Annons:
Etikettfrågor-och-problemlösning
Läst 2362 ggr
_Fisken
2015-12-13 16:48

Återställa en iPhone 4s

Dotterns 4s startar om/startar inte alls och jag har kopplat in den mot iTunes. Den säger att telefonen behöver Uppdateras/återställas bla bla bla. Men när den väl har gjort det står det att den inte kunde återställas. Error = 21.  Maskinvaruproblem. Gjort detta 3-4 ggr. Samma svar.  Har startat om dator o telefon (som förövrigt inte startar alls normal). 
Inget fungerar och har provat allt. Testat även annan kabel. Vad göra?

Annons:
[Jens]
2015-12-13 16:52
#1

 Error 21 betyder att den inte har åtkomst till Apples alla servrar. En kompis har samma problem och det löste sig genom att gå till någon annans nätverk. Jag har försökt att lägga till adresserna som man ska göra enligt apple men det funkade inte ändå så min rekommendation är att göra detta via en annans nätverk.

_Fisken
2015-12-13 16:53
#2

Oki. Ja, jag har sett att Apple tar upp detta ämne (åtkomst) ganska mkt på deras supportsidor. Ska följa det spåret.

[Jens]
2015-12-13 16:55
#3

Lyckas du så får du gärna berätta. 😉 Jag pratade med Apple support men det löste sig inte ändå.

_Fisken
2015-12-13 17:07
#4

Jag kopplade upp laptoppen via telefonens hotspot - som ett desperat test bara. Negativt än så länge. Men jag brukar inte ge mig.

[Jens]
2015-12-13 17:13
#5

I vilket läge är telefonen i ? Visar den att den är i DFU-läge? Du ser det här: http://iphone.ifokus.se/discussions/55fe5b12ce12c462130009c7-dfu-lage-fastnar-din-telefon-vid-uppdatering

_Fisken
2015-12-14 05:45
#6

Ja. Den hamnar där när jag kopplar ihop den med laptoppen och iTunes. Tar jag ur sladden ur telefonen är den ej åtkomlig trots olika knapp-tryckningsmetoder. Skärmen är svart.
Har provat det mesta jag vet. Loggat in i iTunes. Tryck olika tangentcombo. Försökta att uppdatera, återskapa bla bla bla. Kopplat mig ut på internet via telefonen (4G). 
iTunes tycks nå uppdat.servers för man kan se hur den lixom har en progress-bar som ökar.  Sen packar den upp nåt och "kontaktar telefonen" och sen skiter det sig. Err 21.

Annons:
_Fisken
2015-12-14 06:04
#7

Ok. Läste tråden. Bra!
Jag ska alltså försöka ta en backup på telefonen. Problemet är att jag inte ser nån meny med devices eller nåt sånt (till vänster). 
Datorn är inte "aktoriserad" och iTunes är nytt då den är nedladdad på min dator. Dottern har inget eget konto på iTunes då hon är bara 11 år och inte har nåt kreditkort så hon loggar in till sin systers som har en iPhone 5.

Så…jag hittar inte var man tar backup, för att sen göra en Återställning

Nu vet jag hur det ska gå till - tror jag. Men klickar jag på telefonsymbolen uppe till vänster och ska välja Sammanfattning kommer ingen meny upp. Bara en utmatningssymbol.

[Jens]
2015-12-14 06:23
#8

Strunta i det då och gör en Återställning av telefonen. 😉

_Fisken
2015-12-14 06:29
#9

Du säger det du. Vad tror du jag har gjort? Jag har provat ALLT.  Men kanske jag gjort fel?

"I have been there before" s.a.s.  Men nu har jag auktoriserat datorn så kanske nåt nytt händer. Vi får väl se.
Jag tror på det där med backup men har inte lyckats ta backup på telefonen än.

[Jens]
2015-12-14 06:40
#10

🙂

_Fisken
2015-12-15 12:43
#11

Efter många om och men har jag fått reda på att iCloud kan ev. innehålla en backup på telefonen 4s (kontot ägs av systern, som har en iPhone 5). Av ren desperation loggade jag in på iCloud.com med det Apple ID jag hade och hittade ingen backup. MEN efter lite klickade så hittade jag en säk.kopia. Det visade sig att det var en backup på den telefon som var pajj.  Helt makalöst. 
Denna backup har tagits utan min vetskap iaf. Det är ju några GIG som ska sparas. Den andra, äldre systern med 5:an, har alltså inte alls utnyttjat iCloud eller iTunes (misstänker jag) utan ist.  har min yngre dotter "stoppat i sladden" och gjort nåt som hon troligtvis inte vet av skett - att det tagits en backup. Det kan vara räddningen!
Nu måste jag läsa hur man utnyttjar denna backup - på rätt sätt.

[Jens]
2015-12-15 16:29
#12

Okej, iCloud for windows är praktiskt och du kan ta bort gamla säkerhetskopior. Att jag skriver windows är att jag inte vet vad du har för dator =)

https://support.apple.com/en-us/HT204283

_Fisken
2015-12-15 17:51
#13

Jag har win10. Ööö…iCloud kan bara (verkar det som) återställa Kontakter, foton etc. Inte iOS.  Jag plockade ner iCloud for Windows nyss.
Testar ett annat prog nu. IPhone Data Recovery. Dr. Fhone. Dr Fån? Vi får väl se. Jag är luttrad. Dr.Phone har ett val som heter "Fix iOS to Normal". Hmmm…

Jag ger mig INTE.

BTW. Är det svårt att skapa ett Apple-konto utan kreditkort? Jänta är ju bara 11 år men…

Annons:
[Jens]
2015-12-15 19:05
#14

Nej absolut inte. Om du skapar ett nytt konto till henne och går via https://appleid.apple.com/se/#!&page=create och följer varje steg så ser du att du kan välja utan konto. Jag gör sådana konton minst en gång i veckan via mitt jobb.

När jag pratade om iCloud for windows så menade jag programmet som du ska ladda ner och ta bort den felande återställningsfilen som du pratade om tidigare.

Du kan ladda ner programmet härifrån: https://support.apple.com/en-us/HT204283

_Fisken
2015-12-18 14:06
#15

Snart ger jag faktiskt upp. Jag får f*n inte ordning på iPhonen. Har provat det jag tror är allt.  Inst. iTunes på jobbets dator. Hjälpte inte. Tredje-parts programvaror (såsom iCloud?) kan bara återställa bilder etc. Jag vill återställa operativet. 

Jag som köpt dottern ett fodral för 149:- !!

[Jens]
2015-12-18 15:41
#16

När du säger operativet så uppfattar jag det som enbart operativet och inget annat som din dotter t ex har sparat? Då ska det inte vara några problem utan du ska göra en ren ominstallation och det går till så här:

1. Försätt enheten i DFU-läge. 

Stäng av telefonen helt. Håll nere hemknappen och medan du håller den nere så sätter du i kabeln i telefonen utan att släppa hemknappen. När du har satt i sladden i telefonen och håller ner hemknappen så går du till nästa steg. Kom ihåg att hålla ner hemknappen och sätt i sladden i datorn (USB-uttag). Sedan släpper hemknappen och ikonen för Återställning visas i din telefon.

2. Itunes ska starta per automatik och du ska få två alternativ och du ska välja att ominstallera telefonen, inte återställa telefonen från tidigare kopia av operativsystemet.

_Fisken
2015-12-18 16:01
#17

Jag ska testa igen…

Det du beskriver i 1:an, är det att lägga telefonen i DFU-läge?  
Att lägga telefonen i DFU för mig det är först power i 3 sec. Sen hem i 5 sek. Sen släppa power och efter 5 sek släppa hem. 

Du skriver: Stäng av telefonen helt. Hmm…den är svart hela tiden utom när jag stoppar i kabeln. Jag vet inte om den är av eller på.

Har läst att man kan också lämna telefonen på (hur man nu vet det) tills batt tar slut. Det ska tydligen vara en superreset.

[Jens]
2015-12-18 16:21
#18

Det du skriver är dfu-läge :) det jag skrev är att få fram ikonen iTunes som är röd och sedan kabel som visas. Svart hela tiden låter ju inte så kul. Kanske är den trasig? Har du provat att gå in i en auktoriserad apple-butik?

_Fisken
2015-12-18 17:19
#19

Men jag läste någonstans att skärmen blir svart i ett visst kontrollerat läge.

[Jens]
2015-12-18 18:04
#20

Okej, det känner jag tyvärr inte till. Det enda gången jag har upplevt när det är en svart skärm så brukar det enkelt kunna lösas genom att hålla ner hem-knappen och av/på-knappen i 20 sek, dvs till telefonen startar om.

Gör så här. Ladda telefonen. Låt den ligga på till t ex 22-24 ikväll och kör det exempel som jag skrev ovan. Det är det som brukar lösa ett 'enkelt problem'.

Annons:
_Fisken
2015-12-18 18:42
#21

Ok. Jag testar…

[Jens]
2015-12-18 18:43
#22

Håller tummarna. 👍

_Fisken
2015-12-18 18:43
#23

Det vore så roligt att kunna ge henne en fungerande telefon.

_Fisken
2015-12-18 18:45
#24

FYI. När jag stoppar in den i en USB-laddare kommer iTunes-cirkeln upp med sladden nedanför.

[Jens]
2015-12-18 18:48
#25

Men då är det ju i det läget som jag önskar. Du har iTunes i din dator och du har den senaste versionen? När du stoppar i denna i datorn, startar iTunes då?

[Jens]
2015-12-18 18:48
#26

Ahh, jag minns att du fick error 21 ? Då ska du inte köra detta på ditt hemnätverk. Det är det som är felet. Du ska köra det på en annans nätverk.

[Jens]
2015-12-18 18:49
#27

Du behöver inte ta med dig din egen dator utan det viktigaste är att den person du går till laddar ner den senaste versionen av iTunes.

Annons:
_Fisken
2015-12-18 18:50
#28

He he. Jag körde det på jobbets wifi imorse. Same shit.
Gemensam nämnare? Virusprogrammet AVG.

[Jens]
2015-12-18 18:52
#29

Med din dator? Kör med en annans dator och helst inte något virusprogram som körs samtidigt.

[Jens]
2015-12-18 18:53
#30

Har du ingen vän som kör en MAC ?

[Jens]
2015-12-18 18:54
#31

Ska naturligtvis inte behövas men de som kör mac kör aldrig virusprogram ;) … till 99.9% utav dem i alla fall.

_Fisken
2015-12-18 18:57
#32

Jag ska stoppa virusprogrammet helt. Men jag kör Felsökning i menyn hjälp i iTunes och där passerar alla tester men inte sista. Den hittar ingen iPhone.

_Fisken
2015-12-18 18:58
#33

I alla tester jag gjort har jag haft senaste iTunes. På jobbet körde jag på den dator jag har där. Inte den jag har hemma.

[Jens]
2015-12-18 19:04
#34

Hmm, det här har jag råkat ut för två ggr som har varit besvärliga men då har jag löst det genom att testa en annan dator och ett annat nätverk utan brandvägg.

Jag vet faktiskt inte vad jag kan säga mer än så. Det borde inte vara fel på telefonen eftersom den visar rätt i telefonen. Hade det varit fel på den så skulle inte 'symbolen' visa sig.

Försök med ytterligare en dator som inte har haft iTunes installerad tidigare.

Annons:
_Fisken
2015-12-18 21:02
#35

Nejdu. Den enda bild telefonen visar upp är två. Det är vita äpplet eller iTunes med sladden. 
iTunes ser telefonen, att det sitter en iPhone 4s där med ett serienummer, men den kan inte läsa ur nåt mer. Det kommer inte upp nån meny när man klickar på telefonsymbolen uppe till vänster. Det är som en grundläggande konfigurering är borta - förutom serienumret.

[Jens]
2015-12-19 07:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

iTunes med sladden ska det vara precis som bilden visar.

[Jens]
2015-12-19 07:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Sedan när du har kopplat in den i datorn och iTunes startar så ska meddelandet som du ser på bilden dyka upp och du ska då välja Uppdatera. iTunes försöker ominstallera iOS utan att radera dina data. Om inte detta fungerar så ska du göra om proceduren och då välja Återskapa istället.

Men detta ska du göra på en dator som aldrig har haft iTunes installerad tidigare och på ett nät som inte är hemma hos dig. 😉

_Fisken
2015-12-19 08:02
#38

Varför inte på ett nät hemma?  Det fattar jag inte. Det verkar vara magik inblandat.

Jag gjorde ju på jobbet på en helt annan dator, på ett helt annat nät samt med en ny nertankad Version av iTunes. Den bild du visar är exakt den som kommer upp. Provat med Uppdatera och sen Återställ. Icke sa nicke.  Jag såg sen att drivarna för USB:n inte hade installerats rätt. Trist.  Provade inge mer sen.

Jag har en backup på telefonen i iCloud. Den är ganska stor. Typ 2.5 gig. Kan inte vara bara bilder. Kan det också vara iOS som blivit uppladdat dit? Läste i en Apple-tråd att problemet kan lösas genom att läsa tillbaka en backup. Men hur fasiken får jag ner det från iCloud till iTunes så den kommer upp i listan över backupper? (om det ens ÄR en backup i iCloud)

[Jens]
2015-12-19 08:09
#39

Du sa i början att du fick Error 21 i hemmet och det betyder att du inte har åtkomst till Apples alla servrar. Jag kände igen problemet och efter mycket om och men så lyckades jag inte lösa det utan valde ett annat nät och då funkade det.

[Jens]
2015-12-19 08:13
#40

Jag har tömt alla mina tankar om ditt problem och det ska lösas genom det jag har sagt i de senaste inläggen. Lyckas du inte lösa det så tycker jag du kan gå till en Apple-butik för att få hjälp med problemet.

_Fisken
2015-12-19 08:56
#41

Ok. Tack för hjälpen. Det som talar emot problem med "nätet/wifi:n" är att Diagnostiken under Hjälp i iTunes larmar bara på att den inte hittar en telefon. Allt grönt annars…

Annons:
Zpookey
2015-12-25 20:15
#42

Bara en liten fråga….använder du Apples originalkabel när du gör återställningen?

Hjälpte en kollega med just Apple 4S. Den tvärvägrade att gå vidare efter bilden som #37 visar. Där kom bara olika felmeddelande. Som ett sista försök bytte jag till en originalkabel istället för att använda kabeln som kollegan hade och då funkade det direkt utan några som helst felmeddelande. Felmeddelande 21 är ett hårdvarumeddelande och det kan ju betyda kabel.
https://support.apple.com/sv-se/HT204136

Förfarandet ska vara att man har senaste iTunes installerad. Man kopplar in telefonen och håller inne startknappen och hemknappen samtidigt. Man håller inne till dess att "Connect to iTunes dyker upp" (först slocknar telefonen sen kommer äpplet och efter ett tag kommer "Connect to iTunes" upp. Sen följen man anvisningar

https://support.apple.com/sv-se/HT201263

[Jens]
2015-12-25 22:41
#43

Bra fråga ang apples originalkabel! Att jag inte tänkte på det men jag ska väl inte behöva tänka på allt.. Hahaha! 😉

_Fisken
2015-12-26 13:06
#44

Jadu, jag vet inte om det är originalkabeln. Jag har också tänkt tanken eftersom 21 snackar om hårdvarufel. Har två stycken. Testat bägge men det garanterar ju inte att det är Apple-original. Ska kolla.

Upp till toppen
Annons: