Annons:
Etikettfrågor-och-problemlösning
Läst 12549 ggr
Blanksteg
12/11/14, 7:50 AM

Nytt simkort - "Ingen service" i iPhone

Jag har bytt från Tele2 till Telenor nyligen, och det var idag som mitt abonnemang  hos Tele2 gick ut, så jag satte i det nya simkortet från Telenor igår kväll. Och inatt så skulle mitt nummer ha flyttats över till Telenor. Fick ett påminnelsesms om det igår. 

När jag satte i det nya simkortet igår så stod det "ingen service", tänkte att det kanske hade att göra med att numret skulle flyttas eller nåt. Jag hade fått ett tillfälligt nummer som jag kunde använda tills idag då, men jag valde att fortf. använda simkortet från Tele2 tills igår kväll då jag behövde använda mitt vanliga nummer och ville slippa dubbla fakturor.

Problemet är att det fortfarande står "ingen service", och jag har startat om mobilen flera gånger, samt anslutit den till iTunes. I iTunes så står det bara att det inte finns något stöd för något simkort och att jag ska sätta i ett simkort.

Vad är problemet? Jag har en iPhone 4.

När jag går in på inställningar --> Allmänt --> Om, så står det under "operatör" Tele2 16.1 och vid "nätverk" så står det "ogiltigt simkort". 

Samt, varje gång jag startar om mobilen så måste jag skriva in pin-koden. Hur avaktiverar jag det? Jag har ingen bindningstid på Telenor-abonnemanget.

Tyvärr kan jag inte ringa till Telenors kundservice då mitt abonnemang hos Tele2 gått ut. Ska in till stan och besöka en Telenor-butik istället, men de öppnar inte förrän 10 så tänkte höra här så länge om ni har någon lösning på det hela.

Annons:
Challa86
12/11/14, 8:12 AM
#1

Din telefon kanske är låst till Tele2 och därför funkar inte det nya simkortet?

challameow.wordpress.com 

kalindas
12/11/14, 8:14 AM
#2

Antingen är telefonen låst som #1 säger eller så måste du aktivera kortet via företaget innan det går att använda.

/Elisa

Blanksteg
12/11/14, 8:16 AM
#3

Ok.. jag fick ingen som helst information när jag pratade med kundservice på Tele2 om att jag skulle behöva låsa upp den…

Så om den är låst så måste jag alltså betala 300 kr då jag inte längre är kund hos dem. :/

Challa86
12/11/14, 10:13 AM
#4

Du kanske hittar ditt svar här annars.

challameow.wordpress.com 

Blanksteg
12/11/14, 11:25 AM
#5

Det löste sig. Jag besökte nyss en Tele2-butik och fick låna en mobil att ringa till kundtjänst med. Så mobilen kommer vara upplåst om tre arbetsdagar.

Och det kostar visst 300 kr även om man är kund, så ingen idé att vara sur över det längre.

Ska bli skönt med utmaningen att inte kunna ringa/smsa i fem dagar.

Blanksteg
12/17/14, 6:08 PM
#6

Det har gått fyra arbetsdagar nu och mobilen är fortf. inte upplåst. Hur lång tid brukar det ta egentligen? Kundtjänsten sa ju tre arbetsdagar…

Annons:
Niklas
12/17/14, 6:10 PM
#7

Då skulle jag höra av mig till dem och fråga vad som är fel.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Blanksteg
12/17/14, 6:15 PM
#8

ok, ska ringa i morgon.

pennydog
12/19/14, 9:16 PM
#9

Hur gick det🙂

Blanksteg
12/19/14, 10:43 PM
#10

Kundtjänstpersonalen jag pratade med förra veckan skickade informationen till fel avdelning, så det var därför mobilen inte blev upplåst i tisdags. Ringde igår och de rättade till det och såg till så att mobilen skulle bli upplåst idag, vilket den blev.

Så nu kan jag ringa och smsa igen med mitt nya abonnemang =) Tog dock lite tid innan det funkade. Jag fick bara informationen om att jag skulle Synka mobilen med iTunes vilket inte funkade, men till slut så återställde jag den, och då funkade det till slut.

Upp till toppen
Annons: