Annons:
Etikettövrigt-iphone-ipad-ipod
Läst 2307 ggr
_Fisken
2/20/16, 1:05 PM

iPhone vs. Android

Frågan kanske är ställd tidigare (och även i Android-gruppen). Hur är prestandan jämfört mellan en iPhone och en Android telefon?  Jag jämför pris - snabbheten.  Får jag betala mer för en iPhone med en viss prestanda (hastighet och minne) relativt en Android?
Har nån av er bytt och hur upplevde ni det?

Jag tittar på Tradera/Blocket och ser iPhone 5s för 1500kr tror jag det var…beg givetvis. Behöver nog 16G minne eller nåt sånt misstänker jag.

Orsak till frågan? Min Adroid börjar krångla och därför testade jag en iPhone6 och upplevde den snabb. IPhone6 kostar visserligen 6500kr och om jag köper en Android får jag kanske samma speed o även fördelen o kunna stoppa i ett större SD-kort - om jag har lust?

Annons:
[Jens]
2/20/16, 7:11 PM
#1

Jag vet en som kan svara ypperligt på din fråga så jag får kontakta henne och se vad hon svarar på det.

[Jens]
2/20/16, 7:19 PM
#2

Själv ser jag som viktigt med kamera och prestanda och säkerhet och då ser jag iPhone som vinnare. Där har vi en fördel med touch-id och kamera och prestanda och att du har hittat en telefon för 1500 kr är ju fantastisk!

_Fisken
2/20/16, 7:54 PM
#3

Jag ska kolla kameran på dotterns iPhone 4 (du minns). Om den hinner "se" IR-ljuspulsen som skickas ut av sensorn i min tvättställsblandare är den ok. Den pulsen är 25 us lång. Min gamla Android-HTC One V kunde fota den. Min samsung fixar inte den IR-pulsen. Däremot ser den givetvis IR-ljuset från fjärrkontrollen till TV:n.

Ett kvalitétsmått kanske?

kissidor
2/21/16, 8:39 AM
#4

tack för förtroendet jens 😃! jag har ju svarat på nästan samma fråga inne på android, men det finns mycket att säga i ämnet så jag fyller på med ett par rader här också 🙂. 

jag är sen några år tillbaks blandbrukare, först med iPad och numera har jag även en iPhone 6s plus som jobbtelefon. sen har jag hela tiden använt en androidtelefon som min privata telefon och då har det alltid handlat om någon av de senaste och bästa androidlurarna, så det är en rättvis jämförelse jag kan göra - det bästa från android jämfört med det bästa av iOS

(många baserar ju sin uppfattning om saken på att de tex haft en samsung galaxy young eller något (som är typs guds sätt att pröva människan) som sin första telefon och när de fått plågas med den i ett par år får de en sprillans ny iPhone och den är givetvis ljusår bättre. vet man inte så mycket om mobiltelefoner då drar man kanske slutsatsen att iOS-enheter är bättre än android-enheter, punkt slut. eller motsvarande också naturligtvis - någon har fått ärva en halvtrasig 3GS i typ tredje led och får efter att ha dragits med denna en tid den senaste värstingen från samsung, sony eller htc - ja det blir samma fast tvärtom. och även när man blir äldre och förståndigare så sitter dessa fördomar ganska hårt i många och de har glömt varför de en gång bestämde sig för att det var så.)

kan ju börja med att svara på jens uppfattning om att iPhone vinner på kamera, fingeravtrycksläsare, prestanda och säkerhet. iPhones har alltid haft bra kameror för sin tid, speciellt för oss som vill ha en "just point and shoot-kamera". man behöver liksom inte fatta ett dugg, det blir bra ändå - såna kameror gillar vi 😃! de har ju inte kunnat mäta sig med nokias bästa kameror givetvis men annars har de nog haft de bästa mobilkamerorna, kanske ända fram till för ett eller max två år sen. det finns ganska stor samstämmighet om att samsungs galaxy s6-serie hade den allra bästa mobilkameran förra året, även lg g4 hade många anhängare - framförallt bland de som kan och vill mixtra med inställningarna själva, där hade den tydligen större möjligheter. senaste iPhones kameror var naturligtvis också mycket bra men från att ha varit den odiskutabelt bästa var de nu en av de tre bästa. sen är det ju till viss del personligt vad man upplever som en bra kamera förstås, i den mån det finns en vetenskaplig sanning om vilken som faktiskt är bäst är det inte säkert att det överensstämmer med allas uppfattning 🙂

fingeravtrycksläsare har alla androidtelefoner i toppsegmentet numera (faktiskt så hade inte lg g4 och htc m9 från förra våren det slår det mig, men nu är de också med på tåget), och det är bra läsare.  jag upplever den på min nexus 6p som något snabbare och säkrare än den på min 6s plus och den är i sin tur möjligen något snabbare och säkrare än den på galaxy s6 edge +, men det är såpass jämnt att det blir inte en fråga. däremot kan det vara en fråga var man föredrar att ha den placerad. 

gällande prestanda är det första man måste veta att man kan inte jämföra hårdvara rakt av - det är totalt meningslöst. det är bara kombinationen av mjukvara och hårdvara som är relevant. tex "jamen iPhone har ju bara tvåkärnig processor men den här androiden har åttakärnig!" är ett totalt meningslöst uttalande. för det första är android rent allmänt mer resurskrävande och behöver alltså en kraftfullare hårdvara för att prestera lika, och för det andra så är inte vare sig antal kärnor eller klockfrekvens ett relevant sätt att jämföra processorer med helt olika arkitektur. med det sagt så har androidtillverkarna tryckt in det som behövs under huven på sina värstingtelefoner, så de är lika snabba som sina samtida iPhones. dessa telefoner kostar ju då inte nämnvärt mindre än motsvarande iPhone heller, iaf inte vid lansering. däremot sjunker en androidtelefon snabbare i pris, och efter ett halvår tex kan den vara ett väldigt prisvärt köp, speciellt om man håller utkik efter kampanjer och reor.

säkerhet - ja där har ju android utan tvekan varit ett mer utsatt system än iOS. den naturliga baksidan av myntet med ett öppet system - google kan aldrig ha samma kontroll över android som apple kan ha över iOS. dessutom då android har den större totala marknadsandelen blir det ju ett intressantare mål för angrepp enbart pga det också. de olika tillverkarna med sina anpassade androidversioner styr ju själva hur ofta de skickar ut uppdateringar och det har varit rätt bedrövligt med det hos många. även google själva som skickar ut uppdateringarna direkt till nexusenheterna har varit lite slöa med säkerhetsfixar. 

men frågan har fått såpass mycket uppmärksamhet under senare tid att alla har skärpt till sig en hel del på den här fronten. google skickar numera ut säkerhetsfixar månatligen och även iaf de mest kända tillverkarna har skärpt till sig. men om detta är något man har som ett stort orosmoment i sin tillvaro och sätter som sin högsta prioritet bör man kolla upp saken noga - och för det fall man har android som sitt föredragna OS är det kanske en blackphone man ska titta på.

slutligen avrundar jag med att säga samma sak som jag sa inne på android - det skiljer enligt min mening inte tillräckligt mycket i "prestanda per krona" som du eftersökte fisken för att det ska vara avgörande - välj det OS du trivs bäst med helt enkelt, men om det är android så läs på lite innan du gör ditt val eftersom det finns mycket att välja mellan och en och samma telefon inte är det bästa valet för alla 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

_Fisken
2/21/16, 10:39 AM
#5

Jag anade att det var du Jens hänsyftade till tidigare. :-) 

Du gav ett bekräftande av det Jens sade i fjärde stycket. Det där med kamera etc.
Sen håller jag med fullständigt ang. hårdvarans prestanda. Det är "upplevelsen" det handlar om, dvs, samarbetet mellan HW och SW och hur det i slutändan upplevs genom den app du för tillfället använder.  Fyra kärnor i all ära men det hänger på den svagaste länken. Är det ett lågpris-RAM i telefonen så blir den inte snabbare än så.
Jag gillar iPhones "blå-vita-Domus-tänk". Enkelt. Inte så mkt att välja mellan. Det blir så när det finns bara en producent - Apple. 
En Android har en större vildvuxen flora av telefoner. En styrka men också kanske en svaghet. De saknar dock ERR53. He he.

Med tanke på det du säger i sista stycket så är jag böjd att hålla mig till Android (svär jag i kyrkan nu?) i fortsättningen också och tänka på att min trötthet på Android beror mer på min halv-sega Samsung s4 mini än själva operativet. Det jag inte gillar hos iPhone är att den kräver en trogen användare. Alltså inte köpa laddsladdar hos andra tillverkare! Det kanske är å andra sidan en positiv sak då det ökar kvalitén i användandet men samtidigt ökar irritationen över den begränsade frihet man upplever.
Det jag måste göra är att upprätta en priolista över vad jag tkr är viktigast. Här kommer speed, SD-ram, fick-storlek (inte sååå stor alltså) överst. Kamera, tja, i mitten någonstans. Hade gillat om den kan se 25us pulsen ur sensorn…
Det jag INTE gillar hos Android är dessa micro-USB ladd.uttag. De håller inte på längre sikt!

Hur som helst, jag tackar för synpunkterna. Om Kissidor (eller annan) kan ge mig ett tips på bra telefonmärke för Android så vore det bra! Är Samsung bra? Finns andra märken som utmärker sig? Nån uppstickare?
Priset är inte så viktigt. Jag måste leva med telefonen ett tag så jag måste ha en viss kvalité.

kissidor
2/21/16, 11:17 AM
#6

ja att döma hela den moderna androidvärlden utifrån en samsung galaxy s4 mini som var en mellanklassmodell 2013 blir ju lite missvisande 😃.

men jag visste inte att du ville ha en så liten telefon - då kanske du ska titta åt iphone-hållet ändå, en 5s är väl det nyaste du kan finna i så litet format. men jag har sett vissa rykten om att de kommer att släppa en 4-tummare igen, om du vill vänta. för inom android är minimodellen alltid liktydig med mini hårdvara också, det enda lysande undantaget har varit sonys z-compactserie, men även den är något strippad jämfört med sina storasyskon.

men om du vill ha tips och råd om lämplig androidtelefon föreslår jag att vi tar det på android eller mobiltelefoner - vore lite ohyfsat att ta den diskussionen här 🙂.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
_Fisken
2/21/16, 11:27 AM
#7

Ja, jag har varit lite röd om öronen av skam…  😉

kissidor
2/21/16, 12:01 PM
#8

håller med om micro-usb förresten, lyckas alltid vända den fel i mörkret när man ska sätta den på laddning 😓. hoppas verkligen att mobilindustrin kan enas om usb type c nu så man slipper ha 78 olika laddkablar 😕.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Niklas
2/22/16, 9:50 AM
#9

#5: Du kan lugnt köpa laddsladdar till iPhone från andra tillverkare än Apple. Se bara till att den är MFI-godkänd, det vill säga godkänd för iPhone, iPad och iPod. Då följer den Apples specifikationer.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: