Annons:
Etikettapple-watch
Läst 9908 ggr
Niklas
7/22/15, 9:21 AM

Apple Watch som hälsocoach

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För mig var huvudskälet att köpa Apple Watch hälsofunktionerna. Om jag ska komma mig för att röra mig behöver jag bli påmind om det.

Inbyggt i Apples watchOS finns tre mått på aktivitet.

  • Antal förbrukade aktiva kalorier.
  • Antal timmar under vilka du står upp och rör dig minst en minut.
  • Träning.

Målet för förbrukade aktiva kalorier sätts utifrån dig och dina förutsättningar. Du får registrera din ålder, längd och vikt, samt hur aktiv du är. Apple Watch föreslog att jag ska börja förbränna 360 aktiva kalorier per dag. Aktiva kalorier betyder att jag rör mig för att förbränna dem. Passiva kalorier är såna du förbrukar utan att röra dig, exempelvis sittande eller liggande.

Det är viktigt att inte leva helt stillasittande. Kroppen behöver användas för att fungera optimalt. Du bör stå upp och röra dig minst en gång per timme under minst 12 timmar per dygn.

Enligt internationella hälsorekommendationer ska du se till att få minst 30 minuter “träning” om dagen. För många kan det låta mycket. Träning betyder dock inte att du går till gymmet eller ger dig ut och springer i 30 minuter. Träning kan lika gärna vara gräsklippning, en rask promenad eller att busa med barnen. Något som höjer pulsen. Såna saker är lättare att klämma in i vardagen. De 30 minuterna behöver inte heller vara sammanhängande. Det viktiga är att du får ihop dem varje dag. Du kan till exempel gå i rask takt till bussen, hugga lite ved, spela fotboll med ungarna och tvätta fönster. Gör du det minst 30 minuter sammanlagt har du nått målet.

Apple Watch är tränad att känna igen olika sorters aktivitet. Med hjälp av accellerometer, gyro och pulsmätare vet den vad du gör. Den kan därför räkna ihop all din aktivitet under dagen. Det här är vad jag uppfattar som Apple Watchs riktiga styrka. Den gör det enklare att leva hälsosamt med avseende på aktivitet. Dels får du tillgodoräkna dig vardagsmotion och dels kan den påminna om du glömmer bort dig. Har du inte stått upp på 50 minuter föreslår den att du ska göra det. I början av kvällen får du en sammanfattning av din aktivitet under dagen. Har du inte nått målen har du några timmar kvar att göra det. Varje måndag får du en sammanfattning av föregående veckas mål och kan ändra dem för kommande vecka.

Du kan när som helst se hur du ligger till med dagsmålen. De visas som tre färgade cirklar som fylls i allteftersom dagen går och du rör dig. En dag klippte jag gräs i en halvtimme. Det räckte för att nå träningsmålet den dagen. Att stå en minut varje timme är inte svårt. Det svåra är att komma ihåg det. Med Apple Watch blir det enkelt. Kombinera pausen med att hänga tvätt så kommer du närmare dagens kalorimål samtidigt.

Jag ser stor potential för Apple Watch och liknande produkter. Den kan ge oss lite för välmående ett uppsving i kondition och ett nedsving i vikt. Om tillräckligt många använder dem kan det till och med bli mätbart på befolkningen som helhet. Den har fått mig att känna att jag inte är så usel som jag tror.

Förra året köpte jag ett gymkort på Friskis & Svettis. Det utnyttjade jag precis noll gånger. Apple Watch kostar ungefär lika mycket. Vi får se om ett år om den har gjort mer nytta.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Skorpion76
7/22/15, 9:23 AM
#1

Det har jag också härt talas om!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

mwetterstrand
7/23/15, 2:30 PM
#2

Hej Niklas. Vilken modell valde du? Sport eller Rostfri boett? Hur motiverade du valet?

Niklas
7/23/15, 2:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Sport. Jag valde modell innan jag visste vad det var för skillnader. Det handlade om att jag ville ha en klocka som var helt svart i och med att det är den enda färg som finns på skärmen. Svart armband till alltså. Dessutom ville jag ha den så lätt som möjligt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

mwetterstrand
7/23/15, 3:40 PM
#4

#3 Jag har funderat på samma modell, men att då köpa till det räfflade svarta läderarmbandet för ett mer sobert uttryck. Blir trots allt 2000kr billigare än att köpa den rostfria modellen med samma armband samt att displayen på Sport ska fungera bättre i starkt solljus. Du skrev att du ville ha en klocka helt i svart eftersom det är den enda färg som finns på skärmen. Vad menar du med det?

Skorpion76
7/23/15, 4:20 PM
#5

Borde den inte heta iWatch, om man nu ska vara petnoga?


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Niklas
7/23/15, 7:47 PM
#6

#4: När skärmen är släckt, vilket den ju oftast är, är den svart. Det var det jag ville matcha med boett och armband. När det gäller armband kan jag säga att polymerarmbandet som följer med Apple Watch Sport är väldigt skönt. Jag var rädd att det skulle kännas svettigt. Så upplever jag det inte alls. Inte ens efter att jag har duschat med den känns det kladdigt under.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
[Jens]
7/25/15, 7:23 AM
#7

#5 Tanken är god men tyvärr så finns det ett irländsk bolag som heter iWatch och då kan inte Apple ta det namnet. Apple har letat fram nya namn och då skapades namnet Apple Music och efter det så blev det Apple Watch.

Nu har företaget iWatch stämt Apple och för mig låter det helt galet. Det handlar om att Apple betalar annonsering på Google så om en användare söker på ordet iWatch så poppar det upp annonser som visar Apple Watch.

Skorpion76
7/25/15, 7:50 AM
#8

#7 Aj då, då blev det svårare!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

adress
7/29/15, 12:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Niklas
7/29/15, 9:36 PM
#10

Tufft. Har hörapparaterna alltså bluetooth?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

adress
7/29/15, 9:55 PM
#11

Stämmer. Sedan huruvida dom kan ersätta en streamer tillåter jag mig att betvivla. Tänker närmast på anslutning till bla TV - som jag nu har trådlöst via ComPilot. Men jag har låtit min tekniker/audionom - som bla håller på med sådant - att kolla upp/ hålla utkik. I mitt fall - allt eller inget. Vill inte ha både streamer och denna funktion i hörapparaterna. Men om dom ersätter - beroende på lösning - då är jag intresserad.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Niklas
7/30/15, 12:21 PM
#12

Okej.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: