Annons:
Etikettipad
Läst 4729 ggr
DesK
12/5/12, 5:57 PM

Tack för iPaden!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag kom den hem till mig Skrattande Tack till Staffan och alla andra bakom iFokus för den fina vinsten Skrattande och den extra överraskningen som skärmskyddet erbjöd Glad

Jag har aldrig hållit i en surfplatta, så detta är en ny värld för mig Glad Första intrycket är mycket gott! Skärmen är riktigt bra och jag läser lätt på den, så jag kommer snart att både köpa och låna e-böcker för att läsa i paddan. Jag har redan hunnit göra den en aning personlig och när döttrarna kom hem från skolan så fick jag vakta den som en hök, för att den inte skulle försvinna Flört

Ännu har jag inga direkta frågor, men de kanske kommer. Nu gäller det att bekanta sig med vad det finns för bra-att-ha-appar! Tungan ute Alla tips mottages tacksamt! Glad

Tycker att dagens "mitt Dalarna" hade en mycket passande framsida Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
LisaF
12/5/12, 6:00 PM
#1

Grattis! Riktigt kul för dig! Skrattande

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

[TrevorS]
12/5/12, 7:01 PM
#2

GRATTIS! Skrattande

Grodan
12/5/12, 7:10 PM
#3

Usch… på tok för modernt för mig, men ändå så är jag super AVIS!!!

Tungan ute


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Niklas
12/5/12, 7:53 PM
#4

Här hittar du e-böcker, inklusive de bibliotek som har dem till låns.

www.hittaeboken.se


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Marinas Mix
12/5/12, 8:48 PM
#5

Grattis DesK och mycket nöje med din nya surfplatta

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

MonisN
12/5/12, 9:24 PM
#6

Grattis till paddan! Jag brukar använda våran som köksdator när jag t ex vill leta fram ett recept.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
[Tassy]
12/5/12, 10:30 PM
#7

Säger åter igen grattis, helt klart en värdig vinnare Skrattande

jagga-ewe
12/5/12, 10:47 PM
#8

Skoj med en padda, och en värdig vinnare. Grattis DesK!

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Anterrabae
12/5/12, 10:54 PM
#9

Grattis! Och det där med köksdator och receptbok känner jag igen! Så gör jag med!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
12/6/12, 8:32 AM
#10

Tack för alla fina ord! Glad

Niklas jag har kikat in där, det ser lovande ut Glad

Köksdator är ju bra, men vi har en stationär i köket CoolOskyldigSkäms fast då kan den ju få fortsätta att visa trevliga (mat)program, så kan jag hitta recepten via paddan Tungan ute

Har ni några tips på bra appar?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

LisaF
12/6/12, 8:40 AM
#11

"Arla köket" :)

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

MonisN
12/6/12, 10:24 AM
#12

Jag har ett antal fotoappar som jag gillar, bl a Pixlromatic, Snapseed och Camera+. En praktisk app är Mina fordon där allt finns samlat om fordonen man äger.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


LisaF
12/6/12, 10:31 AM
#13

Haha förlåt, tänkte att det var recept-appar du ville ha, vet inte hur jag tänkte där.. Skrattande

Själv har jag Yr.no och Klart.se som appar.
Samt en översättningsapp så jag snabbt kan få hjälp med att översätta ett ord jag inte förstår.

Valutaomvandlare använder jag en del med Skrattande

Matpriskollen är KANON. Den visar erbjudanden i dina favoritaffärer(som du lägger till själv) så att du alltid kan handla dina varor billigt Glad Samt ta del av erbjudanden även om du inte får reklam till lådan.

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

Annons:
Niklas
12/6/12, 10:41 AM
#14

#10: Det är vår utvecklare, Johan, som står bakom Hitta e-boken. Glad Och Hitta Ljudboken.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

DesK
12/7/12, 6:34 PM
#15

13 Det tar jag som en komplimang, att du trodde att jag vill ha tips på bra matapppar :D. Den däringa matpriskollen ska jag kolla in! :) Niklas, aha vad kul! :D Där finns ju massor av intressant att läsa! :) Nu har jag några frågor! Hur gör man för att logga ut från sitt Twitter- eller facebook-konto? Varför behåller inte paddan inzoomning när man lämnar exvis Matbröd för att kolla Matlust? Alltså i FF i datorn så minns ju FF hur jag zoomade in sidan och visar den med samma zoom när jag återvänder till den förra sidan, men med paddan måste jag zooma varje gång jag har bytt sida även inom samma sajt? Varför funkar inte "olästa"? Att hoppa upp på sidan funkar bra, men när jag clickar på "olästa" händer ingenting. Går det att stänga av den knasiga stavningskontrollen? Blir ju rätt ofta helfel ord som den föreslår. Okej detta problem är vanligt även i fullstora OS, men jag skulle gärna vilja veta. Till sist vill jag säga att mitt intryck är gott och paddan är ett trevligt komplement till mina datorer, gillar skärmen och tangentbordet och alla roliga appar :) En ny och användbar värld för mig! :D

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
12/7/12, 7:40 PM
#16

Tackar för braiga frågor, och emotser svaren :) det är sånt jag mest accepterat, men inte ifrågasatt ;)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

jonte1
12/7/12, 8:40 PM
#17

Jag tackar Staffan och Niklas &co(eller i omvänd ordning) för presenten till DesK. Jag tror att hon har bjudit igen flera gånger om i fråga om tid.

Jag fick titta på paddan en hel(!)halvtimme igår som privatanvändare. Jag har sagt förr att apple gör inga dåliga produkter. Dom fungerar. Det kostar lite för mkt för min smak och man blir inlåst till apples ecosystem.

iOS vs OSX går inte att likna vid varandra. Det är stor skillnad.

Säkerheten är bra om man räknar till enskild användare på paddan. Jag ser att DesK, och döttrana har loggat in på div sociala tjänster och behöver inte anstränga mig för att läsa deras alster på paddan.

Illa. Jmf olika användare i OS.

Jag kom åt våran hemmaserver väl inom 30-min gränsen. Läsa och skriva till ett linux-järn. Detta utan jail-break.

Tvi, fy &usch.

Utan troll.

Vill inte vara otrevlig men… Jag sa redan 2007 att..

Mvh.

Niklas
12/9/12, 1:08 PM
#18

#15:

"Hur gör man för att logga ut från sitt Twitter- eller facebook-konto?"

Välj Inställningar > Twitter respektive Inställningar > Facebook.

"Varför behåller inte paddan inzoomning när man lämnar exvis Matbröd för att kolla Matlust? Alltså i FF i datorn så minns ju FF hur jag zoomade in sidan och visar den med samma zoom när jag återvänder till den förra sidan, men med paddan måste jag zooma varje gång jag har bytt sida även inom samma sajt?"

Det är inte samma typ av zoomning. I skrivbordswebbläsare förstorar du sidan. I iPad zommar du in på ett område för att kunna läsa där. Jag skulle inte vilja att den stannade på samma ställe när jag kom in på en ny sida.

Om du tycker att det är ett problem gissar jag att du zoomar in och ut med nyprörelser. Dubbelpeka på den text du vill zooma in så går det snabbare.

"Varför funkar inte "olästa"? Att hoppa upp på sidan funkar bra, men när jag clickar på "olästa" händer ingenting."

Det är en bugg i iFokus. Om du pekar på länken innan sidan har laddat färdigt fungerar det eventuellt.

"Går det att stänga av den knasiga stavningskontrollen? Blir ju rätt ofta helfel ord som den föreslår. Okej detta problem är vanligt även i fullstora OS, men jag skulle gärna vilja veta."

Javisst. Välj Inställningar > Allmänt > Tangentbord och avaktivera Kontrollera stavning.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

DesK
12/9/12, 5:22 PM
#19

Niklas, många tack, nu hänger jag med och förtår lite mer om hur paddan funkar! Glad Buggen i iFokus lär ni väl fixa nån gång framöver Glad

Måste bara säga att en sån här padda hade varit guld värd för mig när jag pluggade! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
12/10/12, 5:50 PM
#20

Sådärja nu är första e-boken hemlånad, så nu lägger jag mig och läser :D

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Niklas
12/10/12, 6:48 PM
#21

Glad


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MonisN
12/10/12, 8:29 PM
#22

#18 Den här buggen har funnits så länge som vi har haft paddan. Det är ett år nu Gråter

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
12/10/12, 9:19 PM
#23

Haft mobilen länge oxå, och den har vart där så länge jag kunnat surfa med den ;) Tack för bra svar förresten. En del nytt och en del påminnelser :D

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
12/11/12, 9:17 AM
#24

Det var toppen att läsa e-bok på paddan! Glad Lätt att justera ljusstyrka och textstorlek, så att det blev lagom vilsamt och behagligt att läsa, kort sagt - urbra! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Niklas
12/11/12, 9:17 AM
#25

#22: Det stämmer.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MonisN
12/20/12, 1:02 PM
#26

#25 Kommer det att åtgärdas? Sjukt irriterande när man använder iPhone och paddan när olästaknappen inte fungerar. Insider kostar trots allt pengar och knappen är en del av funktionen i Insider.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Niklas
12/20/12, 1:15 PM
#27

#26: Ja och nej. Vi kommer sannolikt inte att rätta det i nuvarande mobilversion. Vi vill nämligen bygga om iFokus så att samma Version fungerar bra oavsett hur man besöker sajterna.

För övrigt är första olästa en funktion om alla medlemmar har tillgång till, inte bara Insiders.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
DesK
12/20/12, 1:19 PM
#28

Första olästa funkar om man är snabb och hinner clicka på den innan sidan laddat klart, har testat detta nu ett antal gånger både i paddan och luren Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Niklas
12/20/12, 1:24 PM
#29

#28: Det är likadant för mig.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Anterrabae
12/20/12, 2:20 PM
#30

Inte för mig, varken i padda eller 4S :P har testat flera gånger..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
12/20/12, 3:56 PM
#31

#27 jag menade naturligtvis medlemmar, skrev fel. Ibland kan det funka, men för det mesta inte.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Upp till toppen
Annons: