Problemlösning

Ej behörighet att radera foton!?

2016-09-28 20:29 #0 av: druttizen

Sedan sista uppdateringen av IOS gjordes nyligen så har problem uppstått när jag kopplar in min iphone 5s i datorn och via utforskaren ska klippa ut fotona, för att sedan klistra in i datorn. 
Upptäckte att bilderna ligger kvar i mobilen. När jag då valde att radera, så kom rutan om ej behörighet upp. Ändå gör jag som jag alltid gjort när jag lägger in foton i datorn. Enda sättet hittills har varit att jag måste in i mobilens kamerarulle och manuellt välja alla foton jag vill radera och sedan radera dom i telefonen. 

Lite osmidigare och omständigare är det ju..
Men framförallt.. Vad är felet och hur löser man det??

Anmäl
2016-09-28 21:40 #1 av: [Jens]

Jag misstänker dock att problemet ligger i Windows och dess rättigheter. Jag använder inte Windows men hittade detta som kan vara till hjälp. Se till att du har behörighet / rättigheter att ändra / ta bort filer.

https://support.microsoft.com/sv-se/kb/2623670

// Medarbetare på AkvariefiskiPhoneiPad, MAC och Hörselskadade.

Anmäl
2016-09-29 12:42 #2 av: druttizen

#1  Tack för ditt svar :)
När du nämner det så har ju faktiskt windows 10 uppdaterat sig också i dagarna.. Inte varit med om detta förut, men borde ligga i windows som du säger.

Har försökt att högerklicka på mappar å så enligt länkens hänvisning, men finns inga möjligheter att ta över rättigheter på någon mapp, då detta är en iphone enhet och ingen mapp som Är i datorn. Drar jag ur sladden så är ju enheten urkopplad så att säga.

Anmäl
2016-09-29 15:10 #3 av: joab

Om du använder iCloud-bildbibliotek (Inställningar, iCloud, Bilder, iCloud-bildbibliotek så kan du endast radera bilderna via iPhones Bilder-app. Detta gäller sedan iOS 8.3.

Alternativet är att stänga av iCloud-bildbibliotek. Du kan du radera bilderna som vanligt. Se t.ex:
http://www.howtogeek.com/219092/why-cant-i-delete-photos-off-my-iphone-anymore/

Anmäl
2016-09-30 20:59 #4 av: druttizen

Jag har sedan denna tråden varit i kontakt med windows och de var väldigt snabba i svar och gav bra instruktioner. Lösningen var att stänga av icloud biblioteket som förmodligen slagits på under senaste ios uppdatering. Rätt säker på att jag inte haft det på innan nämligen. Så nu är den rutan avbockat och allt funkar Skrattar

Joab  har skrivit samma tips här ovan ser jag nu.
Tusen tack för att Ni har tagit er tid att hjälpa mig i denna tråd. Uppskattat!  Sol

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.