Annons:
Etikettövrigt-iphone-ipad-ipod
Läst 3677 ggr
Blåtummen
11/16/15, 6:35 AM

Prisvärd iPhone

Har en vän som idag använder Doro mobil och är 80+ . Det blir nog en iPad med tiden, men först en IPhone. Antingen en 4:à med 8GB för 1700kr preowned eller en ny 5S 16GB för 4400kr. Tror det är lika bra att satsa på 5:an så att den klarar det senaste iOS framöver, få en lite större skärm och säkrare funktion….. Ja, finns det fler argument ? Ekonom är lite skral och jag tror en iPad Air med tvillingSIM då WiFi inte finns tillgängligt, tror den skulle ta över mejl och meddelanden och skulle sitta bra framöver i och med att datorn är en gammal Vista och det är nog inte försvarbart att inköpa en W10 och lära om. Synpunkter emottages tacksamt.

Annons:
Niklas
11/16/15, 10:33 AM
#1

Jag skulle också satsa på iPhone 5S för att få en telefon som räcker längre.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

adress
11/16/15, 10:34 AM
#2

Har en far som är 92 och använder Doro smartphone. Blir nog mest som vanlig telefon ändå. Det är ju alltid användarens behov som styr - inte omgivningen. Med andra ord - vi andra. Skall han ut på nätet är det datorn som gäller med 100/10 Mbit. Att min far skulle skaffa en iPhone - vore bortkastade pengar. Äldre vill gärna ha alternativet knappar - så sora som möjligt. Det har både med syn och motorik att göra - för att inte tala om gammal vana. Mail för äldre kan också vara ett problem - med tanke på dagens samhälle. Ingen mail - 99% mindre risk att bli lurad eller virus. Han saknar det inte heller. Är det nödvändig - tar vi min mail. Så bästa tipset - ta med din bekant till en affär med mobiler. Låt henne/honom prova att hålla i handen och hantera några funktioner. Sedan det allra viktigaste - låt behovet styra. Att ha massa funktioner som inte kommer att utnyttjas - krånglar bara till allt.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Blåtummen
11/16/15, 3:52 PM
#3

Tack för era svar. På torsdag skall vi ut och titta. Saken är den att hon har dubbla CI. Hon gillar sina fasta telefoner som fungerar på T-läget men överväger att säga upp sina två fasta abonnemang. Har även en Doromobil men tycker att T-läget inte är bra på mobilen. Inte heller 5s ger bra ljud på T trots att den skall klara detta hör jag störningar med CI. Med trådbunden halsslinga och iPhone fungerar bättre, men en streamer blir det nog med tiden och då kan nog en padda stitta fint när den gamla datorns ljudkort gett upp. Ja, nu är jag utanför ämnet men Bosse är extremt kunnig om hörsel och telefoni. 👍

adress
11/16/15, 8:02 PM
#4

Tänk bara på om hon vill säga upp sin fasta telefoni - att det oftast är enda alternativet till trygghetslarm. Vid elavbrott med IP telefoni fungerar inte ett trygghetslarm. Finns undantag - men dom är inte många. Faderskapet (92) har kvar Telia bara av den anledningen - även om han inte behöver trygghetslarm. Men allt kan ändras i framtiden. Själv tycker jag inte T- läget är riktigt bra på ngn mobil. Använder själv streamer - trådlöst till iPhone - iPad - TV och fasta telefonin. Fungerar super . ( Bluetooth )

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Blåtummen
11/16/15, 11:42 PM
#5

Tack för tipsen, skall titta närmare på Doro Liberto 820  och se vad hon tycker om den. Vi har båda CI Med-el Sonnet och deras streamer kommer inte kommit ännu, alternativet blir tillsvidare en Bluetooth med T-slinga. Avslutningsvis vill jag delge att  iPad/iPhone  iFocus  är makalöst bra forum och jag ber om ursäkt att tråden har "halkat iväg" .

Upp till toppen
Annons: