Annons:
Etikettövrigt-iphone-ipad-ipod
Läst 3346 ggr
famgoth
10/6/13, 6:11 PM

Sover du med din elektronik?

Hej!

Min mamma har varit på mig om att man verkligen inte borde ha iPhone(eller annan liknande elektronik) i sitt rum på natten. Hon säger att sån här teknik inte funnits tillräckligt länge för att vi ska kunna veta vilken effekt den har på oss i framtiden, strålning mm.

Håller med henne, man vet ju aldrig. Därför lägger jag alltid ut min mobil innan jag ska sova.

Brukar ni sova med era mobiler, iPads/iPods i rummet? Kan det vara skadligt?

Annons:
[Gladamarsvin]
10/6/13, 8:06 PM
#1

Ja sover alltid med min mobil iPhone 4s inne i rummet även de andra jag har haft:)

[Moa-]
10/6/13, 9:58 PM
#2

Varför skulle det vara farligare att sova med dem i rummet än att ha dem där resten av dagen? De mobila och trådlösa nätverken finns dessutom alltid runt oss, oavsett vart mobil/dator/ipad är…

Alexej
10/7/13, 8:25 AM
#3

Jag tror man sover mycket bättre utan en massa elektronik och strålningar omkring sig.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Niklas
10/7/13, 10:51 AM
#4

Jag har dem i sovrummet under natten. Det är säkert nyttigare att inte ha dem där.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Wraith]
10/7/13, 10:56 AM
#5

De vise tvistar om hur farligt det är och vissa menar att risken inte finns. Största strålningen får vi från våra mobiler då vi trycker dem mot huvudet, dvs hjärnan. Resten av elektroniken kommer vi inte så nära i vardagen, så risken är betydligt mindre. Och risken minskar betydligt om vi använder handsfree, så bara det avståndet gör skillnad. Så att jag har min mobil på nattduksbordet några cm från huvudet oroar mig inte. Inte heller att laptopen står någon meter längre bort, ibland på hela nätter.

Men man ska ju även komma ihåg att de studier som gjorts inte har gjorts långvarigt, dvs man vet inte om riskerna är högre om man utsätter sig för detta under långa perioder.

Tror dock absolut att strålning är skadligt, men så länge du inte ligger och sover med telefon under huvudet eller har flera trådlösa apparater surrandes runt sängen så hade jag inte oroat mig.

Men om man vill lämna telefon utanför rummet under nätterna så är ju inte det heller skadligt 😉

famgoth
10/8/13, 7:17 AM
#6

#2 Tänkte jag också, men sen kom jag på att man ändå sover i ca 7-8h… Då kanske det spelar roll? :)

Annons:
Cazzos
10/8/13, 9:43 PM
#7

Jag har min dator, tv och mobil på skrivbordet som är 1,5-1,8 meter från sängen.

Jag funderar dock på att kasta tvn då det är en "gammal" tjocktv som jag använder extremt sällan, den bara står där och dammar.


Huygens
12/16/17, 12:59 PM
#8

Riktlinjer från Kaliforniens Hälsomyndighet. Det kanske inte är så välkommet och klassas möjligen som en konspirationsteori, jag kopierar därför inte hela texten, utan länkar bara till tråd på Utomjordiskt. Så har jag åtminstone lagt två strån i kors för att hjälpa mina medmänniskor.

Upp till toppen
Annons: