Annons:
Etiketttips
Läst 52431 ggr
Niklas
2010-03-04 12:31

Om du tappar iPhone i vatten

Vad gör du då? Stäng av telefonen och torka av utsidan. Lägg den därefter i en påse med torrt ris några dagar. Riset drar åt sig fukt (det är därför de brukar ha det i saltkar på restauranger). Med lite (eller mycket) tur torkar det ur telefonen så att den fungerar sen.

OBS: Försök inte starta elektriska prylar som är blöta inuti. Då ökar risken att du orsakar kortslutning och förstör dem. Stäng av direkt och låt dem torka.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
FredrikN
2010-03-04 13:27
#1

Har du haft en olycka med din iPhone, Niklas?Cool

Niklas
2010-03-04 13:30
#2

Nej då, det har jag sluppit, men det skadar aldrig att vara förberedd. Glad Många försöker febrilt att starta telefonen när den har blivit blöt. Det är tyvärr det sista de ska göra.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

carmas
2010-03-14 23:41
#3

Tackar och bockar för denna info!

nash
2012-03-24 09:15
#4

jag tappade min iphone 4 i toaletten igår. Den hann ligga där i ca 5 sekunder innan jag tog upp den. När jag tog upp den så var mobilen avstängd och det gick inte att få igång den. Jag gick genast in på google och hittade testet om ris. Om det inte funkar, finns det det nå hopp om att den kan börja fungera igen om man lämnar in den?

Tacksam för svar

Niklas
2012-03-24 09:22
#5

Låt den ligga avstängd i ris i flera dagar. Om den trots det inte skulle fungera kanske en reparatör kan fixa det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Facklan
2012-06-01 13:27
#6

min åkte ner ett varv på toan o den fick bo 1 vecka i ris burk …den fungerar ok … dock kan Siri hänga upp sig lite  då o då men startar man om mobilen gör det susen !

Annons:
Niklas
2012-06-01 13:28
#7

Vilken tur. Glad


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

medde
2012-06-02 12:20
#8

Har inte råkat ut för detta på senare i år mobben hamnat i vatten. Men min lilla goa dotter då hon var en liten knopp så hade hon för vana att "gömma" mobilerna i toaletten. Det var flera som råkade illa ut och hamnde där. Men allt enligt samma råd som Niklas ger i tråden fungerade utmärkt, och ingen blev förstörd för gott. Bara tvättade=)

Mvh

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Niklas
2012-06-03 11:45
#9

Glad


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Skurtrasan
2012-06-05 20:13
#10

hade varit bra om man visste detta när brosan tappa sin i en hink med vatten dagen efter han köpt sin X)

Livet i varje Andetag

Sessan1
2012-06-06 03:32
#11

Minns för en del år sedan när min dotter bodde hemma, så skulle hon tvätta sina jeans, hoppsan, hon hade glömt att ta ur sin mobil från fickorna, så den blev tvättad i maskin. Gick inte just då att stänga av tvättmaskinen, så den fick gå sin tid  runt. Sedan lämade hon in den till butiken för reparation, och det funkade sedan. Då hade hon tur.

Niklas
2012-06-06 10:54
#12

Jag tror att jag råkade köra min dotters mobil i tvättmaskinen en gång. Den klarade sig rätt bra.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

loviisa
2012-06-07 20:28
#13

Ååh vad roligt att du skrivit och tipsat om det här precis då jag tänkt gå in och göra det.. Jag tappade min mobil i ett vattenglas (hur stor är chansen?) och googlade runt och fick upp detta om ris, då mobilen ej blev helt doppad utan bara en tredjedel så lät jag den ligga i bara ett dygn, Idag funkar den precis som innan.
När jag la i den i rispåsen funkade ej ljud eller vibration.

Med vänliga hälsningar,
Lovisa Boestad

http://lovisaboestad.blogg.se
Lidingös största blogg

Annons:
Niklas
2012-06-08 09:27
#14

Vad skönt att det löste sig. Glad


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

StillaSinnet
2013-02-17 15:07
#15

Jag körde min iPhone 4 i 40 gradig vittvätt igår fm och läste också direkt på nätet om ris. Jag la riset i en strumpa och mobilen på den, allt in i en plastpåse och sedan på elementet. 

I morse satte jag den på laddning, och jag hörde att laddningen tog, jag hörde att jag kunde låsa upp mobilen och att knappen på sidan som slår av/på ljudet satte på vibron, men skärmen var död. Jag lät den vara ifred och för en timme sedan kom skärmen igång, tillfälligt.

Nu ligger mobilen med riset igen ytterligare några dagar. 

Jag laddade via macen och fick upp all info i mobilen så allt finns kvar orört

Håll tummarna att fukten innanför skärmen försvinner! 👍

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Niklas
2013-02-17 17:55
#16

Hoppas att du inte förstörde den när du laddade och satte igång den.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

StillaSinnet
2013-02-17 19:30
#17

#16 hoppas jag med! Jag trodde jag hade väntat länge nog och den startade ju så jag var vid gott mod 😛

Det borde finnas en fuktindikator som visar när den är torr, hehe 😎

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[Ebidda98]
2013-02-18 20:20
#18

Bra tips! Kommer säker ha användning av det med tanke på hur klumpig jag är…^^

Laknäs35
2013-07-01 17:45
#19

Jag har också lyckats bada min IPHONE 4.

Den låg i vatten i ca 15 min.

Har nu legat i ris i ca 1 vecka.

Provade den imorse och allt verkar fungera utom laddningen.

Ska jag låta den torka lite längre eller är den körd?

Niklas
2013-07-02 11:36
#20

Prova några dagar till i ris. Det kan inte skada.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
[Tilde]
2013-07-07 21:09
#21

Jag såg på ett program på TV att man också kan lägga mobilen under en skrivbordslampa. Det funkade tydligen till slut :) Så det ultimata då måste ju vara att lägga mobilen i ris under en skrivbordslampa. 👍

AndreasS
2013-07-19 19:34
#22

Jag lyckades glömma kvar min Iphone i byxorna när dom skulle tvättas. Hela snabbprogrammet gick (35min). Skaka av det värsta vattnet och sen ner med mobilen i en plastpåse med ris. Mobilen funkar fin fint idag. Detta hände på sista april.


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

[zacce88]
2013-07-21 03:30
#23

Om mobilen strular efter torkning;

http://www.youtube.com/watch?v=zLoFdqNf3Pg

:D

UrchinFamiljen
2013-10-10 17:21
#24

Min syrra råkade tappa sin iPhone 5 i toan för 5 dagar sen. Hon hade mobilen redan avstängd, sen la hon in den i ugnen för hennes kompis hade gjort det när hon tappa sin i toan… Sen satte hon på den igen och hon tyckte den funka finfint, men sen när hon provade ljudet så funka det inte! Jag sa åt henne att stänga av den och lägga den i en påse med ris, och hon gjorde det. Där låg den i två dygn. Jag trodde inte att högtalarna skulle funka igen, MEN det gjorde det! Så det verkar som att det här funkar! :D

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

UrchinFamiljen
2013-10-10 17:27
#25

Men är det egentligen så bra att lägga in mobilen i ugnen? Eftersom både syrrans och hennes kompis iPhoner funkar bra idag. :s Själv tycker jag inte att det låter vettigt..

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

Niklas
2013-10-10 18:10
#26

Man ska absolut inte torka elektronik i ugn. Rumstemperatur är det som gäller.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

UrchinFamiljen
2013-10-11 07:21
#27

Ja, jag tyckte det lät väldigt konstigt när hon sa det..! :s

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

Annons:
[Gladamarsvin]
2013-10-11 07:46
#28

Oj hade inte våga stoppa in den i ugnen#27

Upp till toppen
Annons: