Annons:
Etiketttips
Läst 13771 ggr
Niklas
8/31/12, 1:30 PM

Ignorera oönskade ringare med tyst ringsignal

Om du inte vill höra när vissa personer eller företag ringer kan du använda en tyst ringsignal i iPhone som du aktiverar för dem. Se till att även avaktivera vibration.

Jag har kombinerat en tyst ringsignal med appen iPad och iPod" rel="noopener noreferrer" target="_blank">True Caller så att jag inte hör när kända telefonsäljare ringer.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Sessan1
9/2/12, 12:55 AM
#1

Jag har True Caller, men var där ställer man in tyst ringsignal då?

MVH/

Niklas
9/2/12, 9:09 AM
#2

Du väljer ringsignaler och vibrationer i Kontakter. Öppna kontakten (TrueCaller) och välj Ändra. Där har du inställningarna för ringsignaler.

Om du inte redan har det behöver du en tyst ringsignal. Du kan använda min om du inte vill göra en egen. Packa upp bifogad zip-fil och dra m4r-filen till iTunes eller importera den för hand. Sen behöver du Synka den till telefonen. När du har gjort det kan du välja den i telefonen.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Vibeka
11/28/14, 12:55 AM
#3

Hej Niklas! 

Nu får du rädda mig 🙂 Går inte att dra in den till iTunes till signaler ej heller föra över den manuellt via : skicka till… Hur ska jag göra?!

Niklas
11/28/14, 9:05 AM
#4

#3: Packade du upp zip-filen först så att du fick en m4r-fil?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Vibeka
11/28/14, 1:01 PM
#5

Japp det är gjort Niklas 🙂

[joab]
11/28/14, 2:32 PM
#6

Nyare iOS-versioner har inbyggd möjligt att blockera valfria nummer. Kan det vara ett alternativ?

Annons:
Niklas
11/28/14, 2:57 PM
#7

Kan du importera i stället för att dra in den i iTunes då?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Blanksteg
11/28/14, 5:13 PM
#8

Jag har blockerat hela listan med nummer som finns lagrade i TrueCaller, så jag blir sällan uppringd av försäljare numera =)

Inställningar --> Telefon --> Blockerade. 

Verkar som att man måste ha numret inlagt i kontaktlistan, så om man inte har TrueCaller så kan man göra en egen kontakt där man lägger in alla oönskade nummer.

Vibeka
11/28/14, 6:28 PM
#9

Hur gör jag för att importera då Niklas? Inte så van användare av iTunes.

Blanksteg: Jag provade nyss med det men min iphone hänger sig bara för tillfället 😕 Uppdaterade den i går så den knasar en del nu… Ska testa sen igen

Blanksteg
11/28/14, 6:45 PM
#10

#9: Min hänger sig också en liten stund när jag lägger till blockerade nummer. Släpper efter ett tag.

Vibeka
11/28/14, 6:47 PM
#11

Nytt problem som rör typ samma sak… köpte 2 ringsignaler i går men får inte över de från iTunes till mobilen?! det är en liten streckad ring till vänster i marginalen /raden där den nya signalen ligger i iTunes och de raderna är oxå lite dimmiga så att säga inte lika skarpa i texten?!

[Jens]
11/29/14, 8:47 AM
#12

Superbra tips! Tack så mycket Niklas . 🙂

Vibeka
11/30/14, 12:56 AM
#13

HUR importerar man till iTunes?! 🤔

Annons:
[Jens]
11/30/14, 8:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Öppna Ringsignaler och sedan dra filen Tyst ringsignal.m4r in i fönstret eller välj Arkiv > Lägg till i bibliotek.

Vibeka
11/30/14, 3:11 PM
#15

Provat båda och det går inte 😕 Installera om iTunes?!

[Jens]
11/30/14, 3:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Är det MAC eller PC du har? Om du har MAC så prova att återställa genom att gå till Inställningar > Avancerat och sedan återställ de markerade som du ser på bilden och klicka sedan på OK.

Om det inte fungerar så får du nog installera om iTunes.

Vibeka
11/30/14, 3:51 PM
#17

Har pc då installerar jag om programmet…

Vibeka
11/30/14, 4:40 PM
#18

Hjälpte föga… 

När jag klickar på att Synkronisera signaler så kommer det upp ett meddelande som det står så här i : 

Är du säker på att du vill ta bort befintlig musik,filmer,tv-program,böcker och signaler från denna iPhone och Synkronisera med detta i Tunes-bibliotek?

Musik,filmer,TV-program,böker och signaler som synkroniserats till ”min iphone” från andra iTunes-bibliotek tas bort och filer synkroniseras från detta iTunes-bibliotek.

VAD menar de med detta?!?!

[Jens]
11/30/14, 4:49 PM
#19

Det är för att du har synkroniserats med tidigare itunes-bibliotek. Så om du accepterar detta så kommer allt försvinna, dvs musik, video m.m. som du har synkroniserats med iTunes tidigare och lägga till det som du har gjort i det nya iTunes biblioteket.

Vibeka
11/30/14, 5:12 PM
#20

Men det måste jag ha gjort för typ 1 år sen då jag installerade iTunes förra gången. Hur ska jag veta vad som försvinner då om jag gör detta?!

Annons:
[Jens]
11/30/14, 5:30 PM
#21

Jag misstänker att du har allt sparat i din dator som du har lagt över till iTunes så de finns kvar?

Vibeka
11/30/14, 5:40 PM
#22

Japp kan jag bara köra då?

Vibeka
11/30/14, 5:42 PM
#23

Men nnär jag uppdaterade iphone luren så fick jag juh starta om den räcker inte det?

[Jens]
11/30/14, 5:55 PM
#24

Ja, om du menar att nollställa telefonen så bör det räcka och sedan lägga tillbaka allt från din säkerhetskopia från iCloud.

Vibeka
11/30/14, 6:33 PM
#25

Okey ska testa det då

Sessan1
12/3/14, 10:06 PM
#26

Varför måste man typ logga in på FB? För att kunna använda Truecaller?   Måste man logga in ngn stans?  Funkar det inte annars?

/Sessan1

Vibeka
12/5/14, 2:08 AM
#27

 #24 Hjälpte inte Jens 😕

Annons:
[Jens]
12/5/14, 5:32 AM
#28

Hmm, önskar att du bodde nära mig så man kunde hjälpa dig. Det är alltid lättare när man har telefonen framför sig. Har du någon gång gjort en 'fullständig systemåterställning' på din telefon?

Det finns guider här på iphone iFokus på hur man gör och jag skulle kunna leta upp det men jag måste iväg till jobbet så om du inte hittar det så återkom gärna ikväll så hjälper jag dig med guiden.

Niklas
12/5/14, 10:43 AM
#29

Så här gör du en Återställning av iPhone i iOS 7 och 8. Se till att du har lösenordet till ditt Apple-ID, eventuell låskod till iPhone och koden för begränsningar (ifall du har aktiverat det).

1. Gå till Inställningar > iCloud > Säkerhetskopia och kontrollera att din iPhone har säkerhetskopierats nyligen. Starta annars säkerhetskopiering innan du fortsätter.

2. Starta Återställning genom att välja Inställningar > Allmänt > Nollställ > Återställ allt innehåll och inst. Följ sedan instruktionerna. 

3. När du blir tillfrågad om du vill återställa till en iCloud-kopia väljer du det och får välja vilken kopia. Väljer du i stället att återställa till fabriksinställningar kommer allt att se ut som när telefonen var ny, fast uppdaterad till senaste versionen av iOS.

Återställning till iCloud-kopia kan ta en timme eller mer. Återställning till fabriksinställningar tar vanligtvis kortare tid.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Jens]
12/5/14, 4:07 PM
#30

Med fullständig Återställning så har jag inte lärt mig det Niklas beskriver utan vad jag har lärt mig från Apple är följande:

För att utesluta problem med systemåterställning så rekommenderar jag dig att stänga av brandväggen och virusprogrammet som du har i din dator. Det är för att inte stoppa åtkomst till Apples servrar. Sedan även stänga av din skärmkod på telefonen och även koden för begränsningar (ifall du har aktiverat det). Funktionen 'Hitta min iPhone' ska naturligtvis vara avstängt för annars kan du inte återställa telefonen alls.

Guide:

Börja med att du gör en säkerhetskopia från din telefon till din dator och jag brukar även göra en säkerhetskopia till iCloud för att ha dubbla säkerhetskopior ifall något skulle hända.

1. Ladda ner den senaste versionen av iTunes till din dator.

2. Stäng av din iPhone.

3. Håll in hemknappen.

4. Koppla in sladden på din iPhone samtidigt som du fortfarande håller hemknappen inne.

5. Koppla din iPhone till datorn och följ instruktionerna.

Niklas
12/5/14, 4:34 PM
#31

#30: Vad gör den proceduren?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Jens]
12/5/14, 5:00 PM
#32

#31

Du minns när jag hade tillfälligt problem med min iPhone 5 och det var hopplöst att åtgärda det trodde jag. Det hjälpte inte med det du skrev ovan eller något annat så jag ringde Apple support och då frågade killen mig om jag hade gjort en fullständig systemåterställning och jag sa att det hade jag gjort. Beskriv hur du gör och jag förklarade och då sa han att det är inte fullständig systemåterställning utan du ska göra så här och då beskrev han denna för mig som jag då aldrig hade provat tidigare.

Nu har jag gjort det i hopplösa fall på jobbet och det funkar varje gång. Vad den gör kan jag inte svara på men det verkar vara 'djupare' än de som de flesta använder.

Jag brukar göra de 'enkla guiderna' först innan jag ger mig på 'fullständig systemåterställning' för oftast så räcker det men inte alla gånger. =)

Vibeka
12/6/14, 1:04 AM
#33

#29 och #30 Jag har gjort en Återställning för några dagar sen när vi började detta samtal och det har inte hjälpt. Men den senare varianten kanske jag ska testa då…

Vibeka
12/6/14, 1:08 AM
#34

Den tysta signalen har jag fått över till luren nu via iTunes!! Efter jag gjorde en omställning MEN det som nu är kruxet är att jag inte får över de nya signalerna jag köpt…

Annons:
Niklas
12/8/14, 1:02 PM
#35

#32: Tack!


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Jens]
12/12/14, 7:08 AM
[Jens]
12/12/14, 3:18 PM
#37

Den här uppdateringen innehåller buggfixar och löser ett problem som gjorde att ringsignaler som köpts på iTunes Store kan ha tagits bort från enheten. Du kan återställa de ringsignalerna genom att öppna iTunes.com/restore-tones på din iOS-enhet. Mer information om säkerhetsinnehållet i den här uppdateringen finns på http://support.apple.com/kb/HT1222?viewlocale=sv_SE

Vibeka
12/13/14, 12:40 AM
#38

Tack JensW du är en Pärla 😃

[Jens]
12/13/14, 10:43 AM
#39

Varsego fast det är ju inte min förtjänst utan det var ju Apple senaste uppdatering. Jag visste inte om att detta var ett problem förrän jag såg att uppdateringen skulle lösa problemet. Väldigt dåligt att inte Apple går ut med sån information så att man vet och därmed sluppit kämpa med att lösa ett problem som inte går.

Vibeka
12/18/14, 5:20 PM
#40

Håller absolut med dig Jens, dessutom så funkar det inte i alla fall trots att jag gjort som det står…

Upp till toppen
Annons: