Annons:
Etikettapple-carplay
Läst 11540 ggr
kissidor
2015-12-13 09:21

Storytel och Apple Carplay?

Nån som vet om storytel idag har stöd för Apple Carplay?

Byter jobb vid årsskiftet så det blir både ny jobblur (en iPhone då alltså) och ny bil som har bla Apple Carplay inbyggt.

Storytel är en av mina nödvändigaste appar när jag kör till och från jobbet och det skulle kännas ganska beige att behöva köra den separat i hörlurar när jag i övrigt av bekvämlighets- och trafiksäkerhetsskäl tänker använda Apple Carplay (eller Android auto beroende på vilken av dem som kommer att visa sig tillgodose mina personliga behov bäst). 

Har skrivit till storytels support och frågat om detta, men tänkte i väntan på deras svar att jag kunde kolla här också, ifall nån redan använder detta idag 🙂

PS. Kommer ni att starta en särskild forumdel för Apple Carplay 😉?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
[Jens]
2015-12-13 09:38
#1

Apple CarPlay kommer absolut få en egen kategori. Ska fixa det med en gång. 🙂 

EDIT: Fixat. 😉

[Jens]
2015-12-13 09:42
#2

Jag kollade runt lite och det visar sig att CarPlay stöder Storytel så det ska inte vara några problem.

kissidor
2015-12-13 09:51
#3

Kalas 😃! Tack Jens 🙂!

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
2015-12-13 09:57
#5

Ok, intressant att se, men som jag förstår det så är detta Volvos eget appsystem, och det är inte en Volvo jag väntar på utan en Passat 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Jens]
2015-12-13 10:51
#6

Men jag kan inte se något hinder. Har man en iPhone med appen Storytel så ska den stödja CarPlay. Vore korkat annars tycker jag.

Annons:
kissidor
2015-12-13 11:12
#8

Mja det är nog inte säkert, jag har uppfattat det som att apputvecklaren måste göra vissa anpassningar för att Apple ska godkänna den och låta Carplay stödja den. Det är ju inte jättemånga appar som stöds av Carplay. Nu har väl Apple inte varit restriktiva med audio-appar just, men jag tolkade som sagt det jag har läst som att även appen i sig måste vara anpassad - vilket ju verkar högst skäligt. Grejen är ju det att jag har läst amerikanska artiklar och där nämns ju inte storytel… 😛

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Jens]
2015-12-13 11:17
#9

När jag läste på volkswagens länk eller var det någon annan så står det att man kan spegla med airplay och då borde det fungera.

kissidor
2015-12-13 11:43
#10

Ok, det tror jag säkert - men frågan är om det går att använda Carplay och airplay samtidigt 🤔. Aja, det visar sig - blev bara nyfiken och ville veta nu 🤓😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Jens]
2015-12-13 11:51
#11

Hahaha, man blir ju så ivrig på nya teknska saker ;))

kissidor
2015-12-14 15:33
#12

enligt storytel själva har de inte det stödet:

"Hej Martina!

Tack för ditt mail. Vi finns tyvärr inte på dessa plattformar och vi har tyvärr inga sådana planer i dagsläget, men vi tar gärna emot förbättringsförslag och idéer. Jag vidarebefordrar din förfrågan och vill passa på att önska dig en fin dag!

Vänliga hälsningar,
Beatrice
Storytel"

får väl närmast intrycket att de inte ens visste vad jag babblade om 🤔

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Jens]
2015-12-14 15:49
#13

Den känslan får jag också. Jag tror inte hon vet vad du pratar om. Hon nämner inte ens att Volvo har stöd utan bara säger "Vi finns tyvärr inte på dessa plattformar"

Förstår inte varför hon säger så??

Annons:
kissidor
2015-12-14 15:57
#14

att hon säger plattformar i plural är ju för att jag hade frågat om både apple carplay och android auto, men man får ändå känslan av att hon och de hon frågat inte alls vet vad det är för något i relation till iOS resp android. det borde ju kanske inte vara det mest gigantiska utvecklingsarbetet som behövs för att göra den nödvändiga anpassningen till bilgränssnittet tänker jag mig 🤔? på svaret låter det mer som att detta var helt nya och helt främmande OS 🤔

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Jens]
2015-12-14 16:02
#15

Mm du får helt enkelt avvakta eller varför inte fråga volkswagen?

kissidor
2015-12-14 16:54
#16

gitter inte försöka få tag i rätt person på vw som skulle kunna tänkas veta det 😛. jag får väl helt enkelt tåla mig nån månad 😃.

det var kanske ändå nån nytta med att jag frågade storytel, så kanske i bästa fall att det händer nåt 🙂. svarade på mailet jag fick också och drog på lite om hur efterfrågan på detta kunde väntas stiga nu när dessa tjänster blev tillgängliga för allt fler och att de kanske borde förbereda sig för det och iaf ta reda på vilken utvecklarinsats som behövs för de appar de redan har för de mobila OS:en - därmed har jag ju iaf påtalat att det bara rör sig om deras befintliga appar som behöver ses över och anpassas lite, och inte några helt nya appar som behöver tas fram för några helt nya och obskyra plattformar 😉

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
2016-03-06 17:59
#17

nu har jag äntligen fått min efterlängtade och försenade passat, så nu vet jag hur detta funkar - ifall nån är intresserad 🙂. 

storytel är bara en av alla de otaliga appar som inte finns till något av systemen (dvs kort sagt så finns det bara en handfull appar som har stödet för apple carplay resp för android auto). när bilen är ansluten till någondera fungerar inte BT-anslutning till något annat! det går alltså inte att använda tex kartappen genom något av systemen och sen köra någon mediauppspelning via BT från en annan app! spotify funkar iaf i bägge systemen så det är ju alltid nåt. och har man två telefoner (en jobb, en privat tex som jag och många andra har) så kan man ju då inte ha den andra ansluten till bilens telefon via BT när ett av systemen är igång.

faktiskt så är det betydligt behändigare i normalfallet att helt enkelt ha sina telefoner kopplade med BT - så jag använder endast ACP eller AA när jag behöver åka nånstans som jag inte hittar till, för att kunna använda resp kartapp - apple maps resp google maps.

användarvänligheten är enligt min mening högre i ACP eftersom google har gått helt överstyr vad gäller trafiksäkerhetstänket - det går i princip inte att mata in någonting eller bläddra i nån större utsträckning från touchskärmen, för att man inte ska hålla på och peta på den och tappa fokus på sin bilkörning förstås. det funkar endast med röststyrningen. denna fungerar dock får det medges riktigt bra, men förr eller senare lär det ju komma en konstig adress som det är omöjligt att få den att fatta, och då sitter man där med skägget i brevlådan. i ACP kan man mata in så mycket man vill - vilket jag kan tycka är i sin ordning även map trafiksäkerheten - det kan ju vara en framsätespassagerare som gör inmatningarna. man kunde få en varningstext där man fick intyga att man var passagerare om växeln inte var i P-läge.

nå hursomhelst så ledde detta till att jag övervägande använde ACP i början - tills apple maps ledde mig ut på villovägar så det smaskade om det. herregud, jag hade kunnat bli uppäten av björnar eller nånting och mina avgnagda ben hittats först flera år senare, typ på den nivån var det. jag tyckte nog även innan detta hände att den gjorde lite underliga vägval ibland, som verkade allt annat än optimala. men så länge jag iaf kom dit jag skulle fick det väl gå - men efter detta så är det google maps via AA som gäller igen. jag kommer ju ihåg vilket hallå det var när apple maps först lanserades och hade en hel del felaktigheter, men nog trodde jag att dessa skulle vara korrigerade för länge sen?

ja den korta versionen är alltså iaf att bägge systemen är rejält begränsade än så länge, och även om det är coolt med nya grejer så funkar gammal hederlig BT-anslutning bäst för det mesta 🙂.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: