Annons:
Etikettfrågor-och-problemlösning
Läst 13236 ggr
Maja
2014-09-29 23:00

Dött iPhone-batteri under natten

Jag köpte en helt ny iPhone 5C i våras eftersom jag skulle flytta utomlands och min 4S inte var att lita på längre. Jättebra, helt ny telefon - tänkte jag. Jotack. Den har betett sig lite som den vill de senaste dagarna (efter uppdateringen till nya systemet). Stänger av appar. Tappar batteri. Vägrar få appar att fungera.

Igår så laddade jag den till helt fullt batteri. Den hade inte många procent kvar, så jag laddade upp den till 100% och lade den på ett bord. En timme senare så hade den tappat till 74% bara genom att ligga på bordet. Jättekonstigt, tänkte jag, men det var sent på kvällen och jag kunde inte göra mer än att "gilla läget" och kolla upp eventuella fel  dagen efter.

Nu vaknade jag precis av en slump (ja, jag lever i en annan tidszon - jag vaknade runt kl. 06.30 lokal tid) och skulle bara titta vad klockan var. Telefonen var stendöd. Den sa bara att batteriet var helt tomt (ni vet den där symbolen som dyker upp med en tom batteriikon och som visar "Ladda mig, jag har inget batteri". Hm, okej?

Jag lade telefonen på laddning och 30 minuter (ja, så lång tid tar det aldrig) efter att jag hade satt den på laddning så startar den. Då har den 3% batteri.

Vad hände där liksom? Tur att jag är ledig idag, annars kanske jag inte hade vaknat. Dumt nog så har jag alarmet på telefonen, får nog införskaffa en väckarklocka idag om det händer igen.

Men ni som är experter - vad beror detta på? Har främst börjat nu efter att jag uppdaterade systemet.

Annons:
Niklas
2014-09-30 19:57
#1

När uppdaterade du till iOS 8? Har du provat att starta om den? Håll in hem-knappen och på-knappen tills vita Apple-loggan syns. Gå till Inställningar > Allmänt > Användning > Batterianvändning. Där ser du vad som drar mest batteri. Facebook brukar vara en fruktansvärd batteritjuv.

Sen kan du läsa den här artikeln om hur du maximerar batteritiden i iPhone.

http://iphone.ifokus.se/articles/535791448e0e746beb001b33-maximera-batteritiden-i-iphone-sa-har?articles-1


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Jens]
2014-09-30 20:45
#2

Prova att byta simkort också. Det kan låta dumt men jag har en kompis som hade problem med batteritiden och nästan som du har och när han bytte simkort så fungerade allt som det skulle. Fråga mig inte varför de skulle ha med varandra att göra men det är värt ett försök.

Maja
2014-10-01 02:18
#3

Samma sak denna natt. Hade 100% när jag släckte lampan. Vaknade mitt i natten runt kl. 03.30 och var då nere på 25%. Laddade telefonen (ville inte riskera att den skulle gå ner på 0% innan morgonen), vaknade runt kl. 7 igen och då var den på 100%, så jag drog ur laddaren och somnade om igen. Kl. 9 när jag vaknade var den nere på 44%. Jag har den på Wifi när jag är hemma och har i princip alla appar avstängda från trafik förutom Facebook, Twitter och platstjänster. Fast det känns inte som att dessa tre (när jag dessutom är kopplad via Wifi) ska ladda ur en telefon så här.

Har provat att starta om, har provat att göra det som #1 säger, har provat allt. Nu håller jag på att återställa telefonen helt för att se om det hjälper.

Jag uppdaterade samma dag som jag fick en notis om det, kan det ha varit för någon vecka sedan?

#2 - Om inte återställningen hjälper så får jag prova det! Tack!

Maja
2014-10-02 06:57
#4

Jag återställde den helt under gårdagen. Vid de två första gångerna fick jag ett felmeddelande om att det inte gick att återställa den helt (av två olika orsaker…), men skam den som ger sig. Tredje gången fungerade det dock så nu är telefonen som ny!

Tappade bara runt 10% under natten, men det kan nog bero på att jag varje morgon när jag vaknar har en lång lista på Facebook-notiser, mail och annat. Det är ju eftermiddag/kväll hos er när jag har natt. 😃

Hoppas att det håller i sig nu!

Niklas
2014-10-02 11:57
#5

Bra.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maja
2014-10-03 03:20
#6

…den lyckan var kort. Från 100% batteri till 5% på tre timmar - när den bara låg på sängen och inte användes alls. Jippi.

Talade med en förre detta kollega från mitt förra jobb (IT-företag där han var en av Apple-experterna) som gav mig denna länk: https://www.apple.com/support/iphone5-battery/

Även om inte datumen stämmer så kanske det kan vara någonting sådant?

Så ja, nu har jag bokat tid i en av våra Apple Stores här i Sydney och hoppas på det bästa. Känns ju lagom kul att telefonen är köpt i Sverige och att jag lämnade kartongen och alla broschyrer och information där. Hoppas att de kan lösa det utan alla nummer? Eller det kanske räcker med alla nummer på baksidan av telefonen?

Annons:
[Jens]
2014-10-03 05:50
#7

Jag tror de skulle vara nöjda med om du kan låsa upp 'Hitta min iPhone' m.m. för då förstår de att det är din telefon.

Däremot så tror jag inte på att batteriet går på garantin för de vet ju exakt vilka batterier som ingår i garantin. Har du provat att byta sim?

Maja
2014-10-03 06:08
#8

Ja, jo, det är klart! 🙂

Tyvärr inte. Har inte haft möjligheten att ta mig in till stan och köpa det - kan höra med dem på Apple i morgon!

Niklas
2014-10-03 11:48
#9

Apple hittar det de behöver i telefonen.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maja
2014-10-03 12:24
#10

Toppen!

Håller tummarna bara för att det inte är någon skillnad på att jag har köpt den hemma i Sverige och nu kommer att lämna den i en butik i Australien. Men det tror jag väl inte…? 🙂

Niklas
2014-10-03 12:53
#11

Det tror jag inte blir något problem.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maja
2014-10-04 09:36
#12

Nu har jag varit hos Apple. Den första teknikern tittade på telefonen och sa "Jag skulle återställa den!", men då förklarade jag att jag redan har gjort det en gång och att problemet kom tillbaka dagen därpå. Han ville då hämta en annan tekniker (en expert) och rådfråga honom. De kom fram till att det bästa vore att behålla telefonen i två timmar och byta batteri, så de fick de göra. Jag strosade runt i stan ett tag och kom sedan tillbaka för att hämta den.

När teknikern kommer ut från labbet ser jag att någonting har hänt. Han kommer fram till mig och ursäktar sig med "Ehm… Sorry, but I think we might have broken your phone…" Så ja, när de skulle plocka ut batteriet så råkade de bryta sönder hemknappen av någon konstig anledning. Den är inte trasig "utifrån", utan bara från insidan. Så den fungerar inte alls. Fick installera en app som fungerar som hemknapp tills jag får en ny telefon, för de hade skickat efter en som kommer om någon vecka som ett "förlåt för att vi hade sönder din telefon".

Så summan av dagen: Jag har ett helt och fungerande batteri, men jag har en trasig hemknapp. Känns lite som 1-1.

Får hoppas att nästa telefon är bättre!

[Jens]
2014-10-04 09:46
#13

Ojdå, att de var så klumpiga men det kan ju visserligen hända alla i arbetet.

Annons:
Maja
2014-10-04 11:42
#14

Ja, visst, det kan hända alla - schysst att de beställde en helt ny åt mig i alla fall!

Så nu är det bara att vänta på att de ringer och säger att den nya har kommit. Känns lite ovant att inte kunna använda hemknappen alls - får nöjda mig med att ha den som app så länge! 🙂

Niklas
2014-10-04 18:18
#15

Då slutar det nog gott i alla fall.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

christerclaesson
2014-10-06 11:52
#16

har med intresse läst denna konversation. Hoppas du hör av dig Maja och meddelar hur det går för dig.

Maja
2014-10-11 03:18
#17

Har nu fått ut min nya iPhone. Samma modell och allting samt med ett fungerande batteri! Så slutet gott - allting gott! 🙂

Niklas
2014-10-11 14:30
#18

Kul!


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maja
2014-10-28 13:29
#19

Idag ligger inte Apple på listan över favoritföretag…

Jag fick ju min nya 5c den 11/10, alltså för 17 dagar sedan. Helt ny telefon, helt nytt batteri.

Idag tappar jag 14% batteri på 15 minuter utan att ens röra telefonen. Den ligger alltså bara bredvid mig i sängen. Ljusnivån är på absolut lägsta nivån. Ingen ringer. Ingen smsar. Ingen skriver på Facebook. Den är uppkopplad på WiFi. Ingenting som stör och kräver batteri, ändå tappar den massa batteri.

Håller på att kör ett test via Apple nu där de utvärderar den, men i värsta fall får det väl bli ett besök på Apple Store i morgon. Åh, jag blir så trött på det här!

Niklas
2014-10-28 13:53
#20

Vad har dragit mest enligt telefonen? Inställningar > Allmänt > Användning > Batterianvändning.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Maja
2014-10-28 14:02
#21

Facebook 35%

Moves (stegräknare) 14%

Hem- och låsskärm 12%

Messenger 11%

…sedan några på 1-8%.

Niklas
2014-10-29 07:54
#22

Jag tog bort Moves från min iPhone för att det drar så mycket batteri. Facebook är en känd batteritjuv. Prova att stänga Facebook och Moves en dag och se om det påverkar batteritiden.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maja
2014-10-29 08:11
#23

Tack! Får försöka det! 🙂

Fast det känns ju ändå konstigt att man ska tappa så mycket batteri utan att ens använda telefonen. Om den bara ligger på sängen/bordet utan att göra någonting bör man inte kunna tappa så mycket känns det som…

Niklas
2014-10-29 11:49
#24

Ja, fast program som använder bakgrundsuppdatering tar energi även om inte du jobbar med dem. Det är därför det är bra att inte ha några såna, eller i alla fall väldigt få. Du kan avaktivera det i Inställningar > Allmänt > Bakgrundsuppdatering.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maja
2014-10-29 12:08
#25

Det har du ju rätt i! 🙂 Tack!

Upp till toppen
Annons: