Annons:
Etikettios
Läst 53287 ggr
[Irgu]
9/22/13, 10:49 AM

Hjälp, låst SIM-kort och avaktiverad iPhone

Igår uppdaterade jag min iphone 4s. Efter det vet jag inte vad som hände. Nu har jag både låst simkort och en Avaktiverad mobil. Hur gör jag?

Annons:
[Jens]
9/22/13, 12:03 PM
#1

Oj, hur har du lyckat med det? 😕 

Förhoppningsvis har du tidigare säkerhetskopierat din iPhone via iTunes. Då kommer du att kunna återställa din iPhone från den senaste säkerhetskopian. Har du inte gjort någon säkerhetskopia får du leva med att din information på telefonen går förlorad om du väljer att fullfölja dessa instruktioner.

**OBS! Om du kan din lösenkod men det är alldeles för lång tid till nästa försök att kunna slå in din lösenkod igen så kan du bara koppla in din iPhone med USB-kabeln i datorn, starta iTunes så får du direkt möjlighet att slå in din lösenkod.
**

----

Har du glömt din lösenkod får du följa stegen nedan:

1. Till att börja med så ska du sätta din iPhone i Återhämtningsläge (http://youtu.be/uuulql2u37U). Skulle det alternativet inte fungera kan du pröva med DFU-läge (http://youtu.be/uuulql2u37U).

2. Stäng av din iPhone. Se till att din iPhone inte är ansluten med USB-kabeln till datorn. Om du har problem med att stänga av din iPhone på vanligt vis så tryck och håll nere vilo-/väcknings- och hemknappen samtidigt. När din iPhone är avstängd så släpper du fingrarna ifrån knapparna.

3. Koppla in din iPhone i USB-kabeln. Håll Hemknappen nedtryckt och anslut USB-kablen till datorn. När USB-kabeln är ansluten till iPhone och dator ska din iPhone starta. Fortsätt att hålla Hemknappen nedtryckt.

4. Håll ner Hemknappen till du ser ”Anslut till iTunes- bilden” på din iPhone-skärm. Nu kan du släppa Hemknappen.

5. iTunes meddelar dig att din iPhone är i Återhämtningsläge. Klicka på knappen Återställ för att återställa din iPhone till fabriksinställning.

6. Välj om du vill att iTunes återställer din iPhone som en ny enhet eller från din senaste säkerhetskopia.

Nu är det klart! Du behöver inte slita ditt hår för att hitta rätt lösenkod och du slipper den irriterande skärmen, iPhone är Avaktiverad.

Metusalem
11/21/14, 10:25 AM
#2

Låst SIM och Avaktiverad iPhone med skärmlås.

Har sökt med ljus och lykta efter lösningar på det problemet. iTunes vill att jag först löser "koden" men eftersom jag inte kommer in i min ärvda iPhone så går inte det. Tydligen är det här ett problem som fler än jag har så att jag tycker att Apple borde upplysa om hur man löser det. Att lägga ner pengar på att låsa upp den från operatören verkar vara meningslöst eftersom jag i alla fall inte kommer åt skärmkoden. Har kopierat en annan iPhone genom iTunes och det fungerade klockrent. Återställningen av den andra fungerar långsamt till ca. tio %, sedan stänger iTunes av. Eftersom det är Apple som konstruerat telefonen så är det väl deras sak att lösa problemet. Ett skärmlås skall väl inte kunna förstöra återställningen av en iPhone 4s. Någon som har något förslag?

Niklas
11/21/14, 3:20 PM
#3

#2: Det är Apples sätt att skydda iPhone mot stöld. Valet är att antingen inte aktivera de säkerhetsfunktioner som finns, och riskera att en tjuv kan använda eller sälja den, eller att aktivera funktionerna och tvingas komma ihåg vilka lösenkoder man väljer.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Metusalem
11/21/14, 4:10 PM
#4

Säkerhetsaspekterna är jag fullt medveten om och tydligen har någon pillat med min iPhone och då har den blivit Avaktiverad. Det innebär inte att det inte skall gå att göra en Återställning av telefonen. Att lägga in en spärr som förhindrar en Återställning är ingen "säkerhetsåtgärd" det är ett konstruktionsfel. En stulen mobil kan anmälas och ett försök till Återställning bör därför kunna spåras. Telefonerna är så dyra att det måste gå att lösa det här och det borde tillverkaren inse. Vi fick två 4s och det enda som skiljer är skärmlåset. Den ena skulle mycket väl kunna varit stulen men återställningen fungerade bra och den är nu fullt användbar. Den andra blockeras således av skärm spärren. Att lösa problemet ligger hos tillverkaren.

[Jens]
11/21/14, 5:03 PM
#5

Jag förstår inte riktigt dig Metusalem. Att ha en kod för skärmen om jag tolkar dig rätt är ju något som du har själv att skylla. Det är ju inte Apples ansvar att du har glömt skärmkoden? Om det nu är så att det är någon annan som har 'pillat' och lagt in en skärmkod på din telefon så har du också där ett ansvar själv för att ha varit oaktsam över telefonen.

När du pratar om spärr som förhindrar Återställning så syftar du nog på 'Hitta min iphone' och det är helt korrekt att göra en sådan spärr tycker jag. Hitta min iPhone har syftet med att kunna ge en tjuv möjlighet att lämna tillbaka telefonen eller att ägaren av telefonen raderar hela telefonen och gör den obrukbar. Apple i sig lämnar över ansvaret på användaren och det är precis likadant med t ex att de inte kan läsa dina meddelanden. De lägger helt och hållet ansvaret på användaren.

Metusalem
11/22/14, 10:19 AM
#6

Skall försöka förklara enkelt och kort.

Jag har fått en iPhone 4s som är avinstallerad. Anledningen är för mig okänd. Itune kan inte återställa denna mobil p.g.a. att det ligger en spärr i den. Jag kan bara välja "återställa" i iTune. Återställningen startar men avbryts p.g.a. att det ligger en "spärr" i min iPhone. Jag uppmanas att avlägsna denna spärr och sedan återställa. P.g.a. att denna iPhone är Avaktiverad så kan jag inte stänga av skärmkoden. Jag har tidigare återställt en annan iPhone 4s, utan spärrad skärm och det fungerade bra. Skärmspärren hindrar således att återställa min iPhone. En avinstallerad iPhone 4s utan spärrad skärm kan återställas utan att jag står som ägare för den. Det här är utan tvivel ett problem som Apple står ansvarig för. Konstruktinen är tillverkarens ansvar, inte min. Jag har haft mac i många herrans år och trots okunnighet och experimenterande har jag aldrigt haft något problem med att återställa allt till full funktion igen. En "säkerhet" som gör mobilen obrukbar till och med för ägaren, kan bara inte godkännas.

Annons:
[Jens]
11/22/14, 10:40 AM
#7

Spärren som du pratar om måste vara 'Hitta min iPhone' och då är det den tidigare ägaren av telefonen som endast kan hjälpa dig.

I mitt jobb så får jag många telefoner som jag ska skicka in för t ex lagning och det händer att jag får den tillbaka på grund av spärren för de kan inte göra något förrän denna spärr är borttagen och det är användarens skyldighet att ta bort spärren och inte Apple.

Jag har själv fått en telefon där 'Hitta min iPhone' var aktiverad och den förra ägaren av telefonen hade glömt sitt lösenord och därmed är telefonen obrukbar så det var bara att kasta telefonen. Detta är inte Apples fel utan den tidigare ägarens fel.

Det handlar ju om ansvar och Apple lägger ansvaret på användaren för jag skulle inte vara glad över att Apple har möjlighet att låsa upp en telefon i slutändan. Det skulle många tjuvar försöka utnyttja genom att lura Apple butikerna och säga att de själva är ägaren av telefonen.

Metusalem
11/22/14, 3:58 PM
#8

Fel igen.

Jag har pin-koden. Jag har koden för skärmlåset. Vad har jag för nytta av detta när jag inte kan återställa mobilen? 

Den förra ägaren förstår inte vad som hänt. Jag kan däremot tänka mig vad som hänt. Hon har vidtagit alla tänkbara åtgärder för att skydda sin iPhone. Hon har pin och hon har aktiverat skärmlåset. Inget handhavandefel således. Sedan kan det ha hänt att någon velat jäklas med henne och knappat in ogiltiga pin i telefonen tills den avaktiverats, av säkerhetsskäl. Så långt tror jag att vi är överens. Problemet uppstår således när man avaktiverar en iPhone 4s utan att ta bort skärmkoden. Det har inte Apple informerat något om. Med olåst skärm går det bra att återställa mobilen men inte om skärmlåset fins kvar. Det är en felkonstruktion eller felprogrammering. Jag har provat båda varianterna.

Tackar för dina inlägg. Jag fortsätter nu med att skicka in mina synpunkter till ARN och hoppas att det går vidare till marknadsdomstolen, om inte Apple varnar för den här typen av problem med, i alla fall iPhone 4s. Jag kommer naturligtvis att skicka med utskrifter av såväl dina som mina inlägg.

[Jens]
11/22/14, 10:43 PM
#9

Om jag har fel igen så förstår jag inte alls vad du pratar om så vi låter det vara som det är.

Mattis99
11/23/14, 10:48 AM
#10

Det är tre saker som borde kunna orsaka problem för dig:

1, skärmkoden, men den kan du ju.

2, pin-koden, ibland krävs ett sim-kort utan pin-kod..

3, "hitta min iphone", troligtvis har förra ägaren låst telefonen till sitt konto. När du återställer telefonen eller uppdaterar den behöver du logga in på detta konto. Då måste du ha lösenordet till dennes konto, annars går det inte, inte ens Apple kan låsa upp den f,r,o,m iOS 8..

Detta är en säkerhetsgrej som gör att det helt enkelt inte är någon större idé att stjäla en iPhone längre. Skitbra, om jag får säga det själv.

Metusalem
11/23/14, 12:12 PM
#11

När jag kommer in på iTunes så kan jag bara välja "återställ och uppdatera" några andra alternativ fins inte. Återställningen avbryts p.g.av en "tidsspärr". Ett skärmlås som, i kombination med avaktivering, hindrar all Återställning, till och med för ägaren, kan jag knappast kalla "skitbra". Har man pin och pukkod så går det bra att återställa andra låsta mobiler. Lagrat innehåll går visserligen förlorad men det kan jag leva med. Jag har ingen avsikt att "låta det vara med detta". Fortsättning följer i ett annat forum.

[Jens]
11/23/14, 12:28 PM
#12

Tidsspärren aktiveras när man har skrivit fel kod ex antal ggr.

Metusalem
11/24/14, 7:12 AM
#13

Jag har inte skrivit någon kod.

Annons:
Niklas
11/24/14, 12:31 PM
#14

#11: Hör av dig till Apple så hjälper de dig om det är något fel på telefonen. Om det är ett handhavandefel kommer de däremot inte att kunna hjälpa till.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Metusalem
11/24/14, 5:33 PM
#15

Har redan skrivit

Metusalem
12/2/14, 9:36 AM
#16

Apple har ännu inte svarat. Tycks vara tabu att ta upp anledningen till att en Iphone låser sig fullständigt. Väntar ännu en vecka innan jag går vidare. 

En sak är säker. Jag spärrar aldrig en iPhone skärm.

[Jens]
12/2/14, 5:25 PM
#17

Jag ska på utbildning om 2 veckor i Göteborg förTech supporter angående bl a 'Activation lock'.

"Learn how supervised devices can bypass Activation lock" using Mobile Device Management commands available in iOS."

gustaf_99
12/3/14, 9:49 AM
#18

hejsan min låsknapp funkar ej och min Iphone är Avaktiverad helt det står bara anslut till iTunes och den datorn jag använde när jag återställde den senast är trasig, och det står att det inte går med en annan dator hur ska jag göra ?

Metusalem
12/11/14, 11:52 AM
#19

Hej igen.

   Fortfarande inget svar från Apple AB. Skickade några rader till Mac World men det tar kanske mer än en vecka för dom att testa min teori. I alla fall så har dom inte bekräftat att dom fått mitt meddelande. 

     Ännu har ingen tagit upp ämnet, nämligen anledningen till att en iPhone kan låsa sig fullständigt. Man skyller enbart på "Handhavande fel". Vad menar man med det och hur skall man bete sig för att "Handhava fel".

Niklas
12/11/14, 12:09 PM
#20

#19: Som jag uppfattar det har användaren valt att ha en kod på sin iPhone och sen glömt bort vilken kod det är. Eftersom funktionen är till för att inte släppa in obehöriga tycker jag att det är rimligt att telefonen nekar tillträde. Den kan inte se skillnad på en som olovligen har fått tag på telefonen och någon som har glömt sin kod, ärvt telefonen eller köpt den låst och begagnad.

Handhavarfelet i ovanstående exempel är att aktivera låsfunktionen och tappa koden eller att köpa en begagnad telefon utan att se till att den är olåst och totalåterställd. Sen förstår jag att det inte är lätt att veta det här om man inte har haft iPhone tidigare.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Metusalem
5/30/16, 7:23 PM
#21

Har läst inläggen av Metusalem och har precis samma uppfattning. Om en iPhone 4s har skärmlåset aktiverat och sedan blir Avaktiverad så går det inte att aktivera den igen. Jens med flera vill inte erkänna detta fenomen och Apple svarar inte. Det här är inte något annat än ett konstruktionsfel. Aldrig mer en iPhone för min del.

[Jens]
5/30/16, 8:31 PM
#22

Jag jobbar med IT fast inte så länge till ;) Börjar ett annat jobb i övermorgon faktiskt men har låst upp flera telefoner och även iPhone 4, 4s men nu var det ett tag sedan. Nu blir det alltmer vanligt med iPhone 5, 5s och 6. Har du ett lösenord så är det bra att komma ihåg lösenordet och sedan kan du återaktivera telefonen igen. Du kan läsa ett exempel på hur man gör det här: http://www.engadget.com/2014/02/11/how-to-fix-an-ipad-thats-been-disabled-after-entering-the-wrong/?ncid=rss_truncated

Det kan också vara så att det verkligen är fel på telefonen som du försöker låsa upp och det har hänt mig med. Frågar men så kommer det ibland fram att de har även tappat sin telefon någon gång och kan eventuellt skadat telefonen. Nu säger jag inte att du har gjort detta men det går faktiskt att låsa upp telefonen när den är avaktiverat men det viktiga är att man ska också kunna lösenordet.

adress
6/1/16, 12:12 AM
#23

#21 Tog det 1.5 år att komma med det påståendet om en iPhone 4S ? Kanske har det kommit en lösning på broblemet sedan dess. Ett lösenord är -precis som det låter - ett lösenord. För så länge sedan var det väl dessutom bara 4 siffror. Ingen höjdarsäkerhet precis. 😂

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Upp till toppen
Annons: