Annons:
Etikettvarningar
Läst 3686 ggr
ennycc
2016-10-14 09:45

Bluffmail paypal

Insåg det inte då men igår fick jag ett bluffmail från paypal där det stod att någon hade använt mitt konto och att jag borde logga in. Jag klickade på länken i mailet och hamnade på inloggningssidan, fyllde i och kom vidare till en sida där man skulle fylla i bland annat bankkonto nummer osv. Det gjorde jag dock aldrig. Ringde till paypal som sa att många fått mailet och att det inte var någon fara så länge jag inte klickat på länken, vilket jag gjorde. Detta var på min iphone. 

Kommer inte ihåg om jag klickade på länken även på min mac. Men iallafall har jag loggat in på internetbanken på min mac flera gånger efteråt.

Vad ska jag göra? Paypal sa att jag borde köra något virusprogram på mobilen. Och att jag inte borde logga in någonstans för att dem de kan komma åt lösenord. Men hur länge ska jag ha det så liksom?

Annons:
Agafia
2016-10-14 09:51
#1

Byt lösenord !

ennycc
2016-10-14 09:54
#2

Har gjort det nu via min mac. Vad mer ska jag göra? Vill ju kunna använda mina enheter i lugn och ro med tex mail och bank osv.  Men om det ännu inte dragits några pengar borde det väl inte vara någon fara? Hur länge borde jag vara försiktig? Kommer aldrig klicka på såna länkar igen men menar när kan jag återgå till att använda enheterna som vanligt?

Niklas
2016-10-14 14:51
#3

#2: Var alltid försiktig. Om du har bytt lösenord och rensat det du kan går det nog bra att använda dem igen. Du kan rensa cookies och historik i datorn igen om du bytte lösenord efter att du rensat.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

adress
2016-10-15 20:01
#4

Du behöver INTE ha ngt kontokort kopplat till PayPal . Har haft det inflera år utan. Har bara kontonummer till banken - för att kunna fylla på och föra över emellan . I ditt fall skulle jag ändra detta i dina inställningar. Alternativt skapa ett nytt PayPal - med nytt lösen och andra inställningar. PayPal varnar ganska ofta via mail om bedrägerier. En av anledningarna att dom har både för och efternamn på innehavaren i alla meddelanden.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Blåtummen
2016-10-15 21:58
#5

Gjorde samma misstag och vid ett senare tillfälle kontaktade banken mig om en avvikande inlagt överföring och spärrade kortet. Nu vet jag inte om det finns ett samband. Jag skulle nog spärra och byta kort i ditt fall för att vara säker framöver. Det var en del ändringar i betalningsrutiner jag gjorde och lite jobb, men jag lär mig. Både Paypal. Spotify, Swedbank och Skatteverket används i bluffmail och det finns säkert fler. Virusskydden har dock inte reagerat.

Upp till toppen
Annons: