Annons:
Etikettapple-id
Läst 2583 ggr
[Trickhunden]
3/22/15, 6:58 PM

Mail från ''apple support''

Hej! Behöver lite snabb hjälp, fick ett mail plingande i mobilen, gick direkt in och tittade då jag väntade mail från någon annan och såg att det stod från apple support customer, stod att mitt konto är avstängt p.g.a ovanlig aktivitet och jag brukar vara väldigt noga med att inte lita på alla mail man får men jag fick väl lite smått panik och tröck på länken där jag genast knappade in mitt lösenord.. fem sekunder senare insåg jag väl mitt misstag kan man väl säga men jag var ändå inte helt övertygad och när den begärde kredituppgifter blev jag misstänksam och stängde ner webbläsaren och gick snabbt in på datorn och bytte lösenord till mitt Apple-id (eller apple konto? vet inte hur det fungerar) Jag undrar nu mest om något kommer hända efter detta? Kan man kontakta äkta apple och säga att man råkat ut för detta eller är det lugnt för jag bytt lösenord? Har aldrig haft kredituppgifter på mitt konto då jag inte handlar på iTunes eller appstore så har aldrig skrivit in några sådana uppgifter. 

Är bara orolig och nojjig. Tack på förhand!

Annons:
[Jens]
3/22/15, 9:08 PM
#1

Bra att du reagerade så snabbt och du vet att du kan använda dig av två-vägs verifiering på ditt Apple-ID? Använd det för att stärka ditt konto ännu mera. Tycker dock att du ska skanna din dator så det inte var mer än bara lureri i ett mejl. Har du MAC kör sophos, Har du PC kör dit virusprogram och gärna och malware Anti-malware bytes.

[Trickhunden]
3/22/15, 11:30 PM
#2

Tack för svar! Kan mobilen få virus? (Iphone) Öppnade aldrig mejlet på datorn men vet inte hur virus fungerar. Ska skanna den iaf imorgon för säkerhets skull.

[Jens]
3/23/15, 5:34 AM
#3

Nej, din iphone kan inte få virus förutsatt att du inte har jailbreakat din telefon.

[Trickhunden]
3/23/15, 6:57 PM
#4

Okej, det vet jag inte hur man gör så det lär den inte vara. Det är förresten en iphone4. 
Mitt i denna veva var jag påväg att skaffa en ny telefon (iphone6) men vill inte koppla den till min gamla mail och apple-id. Kan man ta bort sitt apple-id från Apple och sedan i sin tur sin mail?

[Jens]
3/23/15, 7:18 PM
#5

Om du inte vill använda ditt gamla apple-id eller e-post så är det nog lättast att börja om från början med nytt apple-id och e-postkonto.

Upp till toppen
Annons: