Annons:
Etikettfoto-film
Läst 3297 ggr
[Udoon]
2015-06-19 12:44

Ta bättre bilder och film med iPhone?

Skulle vilja få lite tips på hur jag kan ta bättre foton och filmer. När jag googlar kommer det bara upp massor annat som jag inte har användning av, det är bara när jag ska ta kort på mina akvarium och fiskar som det blir problem. Dels är ju inte fiskarna still, men det blir ofta suddigt, färgerna syns inte alls, blir grunigt också. När jag filmar blir det också väldigt grynigt, och än värre när jag försöker lägga upp något på Facebook, då syns det knappt vad det ska föreställa längre. Har en iphone 5 om det spelar någon roll, den skulle ju ha ok kamera så antar det är jag som gör fel.🤦‍♂️

Annons:
[Wraith]
2015-06-19 12:51
#1

Jag har med en 5:a men någon höjdare på foto och film är den inte, inte om man ska jämföra med en riktigt systemkamera. 5:an kan ta ok bilder, men då ska det vara bra ljus och inte något i rörelse, då blir det grynigt och suddigt oberoende om man försöker ställa in ljus i kameran osv. Har aldrig fått en bra bild på något i rörelse, stationära saker kan man få ok bilder, men inget att hänga upp på väggen. Bilderna kan se riktigt fina ut i telefonen, men på datorn blir de genast sämre och om man skulle få för sig att förstora dem så blir det nog ännu värre.

Mitt råd är att satsa på en bra systemkamera om du är ute efter bra bilder.

[Wraith]
2015-06-19 12:53
#2

Ett tips som jag inte provat kan vara att försöka hålla fiskarna i skärpan dvs följ med i deras rörelser när du knäpper. Så kan man göra med vanliga kameror, men det är ändå trixigt att få till en bra bild så jag misstänker att det inte är något bra fungerande råd för iphonekameror om man nu inte ska köpa en massa tillbehör, men då hade jag köpt en ordentlig kamera.

Niklas
2015-06-19 14:47
#3

Det låter som om det är ljuset som är för dåligt. Då ökar iPhone ISO-talet med gryniga bilder som följd.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Martin
2015-07-01 11:05
#4

Som de övriga har sagt är det nog ljuset som är för dåligt.

Däremot behöver man inte en systemkamera för att ta bra bilder, det finns många kompaktkameror idag som tar mycket bra bilder också, även i lite svårare förhållanden.

För alla foto gäller det att ju större man gör dem ju mer avslöjas om det är dålig kvalitet, så att fotona blir större bara för att du tittar på dem större har inte bara med iphonen att göra.

mvh Martin

[Wraith]
2015-07-01 16:02
#5

#4 Nej om man vill ha bra bilder enl. min mening så finns det ingen telefon idag som kan leva upp till detta. Du kan få helt OK bilder med många (men sällan på objekt i rörelse, jag har då aldrig fått skarpa bilder) men om du har krav på kvalitet så nä. Och jag ser ju själv den stora skillnaden på iphone bilder och systemkamera, förstorat eller inte förstorat!

Niklas
2015-07-01 19:43
#6

Jag skulle då aldrig kunna säga att det här inte är bilder av en systemkamera. https://www.apple.com/iphone/world-gallery/


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
[Wraith]
2015-07-01 20:49
#7

Jo de är imponerande, men har de använt tillbehör, vilka isåfall, sen verkar många använda fotoappar och dessa har jag inte stor kunskap om? Sen hur hårt redigerade är de? Vissa ser ju ut att vara rejält arbetade på. Och såg tyvärr inte så många actionbilder när jag scrollade igenom även om de få jag såg var helt godkända. 6:an är givetvis bättre än 5:an.

Hade varit intressant att veta hur bilderna togs för att avgöra om mina fördomar är felaktiga 😂

Jag har ännu inte sett en telefon som kan mäta sig med en systemkamera, speciellt när det kommer till action och andra finesser. Men det är bara en tidsfråga.

Martin
2015-07-03 01:07
#8

Man kan givetvis ta mycket bra bilder med nya mobilkameror också, men såklart har de en del brister om inte annat vad det gäller till actionbilder med väldigt korta slutartider osv. Sensorstorlek och annat påverkar såklart också, men det handlar om många andra parametrar också.

Men jag håller med dig, i grunden har systemkamerorna betydligt bättre förutsättningar för att ta bra bilder än en mobilkamera har. Inte minst om bilden i fråga har lite krav på långa eller korta slutartider osv.

Däremot att man i länken ovan har använt fotoappar som du skriver… ja, det har man kanske och det är väl i sig inte konstigare än att många bilder man tar med systemkamera redigerar man i något redigeringsprogram.

Jag tror inte att de flesta lägger ut en ogenomarbetad raw-fil och tycker att det är det bästa kameran kunde prestera.

Sen är jag övertygad om att dagens mobilkameror är bättre än en del äldre systemkameror.

Sen när jag ovan skrivit systemkameror menar jag digitala systemkameror. Skulle inte i dagsläget använda en analog systemkamera dels för att jag tycker det blir för bökigt med framkallning osv och dels för att jag skulle få ännu fler dåliga foton. Det i sig beror såklart på att jag inte fullt ut behärskar fotograferingen men det är en annan femma.

mvh Martin

[Wraith]
2015-07-03 11:10
#9

#8 Nä det är inte det jag menar vad gäller fotoappar, dessa är säkert jätte bra!!! MEN jag hade som sagt vilja se raw bilder och jag ska göra en bedömning på vad som är bäst. Sen att man förbättrar bilder är väl helt ok, jag gör det själv.

B0d1n
2015-07-03 14:12
#10

Sen beror det mycket på fotografen också, många jag vet tar mycket bättre bilder med sin mobil än en systemkamera. Just för att dom knappt kan stänga av blixten på systemkameran. Man kommer oftast längre på något man kan hantera till fullo.

Upp till toppen
Annons: