Annons:
Etiketttillbehör
Läst 998 ggr
Lojs
6/19/15, 10:54 AM

Erfarenhet av objektiv till iphone?

Jag har tittat lite på olloclips objektiv till iphone 6 och är sugen, istället för att köpa en ny billig kompaktkamera. Men mitt största problem med min iphonekamera är att jag inte klarar att fota saker som rör sig typ det minsta lilla. Jag skulle gärna vilja kunna fota mina akvariefiskar och mina möss, men det är skitsvårt med mobilkameran. Frågan är om det blir lättare med ett objektiv på? Nu känner jag mig halvt dum i huvudet här, men frågar man inte så får man inte veta. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Niklas
6/19/15, 11:00 AM
#1

Ett extra objektiv kommer inte att hjälpa dig med skakningsoskärpa. Då är det bättre att du sätter iPhone på ett stativ och använder lurarna som fjärrkontroll så att det inte skakar. Det finns många olika. Jag använder Shoulderpod på ett vanligt kamerastativ. När det gäller objektiv verkar www.Momentlens.co göra de bästa. Jag vill köpa deras teleobjektiv.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
6/19/15, 11:01 AM
#2

Här kan du läsa om Shoulderpod: http://www.shoulderpod.com


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
6/19/15, 11:02 AM
#3

För resten, om du ser till att få mer ljus på akvariet och mössen gör det att du kan använda kortare slutartid och minska risken för oskärpa.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Lojs
6/19/15, 11:10 AM
#4

Jo, jag har stativ och till mössen har jag bra ljus, men då känns det nästan mer värt att skaffa en kamera istället. Själva poängen är för mig att kunna ta snabba bilder utan en massa förberedelse, jag tar mängder med mobilbilder som det är, det vore kul om mina ögonblicksbilder kunde bli lite bättre var tanken.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Niklas
6/19/15, 11:31 AM
#5

Okej. Bilderna blir inte automatiskt bättre med en kompaktkamera. Du kommer att tvingas ta samma hänsyn med den. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Lojs
6/19/15, 12:33 PM
#6

#5 jag tar klart skarpare bilder med pappas kompaktkamera med några år på nacken, under samma förutsättningar, för att inte tala om när min gamla systemkamera fortfarande funkade, så jag håller inte alls med. Självklart är det bättre att fota mössen med min lilla ministudio och bra belysning, men det orkar jag inte med oftare än max varannan månad, det är ett himla pysslande. Det handlar alltså inte om att jag vill ta "proffsbilder", det har jag inget intresse av, jag vill bara att det ska synas vad mina vardagsbilder föreställer över huvud taget. :) Alla de där bilderna jag tar när jag ändå sitter klistrad vid akvariet eller när jag myser med mössen. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Niklas
6/19/15, 2:45 PM
#7

Kan det vara så att du har lättare att ställa skärpan med din pappas kompaktkamera? Eller att du håller dem olika? Många kompaktkameror har optisk sökare som man håller framför ögat i stället för en bit framför ansiktet. Med fler stödpunkter är det lättare att hålla kameran stilla.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Lojs
6/19/15, 3:00 PM
#8

Jag har ingen aning, kör autoinställning eller "sport". :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Upp till toppen
Annons: