Annons:
Etikettfrågor-och-problemlösning
Läst 1318 ggr
pernillaoscarsson
2014-09-21 15:53

Får inte liv i iPhone

Min förbaskade iphone 5 har en tendens att driva mig till vansinne. Batteriet laddar ur hur snabbt som helst. 50% försvinner t.ex. under en natt utan aktivitet. Inatt somnade jag på soffan utan att telefonen satt i laddaren, när jag vaknade s¨var den urladdad. Jag har sedan halv 12 haft den på laddning men den går ändå inte att starta. Den har gjort såhär en gång tidigare, men då tog det "bara" ca 1½ timme. Jag har läst att den måste ladda så att där finns 5% ström innan man kan starta den. Men det tar väl ändå inte 4 timmar? Det tar ju bara ca 1 timme att fulladda den!!

Förr har jag kunnat använda den tills det bara var 1% kvar, men nu stängs den av när det är 6% ibland?

Vad är problemet? Vad kan jag göra för att få liv i den? Jag har provat två olika Laddare som båda fungerar i vanliga fall.

Annons:
[Jens]
2014-09-21 16:53
#1

Ska precis äta middag men återkommer men vill ge ett första tips och det är om du har kollat så inte batteriet är en av dem som Apple byter ut pga av fel.

http://iphone.ifokus.se/discussions/53f9ff038e0e7410e200001e-apple-byter-batterier-pa-iphone-5?participating-1

[Jens]
2014-09-21 17:30
#2

Om du har iPhone 5 så uppdatera den till iOS 8 och se om den fortfarande är lika dålig med batteritiden. Glöm inte att göra en säkerhetskopia på telefonen först innan du uppgraderar.

När du väl har iOS 8 installerad på telefonen så gå till Inställningar > Allmänt > Användning > Batterianvändning > Där kan du se vad som använder din batteri de senaste 24 timmarna och de senaste 3 dagarna.

pernillaoscarsson
2014-09-21 18:11
#3

Problemet är att jag inte alls får liv i den, den är helt död. Jag hade tänkt göra uppdateringen men det har inte blivit av.

Jag har läst på flera ställen att man kan hålla inne hemknappen och av/på knappen i fem sekunder men det hjälper inte heller.

Vet du hur man kan kolla vilket serienummer telefonen har på annat vis än just i telefonen? Står bara IMEI-nummer på baksidan. Dessutom måste jag, ifall den tillhör rätt kategori, laga baksidan på telefonen då den är sprucken av någon anledning? Ingenting jag störs av direkt så förstår inte varför de heller skulle göra det? Blir nog till att fixa en ny lur för den verkar helt död vilket jag tycker är konstigt då den fungerade perfekt i går bortsett från att jag glömde sätta i laddaren innan jag gick och la mig vilket jag alltid gör ifall batteriet är under 50%.

[Jens]
2014-09-21 18:19
#4

Jag förutsätter att du har iPhones originala Laddare ? I så fall stoppa i laddaren i telefonen men inte i datorn eller i strömjacket och sedan håll in hemknappen och av/på-knappen i 30 sek. Startar telefonen? Gör den inte det så gå till närmaste Apple butik eller ring Apple Care (support) och be om hjälp för det är inte meningen att din telefon ska gå sönder efter en så kort tid. Har du även provat att ladda telefonen med originalladdaren i 10 minuter och sedan försökt starta den för det tar ju sin tid innan batteriet går i gång. Och nej så tror jag inte du kan se serienumret annanstans än i telefonen. Kontakta Apple Care om hjälp om inte något av detta ovan förslag har hjälpt dig.

pernillaoscarsson
2014-09-21 18:36
#5

Tyvärr har jag inte orginalladdaren här hemma nu. Hade en period då det låg en väldans massa skräp i laddningskontakten (vilket jag inte visste då) så jag gjorde slut på ca 10 Laddare på bara några månader. Nu har jag istället katter som äter upp laddarna så orginalladdaren ligger på jobbet och hemma har jag en billigare variant. Får vänta till imorgon då och kolla.

Den har ju två år på nacken så den är ju inte ny. Känns ju lite som att det är den tiden dagens grejer håller. Tycker allting man köper går sönder då garantin gått ut..

[Jens]
2014-09-21 18:53
#6

Att jag säger originalladdare är pga av att andra Laddare kan göra så att batteriet går sönder. Det kan ju vara en av orsakerna till att ditt batteri inte fungerar så bra men jag säger bara kanske men det är något som Apple också säger. Det är viktigt att använda endast appleprodukter till apples enheter.

Annons:
pernillaoscarsson
2014-09-21 19:45
#7

Hm, jo då kanske det är det som är problemet. Ska prova med orginalladdaren imorgon som sagt, går det inte då så får det nog bli en ny lur. Tack för hjälpen i alla fall ;)

[Jens]
2014-09-21 19:49
#8

Ge även Apple support en chans också för din telefon är ju inte så gammal. Det är en bra lur!

Upp till toppen
Annons: