Annons:
Etikettfrågor-och-problemlösning
Läst 1374 ggr
Juliabella
2016-07-02 15:35

Kan virus följa med appar eller mejladresser?

Fick upp en pop upp ruta när jag var inne på safari där det stod att jag hade virus på min iPhone. Jag tryckte på "fixa" men hann stänga ner safari innan det laddat klart. Är orolig att jag har fått virus nu och undrar om virus kan följa med mejladresser, appar som Instagram eller annat från en mobil till en annan, då jag snart ska få en ny?

Annons:
adress
2016-07-02 17:19
#1

Det var nog ngn form av bluff. Appar som Apple godkänner har inte virus. Om du klickar på länkar i safari eller e-post - kan det teoretiskt följa med virus. Men vad gäller iPhone - knappast troligt. Tror inte du behöver vara orolig.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

[Jens]
2016-07-02 18:15
#2

Nej, du ska inte vara orolig så länge du har en iPhone. Byter du till ett annat märke så bör du vara orolig och oavsett märke av telefon så ska du ignorera sådana varningar direkt. Har du ett annat märke än iPhone så kör ett virusprogram för att kolla så att din telefon inte har blivit drabbad. Detta behöver du inte göra om du använder dig av en iPhone.

Juliabella
2016-07-02 19:23
#3

#1 Känns skönt då jag inte klickat på någon länk! Tänkte om det kunde "följa med" mejladressen man är inloggad på på mejlappen till en annan mobil om man loggade in på samma mejl där, men antar att det var en smula långsökt :) Tack för hjälpen! #2 Har iPhone nu, men jag behöver väl inte oroa mig över just denna händelsen om jag bestämmer mig för att byta till något annat märke? Tack för din hjälp!

[Jens]
2016-07-02 23:53
#4

du har ju mejlet vad jag kan förstå. Om du klickar på länken i iPhone så ska du inte vara orolig men om du har kvar mejlet i din nya mobil som inte är en iPhone så bör du vara orolig så länge du inte har en bra virusprogram men naturligtvis rekommenderar jag dig redan nu att slänga mejlet oavsett telefon.

Juliabella
2016-07-03 10:52
#5

#4 Det var en pop-up ruta när jag var inne på Safari, haha. Men tack ändå :)

Upp till toppen
Annons: