Annons:
Etikettinställningar
Läst 2200 ggr
jronn
2014-04-12 10:13

Utlandet, GPS och datatrafik i iPhone

Hej Måste se om någon kan svaret på detta. Om jag stänger av roaming och datatrafik när jag är utomlands. Så förbrukas ju inget data men nu påstod en jag känner att GPS:en förbrukar data ändå. Helt klar tycker jag att det inte kan stämmer och hoppas någon kan bekräfta eller dementera detta. Jonas

Annons:
[joab]
2014-04-12 17:51
#1

Om du stänger av roaming och datatrafik kan ingen app använda sig av mobila datanätet, inte GPS-funktionen i telefonen heller. Då kommunicerar GPS:en endast med satelliterna och den kommunikationen går aldrig över mobila datanätet. Om du har datatrafik och roaming påslaget, så kommer telefonens GPS att använda AGPS (assisted GPS) för att ge dig en ännu bättre position genom att använda mobilmasterna i kombination med GPS-satelliterna. Påslagen datatrafik och roaming ger dig en precisare position och förbrukar datatrafik Avslagen datatrafik och roaming ger dig en något sämre position, men förbrukar ingen datatrafik Du kan testa detta själv. Stäng av Wifi och datatrafik. Öppna t.ex. den inbyggda kartappen och kolla vilken position den ger dig. Slå sen på datatrafik (och ev. wifi) och jämför nu vilken position du får.

Upp till toppen
Annons: