Annons:
Etikettutveckling
Läst 8294 ggr
skuttis88
10/19/13, 11:52 AM

Vilken iPhone ska man välja?

Nu ska jag snart byta till en IPhone, min Android är extremt seg m.m.

Men vilken ska jag välja? Jag går på högstadiet och det verkar som om alla har 4/4s. Snart kommer många uppgradera sig till 5:an och då vill ju inte jag vara "efter". Jag har precis pengar så det räcker till en 5:a, men jag vill inte bränna allt jag har. Är det så stor skillnad på 4s och 5, förutom designen. Vad finns det för fördelar/nackdelar med 5:an? Och hur är det med 5c? är den bra?

Tacksam för snabbt svar!

MVH Celina

Annons:
Fridaaaa
10/19/13, 11:56 AM
#1

Jag har iphone 4, är nöjd.
Vet dem som skaffat iphone 5 och inte varit nöjda pga att den har gått sönder lätt, laggat och så. Och vissa säger tvärtom.

Man får välja den man tror man skulle gilla bäst, inte vad andra har för telefoner, det är inte relevant tycker jag 😉

5c? Aldrig hört 😛

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Michaela-N
10/19/13, 11:58 AM
#2

Finns väl ingen anledning att skaffa en äldre modell, Jag hade valt 5S eller 5C, och om de är för dyra så kanske en 5, men absolut inte något under den modellen.

[Jens]
10/19/13, 12:01 PM
#3

Kan hålla med Michaela-N om valet av telefon. Inte ska man välja en äldre telefon. Skulle inte välja någon under iPhone 5 i alla fall.

Fridaaaa
10/19/13, 12:10 PM
#4

Och varför ska man inte välja en iphone 4 eller iphone 4s?
Köpte min 4a för 1 år sedan, är jättenöjd med den. (dock hade inte iphone 5 släppts då)
Inget som säger att iphone 5 är bättre just för TS, beror ju helt på, är olika från person till person vad man föredrar eller ej.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Michaela-N
10/19/13, 12:14 PM
#5

#4 Antagligen kommer iPhone 4 inte gå att uppdatera mjukvaran på så många gånger till - iOS 7 är inte kompatibelt med 4:ans föregångare 3GS, så vid nästa stora uppdatering är chansen stor att 4:orna kommer få stå utanför. 

Jag har själv en 4S och är så klart jättenöjd med den. Köpte den för två år sen när den var helt ny, valde mellan den och 4:an men valde den senare modellen av just den anledningen, du får även bättre hårdvara ju senare modell du väljer, 4:an är väldigt långsam om du jämför med senare modeller av iPhone pga en sämre och framför allt äldre processor.

Ge mig 1 anledning till varför en 4 skulle "passa TS bättre" än en iPhone 5 eller 5S - förutom priset? 
Har mycket svårt att tänka mig att en äldre modell av iPhone skulle vara bättre för TS, för jag förstår inte alls ditt resonemang.

Vad är det du föredrar med just 4:an som 5 eller 5S saknar?

Fridaaaa
10/19/13, 12:19 PM
#6

#5 Ja jag har inte uppdaterat till iOS7 på min, anser inte det nödvändigt, samt hört mycket negativt om det så 😛
Min är inte långsam i alla fall, dock inte testat 4S som kan inte jämföra mellan dem 🙂 

Jag har inte sagt ATT den gör det, jag sa att den KAN göra det, skillnad 😉 Beror på vad hon har för krav, vad hon har tänkt sig osv, som det är nu, skulle inte jag köpa en 5a, pga att jag har kompisar som varit missnöjda, visserligen de som varit nöjda men men flesta har varit missnöjda. Så är ju själv vad man vill ha och inte ha helt enkelt 🙂

Men att välja pga att man inte ska vara "efter" är orelevant tycker jag (TS som nämnde i #0) 😛

Men bara mina åsikter och tankar.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Michaela-N
10/19/13, 12:24 PM
#7

Oavsett vad du (och dina vänner) har för erfarenheter så får man rent tekniskt en bättre telefon om man köper 5S än om man köper 4:an. (Går den ens att köpa längre?) och det är därför jag rekommenderar en ny modell.

Tråkigt dock att ni har så dåliga erfarenheter av 5:an! Dina vänner kanske fick måndagsexemplar. Jag har upplevt tvärtom, min mor har en iPhone 4 och det är den segaste telefonen jag känner till, haha.

Och självklart vill man inte vara efter och ha en gammal modell när alla ens kompisar har den nya, det resonemanget förstår jag absolut!

[Jens]
10/19/13, 12:33 PM
#8

Ja, jag måste dock hålla med. ALLA mina vänner som har iPhone 5 är supernöjda med sin telefon. Jag själv har en iPhone 5 och är mer än nöjd med den och hade tidigare en iPhone 4 som är såå seg i jämförelse med femman. Skillnaden är stor mellan iPhone 4S och iPhone 5 anser jag i många avseenden. https://www.apple.com/se/iphone/compare/

http://mrapple.se/2012/10/04/iphone-4s-vs-iphone-5-5-saker-som-din-iphone-4s-saknar/

Men självklart handlar det om vilka krav TS har men rekommendationen kvarstår som jag skrev tidigare. Köper man en äldre telefon så ska man inte kunna ställa några höga krav på telefonen.

skuttis88
10/19/13, 12:33 PM
#9

Okej, jag har kollat runt lite och jag är väldigt intresserad av 5c. Den kostar 99-199 dollar(???) vilket är väldigt lite för en IPhone. Jag har kollat vad det svenska priset troligtvis kommer bli, på en del sidor står det 5000 och en del 1000-2000. Men den släpps på bl.a. Halebop den 25 oktober så man får väl se då :P

Men den verkar bra, nån som vet något om den?

MVH Celina

[Jens]
10/19/13, 12:38 PM
#10

Jag tycker dock du tänker rätt skuttis88 för jag glömde att berätta att iphone 5S och 5C har bättre stöd för 4G än vad iPhone 5 och de äldre varianterna har. Sedan så skickade jag en länk i föregående inlägg om skillnaden mellan 4S, 5S och 5C och där kan du se lite skillnader på dessa telefoner.

skuttis88
10/19/13, 12:40 PM
#11

#10 Okej, gäller det Wi-Fi också?

MVH Celina

[Jens]
10/19/13, 12:42 PM
#12

Alla telefonerna fungerar utmärkt med wi-fi.

skuttis88
10/19/13, 12:43 PM
#13

#12 Så man kan surfa i 4G Wi-Fi med 5c?

MVH Celina

Annons:
[Jens]
10/19/13, 12:51 PM
#14

Om du är förvirrad om skillnaden mellan Wifi och 4G, då är du inte ensam.

Detta är termer som alla använder dagligen, men väldigt få förstår vad de egentligen betyder och likheter och skillnader mellan dem. Båda är de namn som trådlös teknik, men var och en har sin egen frekvens och utbud av tillgång. Wifi är vanligt i hela världen, men 4G är en mycket ny teknik och är endast tillgänglig i USA och Europa.

Den största skillnaden mellan de två är att Wifi eller trådlöst Internet sträcker sig cirka 250 meter, 4G, å andra sidan, har ett mycket större sortiment och kan sträcka sig över flera kilometer. Wifi är i allmänhet förknippas med personligt bruk och oftast används i hemmen medan 4G används av master som står överallt i landet, det vill säga via det mobila nätverket.

skuttis88
10/19/13, 12:53 PM
#15

#14 Okej, jag förstår inte så mycket av sånt men det är ju ingen fara :P

Men vad tror ni om priset på 5c?

MVH Celina

[Jens]
10/19/13, 12:54 PM
#16

Ska förenkla det ännu mera. Wi-Fi använder du i hemmet via en router och 3G och 4G använder du när du är utanför hemmet via telemaster.

skuttis88
10/19/13, 1:04 PM
#17

#16 Men det vet jag ju :D

MVH Celina

skuttis88
10/19/13, 4:50 PM
#18

Nu har jag läst på Apples hemsida och där står det att den kostar 549 dollar. Det motsvarar typ 3800-4000(?)kr. Så det är ju helt okej. Den borde ju kosta lika mycket i alla länder. Om den gör det, är det ju ett jättebra pris! Eller?

MVH Celina

skuttis88
10/20/13, 12:00 PM
#19

Nån som tycker något om priset?

MVH Celina

[Jens]
10/20/13, 12:09 PM
#20

Jag tror inte priset kommer ligga så lågt tyvärr. Du får nog plussa på en tusenlapp.

Annons:
Martin
10/27/13, 2:36 PM
#21

#14 Gällande 4G och att det bara finns i USA…

Från Telias hemsida står det att idag har 8 miljoner (knappt 90%) i Sverige tillgång till deras 4g nät och i slutet av 2014 kommer 99% av Sveriges befolkning ha det. Jag tycker förvisso det låter mycket, men antar att det stämmer någorlunda.

Täckning för deras 4G-nät enligt denna sidan på Telia.se (klicka på mobil data och 4g, den lila täckningen som kommer upp direkt är alltså inte 4g-täckningen utan deras nät).

Så 4g finns väl i Sverige också såvitt jag förstår, och säkert hos andra operatörer också.

mvh Martin

[Jens]
10/27/13, 2:44 PM
#22

#21

Självklart finns 4G i Sverige men nu vet jag inte riktigt vad du menar 🤔   för jag pratade om att iPhone 5 inte har stöd för 4G i Sverige med undantag för Telenor- och Tele2-användare. Telenor och Tele2 har stöd för 900 och 2600 Mhz-bandet vilket de andra inte har satsat på. 

Med de nya telefonerna 5S och 5C så kommer alla har tillgång till 4G.

Martin
10/28/13, 8:20 AM
#23

#22 Aha, insåg det nu. Kopplade inte ihop ditt inlägg 10 med 14, och i 14 stod det inget om specifik telefonmodell. Men när jag läste om så klarnade det (men därimellan har andra modeller med 4G nämnts).

mvh Martin

[Jens]
10/28/13, 8:29 AM
#24

#23  🙂

DwarfHamster
10/31/13, 5:19 PM
#25

Jag har en Iphone 4 och är hur nöjd som helst. Min pappa har dock en femma och han är inte nöjd eftersom den laggar och man hör honom som en robot när han talar i telefon. Jag rekommenderar starkt 4 eller 4S :)

Martin
10/31/13, 6:48 PM
#26

#25 Låter som att det är något fel på den femman, jag har själv en 4:a förvisso men de av mina vänner som har 5:an hör jag precis lika bra som i de flesta andra telefoner.

mvh Martin

[Empisen]
10/31/13, 11:00 PM
#27

Gick från min 4:a till en 5:a för några dagar sedan, gillade 4:an mycket men den fixade inte iOS 7 bra om man säger så.. Blev oerhört trög. 
Är hittills mycket nöjd med 5:an!

Annons:
[Jens]
11/2/13, 9:01 AM
#28

Det finns en viktig sak att tänka på när det gäller 3G och 4G för det finns nackdelar med 4G som man inte tänker på och det är den begränsade datamängden som operatörerna delar ut till kund.

Försäljarna brukar ju säga att 5 eller 10 GB är ”hur mycket som helst”, men har du 60-80 Mbit/s i telefonen som 4G erbjuder och vänjer dig vid att hänga på Netflix, Viaplay, Spotify, ladda upp massa filer till Dropbox, kolla tv, låta telefonen bli ditt hemmabredband, då blir du snart digitalt strypt av din operatör.

Det här bör du tänka på den dagen du går in i 4g-världen. Plötsligt går det fortare att göra sig av med sin datamängd. Vi får hoppas att framtiden kommer att erbjuda obegränsat med gigabyte.

Martin
11/2/13, 9:36 AM
#29

Jag är dåligt insatt, men om man kollar på Viaplay via 3G, är det då någon skillnad gentemot att göra det via 4G? Borde vara samma datamängd om än att den kanske flyter bättre och inte laggar?
Jag förstår också vad du menar, att tittar man på massa saker som tar stora utrymmen (vilket man kanske hellre gör med snabb uppkoppling än annars) drar det såklart snabbt iväg.

Men jag undrar om tjänsterna som sådana tar mer utrymme om de sänds via 4G (bättre kvalitet osv)?

mvh Martin

[Jens]
11/2/13, 10:00 AM
#30

Det är klart att det blir samma datamängd men jag tror inte det är en fördel med att titta på t ex Netflix med 3G eftersom det skulle lagga (rätta mig om jag har fel) men när man har 4G så har man inga bekymmer med att titta på t ex netflix och då skenar datamängden iväg.

Niklas
11/3/13, 1:37 PM
#31

En del videotjänster anpassar kvalitén efter tillgänglig bandbredd och då kan det gå åt olika mycket. Vi har kört Netflix via 3G i flera år och det är inga problem här.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: