Annons:
Etikettvarningar
Läst 9672 ggr
JohannaEkroth
2014-07-30 15:21

Apple lurar er med iPhone att köpa ny

Slöar Apple ner din telefon lagom till de släpper nya versioner av den populära Iphone-serien?

En del menar att så är fallet, för att få folk att köpa en ny telefon när den gamla börjar kännas som ett slitet tröskverk och apparna går segt som kola.

Hennes antagande var enkelt: När folk blir frustrerade över att deras telefon är långsam så söker de efter lösningar på internet.

Genom att undersöka när folk sökt på "iphone slow" på Google så framstod ett tydligt mönster:

När Apple släppte en ny telefon så sköt sökningarna i höjden.

Och det är likadant i Sverige. Även här söker många fler på "iphone slow" lagom till de nya modellerna kommer.

 I juli 2010 syns den första toppnoteringen. Samma månad kom Iphone 4 till Sverige.

 Nästa stora peak dyker upp i oktober 2011. Då släpptes Iphone 4S på den svenska marknaden.

 Allra populärast var sökningen i oktober 2013 - i samband med att den senaste versionen av Iphone 5 lanserades.

Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19289435.ab

Har du märkt av detta problem?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
Fridaaaa
2014-07-30 15:23
#1

Jag tycker min är segare (iphone4) men vet inte om det är pga det eller pga att den varit vatten, kan vara vilket som

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Niklas
2014-07-30 15:31
#2

Det är klart att de inte gör telefonerna långsammare med flit. Däremot är det naturligt att det kan kännas långsammare när man uppdaterar sin iPhone till en ny Version av iOS. Då får man nya funktioner som inte fanns när telefonen konstruerades.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Fridaaaa
2014-07-30 15:39
#3

#2 Jag har dock inte uppdaterat min eftersom det ej går. (måste radera typ allting för att kunna göra det).

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bodin99
2014-07-31 10:10
#4

Vilket iOS har du då?

Fridaaaa
2014-07-31 10:11
#5

#4 Sa du till mig? 
Är "version" vilket iOS man har? Är i så fall 6,1,3.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bodin99
2014-07-31 10:15
#6

Japp ;') Det är inte särskilt konstigt att iOS 6.1.3 laggar på iPhone 4, den släpptes ju trots allt med iOS 4..

Annons:
Fridaaaa
2014-07-31 10:16
#7

#6 Nej denna var inte med när jag köpte den, har uppdaterat den en omgång sedan dess (haft mobilen 1½ år), men jag kan inte uppdatera till ios7 då det kräver mycket utrymme och då måste jag radera stort sätt allting på telefonen :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bodin99
2014-07-31 10:21
#8

Jag menar att den konstruerades för att köra iOS 4 och det var för några år sedan snabbt och modernt, nu kör många iOS 6/7 på dom och det är ett mer krävande OS anpassade för att köra på nyare (och snabbare) iPhones. ---- Sedan är det inte så konstigt att det googlas mer på "iPhone slow" under tiden en ny iPhone släpps, då har ju nyss ett nytt och mer krävande OS också släppts.

Fridaaaa
2014-07-31 10:23
#9

#8 Aha du menar så.
Tycker de gör fel som inte anpassar faktiskt :/ Jag kan t.ex inte ha vissa appar pga att jag inte har ios7

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bodin99
2014-07-31 10:37
#10

iOSet anpassas delvis, så att en del funktioner tas bort på exvis iPhone 4, tyvärr kan ju det göra att det inte är värt att uppdatera. De flesta appar har en äldre Version som fungerar i iOS 6, men man kan ibland bli utan den senaste. Att vissa appar inte fungerar i iOS 6 kan bero på att det kom någon ny funktion i iOS 7 som den appen utnyttjar, även om appen ex ser likadan ut mellan olika versioner kan det ha hänt någonting "under ytan" som gör att den inte går att köra..

Huygens
2017-09-05 11:04
#11

Det kommer nya uppgifter om att Apple segar ner konsumenternas gamla iPhone:ar, vid varje släpp av ny iPhone. Dom gamla iPhone:arna får mjukvara installerad från Apple, vars syfte är att sega ner den äldre mobilen, så att användaren ska köpa den nya modellen i hopp om att få tillbaka prestanda.

Apple sägs sabotera sina köpares äldre iPhone-modeller i syfte att få konsumenterna köpa den senaste nya iPhone-modellen.

Det är väl oärligt åtminstone, även om det inte är lika illa som att Smart-TV:n spionerar på dej även när Smart-TV:n är avstängd (tråd).

Här är en analys av situationen med nedsaktade äldre iPhone:ar. (YT/Outer Dark, 2017-09-04, 15 min)

Artikeln i DailyMail är från år 2014, 29 juli. Hur ser situationen ut idag? Nedsaktningen ska tydligen inträffa i september varje år, det borde alltså märkas nu.

Niklas
2017-09-05 11:29
#12

"Nedsaktningen" beror på att vi installerar nya versioner av iOS när det släpps i september varje år. Det är inte något Apple gör avsiktligt utan en följd av att lite äldre enheter inte är byggda för att klara en del ny funktionalitet. Det är samma sak som vi ser när vi uppgraderar gamla datorer till nya versioner av operativsystemen. Kraven stiger med tiden.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

kissidor
2017-09-05 19:57
#13

det finns väl ändå ingen anledning till konspirationsteorier ang detta högst naturliga fenomen. nyaste mjukvaran tas naturligtvis fram med fokus i första hand på att utnyttja den nyaste hårdvaran. 

jag kan möjligtvis tycka att apple borde stoppa uppdateringarna något år tidigare, eftersom så många tycks uppdatera en gång för mycket. men då blir det väl istället samma pip och gnäll som på androidsidan där folk ondgör sig över att de flesta enheter inte får officiella uppdateringar tillräckligt länge, och där anges ju just det skälet att enheterna inte antas gynnas av uppdateringen. men då gastas det om att apple minsann uppdaterar sina enheter så länge och vad mycket bättre det är. så alltid finns det nåt att klaga på.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Huygens
2017-09-05 20:27
#14

#13 Varför tycker du att "konspirationsteorier" inte ska blandas in i nedsegningen av gamla iPhone:ar? Om det nu är uppdateringen av mjukvaran som orsakar nedsegningen?

Konspirationsteorierna om Samsungs Smart-TV som filmade och spelade in alla ljud i bostaden, spionerade på användaren när TV:n var avstängd och sedan skickade ut inspelad data på internet, var ju sann. Likaså konspirationsteorin om Volkswagens avgasutsläppmanipulering där en liten kapsel i motorn med 70 g urea aktiverades för att minska utsläppen från Volkswagenbilarna.

Så varför inte iPhone?

kissidor
2017-09-05 22:52
#15

Därför att det behövs ingen konspirationsteori för att förklara det, det är helt rimligt att så gammal hårdvara inte klarar av mjukvara som är framtagen för flera år nyare hårdvara. Det är ju trots allt valfritt att uppdatera, men det är tråkigt att ännu inte alla vet om att om de har en ganska gammal iPhone kan det vara en dålig idé att göra det. 

Men skulle Apple stoppa uppdateringarna till äldre modeller ett år tidigare så skulle det ju säkerligen heta att det var för att de skulle få sälja fler telefoner

Värd på Mobiltelefoner och Android

Niklas
2017-09-06 09:37
#16

#14: Vänd på det. Varför måste man utgå ifrån att ondska och illvilja ligger bakom allt som inte är perfekt? Att konspirationer förekommer tycker inte jag rättfärdigar att alltid utgå ifrån det. Precis som kissidor skriver, Android får stryk därför att man måste köpa nya telefoner för att kunna använda nyare versioner av operativsystemet. Apple får stryk därför att man kan uppgradera till versioner av operativsystemet som är bättre än gamla telefoner. Och alltid är det illuminati som ligger bakom. :-) Det går liksom inte att göra rätt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Huygens
2017-09-06 13:35
#17

#16 Varför måste man utgå från ondska eller ilvilja? Titta t ex på det jag skrev om Volkswagen avgasutsläpp och Samsungs Smart-TV hackad med CIAs programvara. Steget till MKULTRA och en global mikrochippad befolkning är sedan inte långt.

Vi kan fundera på själva operativsystemet i iPhone.

På 1980-talet var uppfattningen att ett operativsystem inte fick ta mer än 10 % av datorns kapacitet vid fullt användande. Och då rörde det sej ändå om administrativa datorer med 20 samtidiga användare och långsamma hårddiskar. Ett bra operativsystem skulle helst inte ta mer än 5 % av datorns kapacitet, som jag fått det förklarat för mej.

1980-talets datorer är idag hopplöst långsamma och jag blir inte förvånad om en iPhone-processor från år 2012 är kraftfullare än processorn i en administrativ dator från början av 1980-talet.

Om vi jämför en klenare processor med en kraftfullare processor, borde den procentuella tiden som den kraftfullare processorn behöver ge till operativsystemet minska.

.

Dessutom, om det är så att ett operativsystem inte ska ta mer än 10 % av processorkraften, är det faktiskt väldigt svårt att förstå att en uppgradering av operativsystemet, kraftig segar ner iPhone:ar som bara är en generation äldre.

Operativsystemet ska om jag förstått det rätt, hantera öppning och stängning av filer, hantera minne, så att olika processer inte skriver över varandra samt hantera kommuniktion med hårdvara/skärm.

Dom saker som operativsystemet utför är kortvariga. det är enstaka operationer. Det är nyttoprogrammen som lastar ner processorn mest och tar dom övriga 90 % processorkraft, det är inte operativsystemet som drar last.

.

Operativsystemet är normalt sett ett diskret stycke programvara, som lastar processorn väldigt lite.

I det läget att en operativsystemsuppdatering plötsligt slukar större delen av processorkraften vid en uppgradering av en, en generation äldre iPhone, nja, det tror jag knappast på. Och på någon nivå ligger Illuminati nästan alltid bakom.

Niklas
2017-09-07 16:59
#18

"Dessutom, om det är så att ett operativsystem inte ska ta mer än 10 % av processorkraften, är det faktiskt väldigt svårt att förstå att en uppgradering av operativsystemet, kraftig segar ner iPhone:ar som bara är en generation äldre." Ja, fast det har inte handlat om iPhone som bara är en generation äldre. Snarare fyra eller fem.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Huygens
2017-09-07 18:06
#19

Ja, det stämmer. Det kan t o m vara 5-6 generationer. Samtidigt är iPhone-generationerna tätt efter varandra i kalendertid, vilket inte borde resultera i alltför stora prestandaförbättringar av hårdvaran från ett år till nästa.

Ett exempel från en iPhone 4S med iOS 5 - 9, där iOS 6 verkar vara den bästa versionen. Dock nämns det att enstaka funktioner faktiskt är snabbare i iOS 9, men som helhet blir iPhonen segare och segare ju högre versionsnumret blir på OS:et. (YT/EverythingApplePro, 2016-02-24, 7 min)

Det som förvånade mej var att användarinteraktionen saktats ner, dvs knapptryckningar och respons från applikationen var märkbart nedsaktade, syns i slutet av testet. En sådan sak som knapptryckningar borde inte saktas ner av ett operativsystem. Det gör att jag faktiskt känner att det finns fog för påståenden om avsiktlig nedsaktning av iPhone på liknande sätt som Volkswagens manipulerade mjukvara för avgastester.

.

Dessutom har Apple marknadsfört iOS 9 som en "prestandaförbättring" gentemot tidigare operativsystem på äldre generationer av iPhone. Men det verkar inte vara så i praktiken. iOS 9 mot iOS 8: (YT/EverythingApplePro, 2015-09-12, 7 min)

Skillnaden i nedsegning är kanske inte jättestor, men helt klart rör det sej om en nedsegning som marknadsförts som en "uppsnabbning" på äldre generationer av iPhone.

Niklas
2017-09-11 10:40
#20

"Samtidigt är iPhone-generationerna tätt efter varandra i kalendertid, vilket inte borde resultera i alltför stora prestandaförbättringar av hårdvaran från ett år till nästa." Nej, och den som har en ett år gammal iPhone har inte heller något problem att använda nästa års Version av iOS.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Zpookey
2017-09-13 10:48
#21

Foliehattinlägg. 😂

Huygens
2017-12-22 08:24
#22

#21 Jaha, du.

En konspirationsteori, så är det väl?

Eller hur?

Det kan ju inte vara en sanning, observerad av användare?

Det är ju bara en konspirationsteori, så då kan man inte tro på mobilanvändarnas faktiska observationer. CIA har lyckats med sin Dispatch 1035-960.

Och vad tror ni att Apple precis har erkänt?

Apple erkänner att dom segar ner äldre versioner av mobiltelefonerna. Självklart kommer Apple med ett svepskäl för att kunna fortsätta sakta ner äldre mobiler.

Men erkännandet från Apple är ju bara ett, som Zpookey skrev "Foliehattinlägg" + en sarkastisk smiley. Det är ju bara en konspirationsteori, vilket garanterar att ingen tror på det. Det är bara ett påhitt, men, men…

Apples egna ord. SVT, 2017-12-22

"…det lyfter också ett enormt problem med Iphone: produkten som kostar 700 till 1.000 dollar klarar, som den är designad, inte att fungera på topp efter bara ett års användande."

Äldre mobiltelefoner segas ner avsiktligt med uppgraderad programvara. Apple svär att nedsaktningen bara är för att spara på batterierna.

Hedersord.

Apple lovar det.

10 fingrar till Gud.

Niklas
2017-12-22 10:39
#23

Jag förstår precis hur Apple resonerar. De har valt det alternativ som ställer till minst problem för användarna. Hellre långsammare än strömlös.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Huygens
2017-12-22 11:30
#24

#23 Det finns kanske en gradskillnad mot Volkswagens avgasfusk, fast…

Du accepterar alltså att Apple utsätter dej för bedrägeri? Du accepterar och ursäktar att Apple i många års tid ljugit och mörkat, mörkat och ljugit för sina användare?

Vad kallas sånt?

Stockholmssyndrom.

Jag tycker att du normaliserar bedrägeri.

Niklas
2017-12-22 14:36
#25

Det är inte bedrägeri. Jag uppskattar att de försöker göra så att batteriet i telefonen räcker så länge som möjligt. Varför är det mindre bedrägeri att inte bry sig om vad mer avancerade funktioner gör för telefonens batteriförbrukning? Jag skulle inte vilja att de ändrade på det. För mig är det helt uppenbart att Apples lösning är mycket bättre för användarna. Android-användare får i stället stå ut med att det inte går att uppgradera telefoner något vidare mycket särskilt enkelt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Huygens
2017-12-22 16:53
#26

#13 och #15, tydligen behövdes det en konspirationsteori. Apple ljuger och mörkar, mörkar och ljuger om aktiv prestandasäkning i mobilerna och har tydligen ljugit i många år.

Apple ljuger.

Är det inte en konspirationsteori?

Om inte, varför erkänner Apple i så fall konspirationsteorin, om den nu inte behövs? Hur tänker du, kissidor? Förklara gärna med bilder och diagram.

#25 Självklart är det bedrägeri om ett internationellt storföretag genom många år ljuger för sina användare.

Ifall iPhone försetts med en möjlighet att låta användaren själv bestämma hurdan strömförbrukning och prestanda ska fördelas i takt med att batteriet blir gammal, hade det varit en annan sak. En användare kan då justera mellan t ex 9 timmars batteritid med 60 % prestandsänkning eller 5 timmar batteritid med 100 % prestanda.

Och även om det inte gått att konfigurera en iPhone hade Apple kunnat tillhandahålla en indikator: "Nu har din iPhone fått 60 % prestandasänkning."

Minimum hade varit att användarmanualen uppgett att iPhonens prestanda automatiskt sänks i takt med att batteriet åldras.

Minimum.

Men, nej.

Inget av ovastånde har gjorts av Apple.

Istället har Apple ljugit och mörkat, mörkat och ljugit varja gång media ställt frågor ifall Apple medvetet sänker prestanda på sina mobiler i takt med att mobilerna blir äldre.

Apple har ljugit.

Apple har ljugit, ljugit och ljugit om och om igen, i många år.

Har kan du få det till att Apple inte ägnar sej åt bedrägeri ifall Apple upprepat ljuger om och om igen i många år? Om Apple under många års tid ljuger för dej, vad är det då?

Det är bedrägeri.

kissidor
2017-12-23 08:43
#27

#26, vi pratar ju inte om samma sak. Jag pratar om flera år gamla modeller och att det är helt naturligt att de blir segare när de försöker köra mjukvara som är utformad för nyare och mer kapabel hårdvara. Den uppfattningen ser jag ingen som helst anledning att revidera pga detta, och den gäller fö samtliga OS. 

Det Apple har erkänt såvitt jag vet gäller från och med 2016 och modeller från och med iPhone 6 och nyare, men de här teorierna har väl cirkulerat betydligt längre än så, eller hur? 

Med det sagt tycker jag personligen att de har gjort helt fel när de har mörkat detta, och kommer det fram att någon/några av androidtillverkarna har gjort samma sak så har jag förstås samma inställning till det i såfall. 

Om deras förklaring till varför de gjort det är hela sanningen samt om det stämmer att det inte förekommit tidigare än 2016 vet jag ju inte, men de borde i alla händelser ha varit helt öppna med det från första stund, och helst borde denna ”feature” ha varit valfri för användaren. Bästa möjliga prestanda är viktigast för en del, och de kunde då ha gjort ett medvetet val att hellre kräma slut på batteriet fortare än att få sin tämligen nya telefon nedsaktad. Personligen känner jag förvisso ett minskat förtroende för Apple i och med att detta kommit fram. 

Nu är det ju ingen hemlighet att Apples approach till mobila enheter är typ att användarna inte behöver så mycket valfrihet eller detaljinformation för att Apple redan gjort alla de rätta valen åt dem. Det är inget som tilltalar mig personligen, och därför har iOS aldrig varit ”min grej” - och det här blir då ett bra exempel på varför det inte är det. Men för de som är nöjda iPhoneanvändare och känner att Apples filosofi är som klippt och skuren för deras behov kanske det inte är så förvånande om man tycker att detta också är helt ok.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Huygens
2017-12-23 10:46
#28

#27 Jo, vi pratar också om samma konspirationsteori och du har det svart på vitt i #19. Jag citerar:

"…Apple marknadsfört iOS 9 som en "prestandaförbättring" gentemot tidigare operativsystem på äldre generationer av iPhone. Men det verkar inte vara så i praktiken."

Bedrägeriföretaget Apple har tydligen stämts för att sakta ner äldre iPhone med uppdaterad programvara. DailyMail, 2017-12-22

Det rör sej om "class action lawsuits" där enskilda medborgare går ihop och stämmer en industrijätte. Det kan vara svårt att vinna sådana fall, då Apple redan täckt rygg med "no warranty" på sina produkter.

Enligt USA-lag får en tillverkare inte försämra en redan köpt produkt för en aningslös konsument.

"…Apple's decision to purposefully slowdown or throttle down these devices was undertaken to fraudulently induce consumers to purchase the latest iPhone versions of the iPhone 7.."

Bedrägeriet har troligen pågått i 10 år:

"Every time Apple launches a new handset people seemingly flock to Google to ask why their current iPhone or iOS is slow. This trend has been seen every year since Apple released the iPhone 3G in 2008."

Det finns även rapporter att iPad och MacBook oförklarligt saktar ner efter en uppgradering, dock är rapporterna inte lika omfattande. Men om Apple kan göra det med iPhone, varför stanna där, varför inte genomföra liknande bedrägerier med andra Apple-produkter?

"Dom ser, men ser ändå icke. Dom hör, men hören ändå icke. Ty dom är ett dåraktigt folk."

Låt oss anta att en iPhone-användare råkat ut för en 70 %-ig prestandanedgång på sin iPhone och går till en Apple-återförsäljare.

Användaren: "Min iPhone är så långsam. Kan det ha att göra med Apples uppgradering?

Försäljaren: "Självklart inte. Det skulle ju i så fall vara en konspirationsteori. Apple är ett stort och välrenomerat företag. Givetivs är det inte så att du blivit lurad av Apple….

Det vore ju bedrägligt."

Användaren: "Men min iPhone känns långsammre."

Försäljaren: "Kanske är det psyket? Kanske är det bara i ditt huvud? Det är något du inbillar dej. Du tror väl ändå inte på konspirationsteorin?"

Användaren blir sedan visad den senaste modellen och kan konstatera att den nya fina iPhonen är uppenbart snabbare än den äldre iPhonen, trots att det bara skiljer ett par generationer.

Så trots att det är samma funktioner som tidigare, luras användaren att tro att dom "uppdaterade" funktionera gör mobilen långsammare. Trots att det är samma program har mobilen oförklarligt biivit långsammare.

Det är lite intressant också att se hur traditionell Illuminatimedia försöker bortförklara Apple avsiktligt nedsaktade iPhone. Kanske är det psykologist, kanske är det som om du är mentalt sjuk? DailyMail, 2017-12-20

Apple är troligen kopplad till Pentagon och tills hela jordens befolkning mikorchippas med mind control-chip är en iPhone eller ett Androidoperativsystem i en mobil ett utmärkt sätt att massövervaka allmänheten; tid, plats, umgänge, samtal, förflyttningar. Allt spelas in och lagras i Langley, Virigina.

Niklas
2017-12-23 12:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

#26:

  • Och alla andra mobiltillverkare har förstås en sån möjlighet att välja? Vilket operativsystem har din mobil?

  • Var har Apple skrivit att det inte fungerar som det fungerar?

Titta på bifogade intressanta bild. Den visar spridningen av olika versioner an Android och iOS bland iFokus användare. Som du ser använder 65 procent en operativsystemversion av iOS som är tre månader gammal, 29 procent en som är ett år och tre månader gammal och 6 procent en äldre Version.

För Android har 2 procent en Version som är fyra månader gammal, 42 procent en som är ett år och fyra månader gammal och resterande 56 procent har en operativsystemversion som mer än två år gammal.

Jag får känslan att Apples strategi gör att användarna kan uppgradera sina telefoner mycket snabbare och längre. Har du en annan uppfattning? Tur att de har lurat mig i alla år. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Huygens
2017-12-23 13:05
#30

#29 Du skrev "Tur att de har lurat mig i alla år. :-)"

Även om det är avsett som ett skämt, tycker jag att du i praktiken går längre än vad som ryms inom konceptet av Stockholmssyndromet. Du blir faktiskt en manipulatörs önskedröm, eftersom du aktivt ursäktar ett multinationellt företag som utsätter dej för bedrägeri och du förnekar existensen av bedrägeriet.

Då Android nämns kan jag väl lägga två strån i kors för den intresserade. Jag har inte hittat något annat land än Sydkorea som reagerat: Googles massövervakning ifrågasätts

Det är anmärkningsvärt.

Niklas
2017-12-23 17:16
#31

Borde det inte vara den ”drabbade” som avgör om han är utsatt för bedrägeri? Om jag är helt nöjd med den köpta produkten, trots att jag vet hur det ligger till, är jag lurad då därför att du säger det och diskvalificerar min egen åsikt?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Huygens
2017-12-23 18:28
#32

#31 Det kan ha en viss bärighet, även om det rör sej om min åsikt. Det är en ståndpunkt jag har, låt oss betrakta den vidare innebörden av det du nämner. Hur ser du på personer som är under inflytande av Stockholmsyndromet? Det rör sej ju om ett psykologiskt fenomen där dom drabbade förlåter förövarna och intalar sej själva att allt står rätt till, trots att situationen är galen. Låt mej ge exempel som inte är direkt kopplat till iPhone.

Efter att Berlinmuren föll har det gjorts ett antal dokumentärer, där äldre misslynta fd östtyska poliser gett sin syn på införanet av demokrati. Flera av dessa stasipoliser som förtryckte folket ansåg inte att dom sysslade med olämpligt förtryck, kränkande övervakning och poliserna ansåg heller inte att dom själva var förtryckta av Östtysklands diktatorer. Stasi gjorde bara sitt jobb, ett bra jobb dessutom, med bra förhör, lagom mycket tortyr och med en rimlig portion hotelser. Stasi fick alltid resultat. När dessa östpoliser tillfrågas, uttrycker flera av poliserna en stark önskan att återfå öststatsdiktaturen i nuvarande Tyskland.

Stockhomssyndromet som livsstil?

Ett annat, kanske inte jättebra exempel, är kvinnomisshandel, där kvinnan inte vill att ärendet går till domstol och kvinnan vill inte att mannen döms. Samhället gör ändå våld på kvinnans önskan och mannen (förövaren) döms för misshandel, trots att kvinnan tagit tillbaka sin anmälan och i vissa fall inte ens gjort någon anmälan. Dom kommer pga lagens avsnitt om "allmänt åtal", andras vittnesmål + sjukhusdokumentation. Den misshandlade kvinnan anses diskvalificerad att lägga sej i domstolens domslut. Det finns misshandlande män som fått mer än 1 års fängelse trots att kvinnan gjort allt i sin makt att tona ner våldsbrottet.

Hur ser du på den saken?

Ytterliggare ett exempel är en dokumentär efter att Enron gått i konkurs och Andersen under en veckas tid lät 4 avdelningar förstöra alla bokföringsdokument i pappersstrimlare. 

Det fanns ekonomer som var fast övertygade om att dom inte lurats att göra något olagligt. En av dom sa t o m att när han stod och tryckte igenom buntar med papper i dokumentförstöraren hade han inte någon upplevelse av att ha bli lurad av sina chefer. Han kände sej bara omtumlad av att det var så bråttom och av att vissa chefer verkade ha panik.

Högutbildad och ändå kände han inte att han utnyttjades i Enronskandalen. Han var väldigt nöjd med sitt arbete på Andersen, trivdes med cheferna och det var först en längre tid efter uppsägningen som han på allvar ifrågasatte vad som hänt. Då ville tidigare arbetskamrater inte prata med honom.

I #29 undrade du: "Var har Apple skrivit att det inte fungerar som det fungerar?"

Apple har mörkat. Det närmaste man kan komma är troligen tekniktidsskrifter som ställt explicita frågor om nedsaktningen av iPhone och då har Apple genomgående nekat till att något sådant förekommit.

Var har Volkswagen skrivit att avgasfusket inte fungerar som det fungerar?

Starfall
2017-12-28 07:49
#33

Jag märker då inga problem med min iPhone 6s iallafall, skaffade 8an enbart för att jag ville ha mer minne och bättre kamera :). Och ja, min 6s är igång ofta och jag använder den till spel osv. Den är uppdaterad till senaste versionen och jag upplever den som lika snabb som tidigare :).

Huygens
2017-12-29 17:37
#34

Svensk mesighet eller är det kanske den svenska vekheten? Undfallenheten inför en osynlig överhet. Reaktionerna i Sverige är få.

Om du blivit utsatt för bedrägeri, spelar det inte så stor roll om du inte känner dej lurad. Du är fortfarande lurad.

Det är Apples våta dröm om användare resonerar med flathet och undfallenhet, med ursäkter. "Jag känner mej inte lurad. Det är inte bedrägeri. Jag skulle inte vilja att de ändrade på det. För mig är det helt uppenbart att Apples lösning är mycket bättre för användarna."

I Sydkorea är reaktionen starkare. Sydkoreanerna förbereder flera fall av masstalan, sk class action lawsuits. Korea Herald

I USA har 8 stämningar mot Apple gjorts. SVT

Reaktionen på Apples bedrägeri har gjort att Apple sänkt kostnaden för att byta batteri från 800 kr till 300 kr i Sydkorea, för att lugna allmänheten. Korea Herald

Vad gör Apple i Sverige? Flinar glatt och är antagligen väldigt nöjda med svenskens mesighet, villigheten att låta sej luras.

Tänk efter lite.

Andra mycket billigare mobiler har möjlighet att byta batteri.

Vad är det som gör att en väldigt dyr iPhone saknar möjlighet för användaren att själv byta batteri och varför kostar det skjortan? Det är nog uppenbart. Ifall användaren kunnat byta batteri manuellt, själv, som på andra mobiler, hade användarna väldigt snabbt upptäckt Apples nedsaktningsfusk.

Det hade inte gått att lura användarna.

Sen är det värre, visare det sej.

Apple har tydligen ett avtal med CIA, som använder alla iPhones över hela världen för massövervakning, på samma sätt som Samsungs Smart-TV (inlägg). Kameran och mikrofonen spelar in även när du tror din iPhone är inaktiv. All data, bild och ljud sänds sedan till Langley, Viriginia. DailyMail, 2017-12-21

Det är för att skydda dej mot terrorister.

Apple avslöjar sej genom att ett AI-program t ex sänder reklam med liknande kläder som du redan bär. Om du prata med dina kamrater om att gå till restaurang, översvämmas plötsligt reklamrutorna i mobilen av annonser för lokalrestauranger i den delan av London du bor osv.

Är det acceptabellt att ständigt bli avlyssnad?

Känner du dej inte det minsta lurad?

Annons:
Huygens
2017-12-31 11:47
#35

Första iPhonerättsfallet mot Apple i Frankrike för det avsiktliga nedsaktandet av mobilerna. Det är även intressant att läsa kommentarerna till artikeln. DailyMail, 2017-12-28

Kraschade appar och orimligt seg iPhone beror på aktiv nedsaktning. Aktivt åldrande av produkten för att användarnana ska köpa nya mobiler. SVT

Varför saktar inte andra mobiltillverkare ner sina telefoner när batterierna blir gamla, för att "skydda" mobiltelefonen?

Huygens
2018-01-06 13:38
#36

Mjölkar Apple sina kunder?

Förutom att batteriet inte kan bytas med ett enkelt handgrepp, är iPhonebatteriet 100 % - 140 % dyrare än konkurrenternas batterier. Dessutom har ett iPhone-batteri ofta inte mer än 55 - 70 % av konkurrenternas kapacitet. The Invester (Korea Herald), 2017-01-05

Trots Apples färska prissänkning av ett batteri till motsvarande 34000 won = $32, ibland angett som $29 (250 kr), är batteriet relativt sett fortfarande dyrare än konkurenternas batterier.

Huygens
2018-01-08 12:08
#37

Sydkoreaner reagerar mer än svenskar, helt klart.

Det fick Apple att lova sänka priset till motsvarande 29 - 33 dollar (31000 -  35000 won) för ett batteribyte. Men det har bara förargat sydkoreanerna, för det finns inga batterier att byta mot.

Apples serviceverkstäder i Sydkorea har inte batterier i lager så även om priset är sänkt, går det ändå inte att uppgradera batteriet för att komma runt (del av?) den inbyggda nedsaktningen av iPhone:ar. Korea Times, 2018-01-08

Niklas
2018-01-08 13:54
#38

#32: Har du ens läst Apples brev? Jag får en känsla av att du inte vet vad det står där så jag måste fråga.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Huygens
2018-01-08 17:15
#39

#38 Vad är det för brev?

Huygens
2018-01-13 11:37
#40

Tydligen är det fler länder än bara Sydkorea som rapporterar att batterier till iPhone tagit slut. I Storbritannien kan man få vänta länge. Så länge att försäljare i iPhone-affärer rekommenderar sina kunder att istället köpa senaste modellen av iPhone. DailyMail, 2018-01-12

Samtalet mellan en kund och en försäljare började med att kunden frågade varför det inte fanns ersättningsbatterier till iPhone, trots att Apple lovat sänka priset på batterier. Försäljaren svarade att det var nog för att Apple ville sälja nya mobiler istället för enstaka batterier.

Kunden frågade då försäljaren vad denne rekommenderade och försäljaren rekommenderade kunden att köpa senaste modellen av iPhone.

En grupptalan har tydligen sammanställts i Sydkorea med 120 iPhone-användare. Korea Times, 2018-01-11

Totalt sett kan det finnas 350 000 sydkoreaner som kan resa sak mot Apple. Korea Herald, 2018-01-10

I Frankrike (som visserligen är ett Illuminatiland) kan myndigheterna öppna utredning mot Apple för den avsiktliga nedsaktningen av iPhone. SVT

DailyMail - Planerat åldrande är olagligt i Frankrike, men den franska rättsutredningen är ändå tveksam. Enskilda privatpersoners grupptalan kan dock bli besvärligt för Apple som säkert kommer två sina händer med flera "brev".

Niklas
2018-01-17 13:29
#41

#39: Det du indirekt hänvisar till i dina texter: https://www.apple.com/iphone-battery-and-performance/


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Huygens
2018-01-17 14:09
#42

Ja, jag hittade ett likartat brev på DailyMail/Reuters. Vi får se vad rättsprocesserna kommer fram till. Det verkar tydligen vara ett tillfälligt slut på batterier i vissa affärer.

Apple säger också att dom inte har hittat några bevis för att anställd i Suqian arbetar under orimliga, hälsovådliga och farliga förhållanden. DailyMail, 2018-01-17

Var och en kan bilda sej en uppfattning själva om Apples brev och avgöra vem dom tror på. Jag misstänker dock att det kan vara en bra idé att inte var för blåögd.

Huygens
2018-01-20 16:33
#43

Apple säger sej släppa en uppdatering som ger möjlighet att välja om man vill ha en nedsaktning pga batteriet. DM

Italiens myndigheter tittar på både Apple och Samsung för att utröna om det finns programvara som saktar ner mobiler. I Italien är avsiktligt åldrande av konsumentprodukter brottsligt. DM

Huygens
2018-01-31 06:22
#44

USAs Justitiedepartement kommer utreda Apple för nedsaktningen. DM

Huygens
2018-10-24 23:34
#45

Apple bötfälls i Italien för att ha saktat ner äldre mobiler med en "uppdatering". DM, 2018-10-24

Även Samsung fick stryka på foten.

Huygens
2018-11-08 22:24
#46

Jag läste en gammal kommentar i #13 och undrar om det är så att även begåvade personer vill bli lurade. "det finns väl ändå ingen anledning till konspirationsteorier ang detta högst naturliga fenomen"

Trots massvis med rapporter från enskilda användare, drogs ovan slutsats. Ignorerade.

Nu berättar Apple själva om konspirationsteorin, att äldre modeller av iPhone kommer saktas ner vid uppgraderingar. Det gäller gamla iPhone 8 Plus och ålderstigna iPhone X som nu görs långsammare för användarna, genom att prestanda stryps via operativsystemet. DailyMail, 2018-11-01

Vill du ha en ej nedsaktad iPhone, får du köpa en "modern".

Och lite oväntat för mej, iPhone kan lägga av om mobilen kommer in i en miljö med små mängder helium i luften, t ex på sjukhus. Ja, jag vet, helium är lättare än luft och försvinner mycket snabbt uppåt i atmosfären. DM

I alla fall verkar inte domen i Italien ha påverkat Apples målsättning att tillämpa akitvt åldrande av kundernas mobiler om nu iPhone 8 Plus nedsaktas. DM

kissidor
2018-11-09 09:20
#47

jag vidhåller i princip allt jag skriver i det inlägget - det är helt normalt och rimligt att äldre telefoner saktas ner av att få mjukvara som är optimerad för senaste modellen. det gäller inte bara själva operativsystemet utan även appar från tredje part. 

däremot hade du ju som det har bevisats helt rätt i det här fallet med de avsiktligt nedsaktade iPhones från och med iPhone 6 tror jag det var? hursomhelst så har ju de här ryktena cirkulerat långt innan dess för tidigare modeller där detta inte gällde, utan då var det helt enkelt som jag skrev - det ena utesluter inte det andra 🙂. 

det som var riktigt dåligt med de avsiktligt nedsaktade iPhones var givetvis att det mörkades och att det inte var valfritt. 

det som är betydligt förbättrat nu är att det inte hemlighålls längre, och att det om jag inte fattat helt fel (har inte iPhone själv så är inte helt säker) numera är valfritt. vill du inte använda funktionen så behöver du inte. såvitt jag förstår ligger det i inställningarna under batteriet, då det anges vara i syfte att förlänga batteriets livslängd. jag tror att man sänkt priserna på batteribyte rätt rejält också för att man ska kunna välja att byta batteriet istället om man vill utnyttja telefonen till dess fulla kapacitet. 

sen är det klart att det här är säkert inte information som når fram till den genomsnittlige iPhone-ägaren, men att folk inte intresserar sig för att ta reda på mer om sitt viktigaste dagligen använda redskap kan man inte göra så mycket åt

Värd på Mobiltelefoner och Android

Huygens
2018-11-09 12:32
#48

#47 Enligt Gizmodo går det inte att hitta någon möjlighet att slå av det avsiktliga åldrandet av dom gamla modellerna iPhone 8 Plus och iPhone X.

Att Apple medvetet nedsaktar ålderstigna iPhones är en i högsta grad aktiv konspirationsteori och mörkas numera i finstilta texter långt ner i installationsdokumentationen. Prestanda stryps gradvis.

Så jo, det behövs i allra högsta grad en konspirationsteori, för det är så verkligheten har fungerat dom sista 70 - 80 åren, från AJAX, Operation Northwoods till falsk flagga 911, skogsbränderna och dom senaste skolskjutningarna.

Är det inte lite Stockholmssyndrom över ursäktandet av Apples beteende? I synnerhet som du verkar förlita dej på Apples uppgifter om nedsaktning.

Här är en användare med iPhone 4 som fått sin mobil nedsaktad vid varje uppdatering. Quora

Annons:
kissidor
2018-11-11 14:23
#49

det är inte apples uppgifter jag förlitar mig på - jag förlitar mig på andra tekniknördar som äger både androidtelefoner och iPhones och har sagt att det går att stänga av under batteriinställningarna, samt att i och med iOS 12 blev istället äldre modeller väsentligt uppsnabbade. det här är inga direkta "apple fanbois" som skulle svälja vad som helst med en äppellogga på, utan kräsna tekniknördar som reagerar omedelbart på minsta lilla försämring och rör upp himmel och jord över saken, därför tog jag deras ord för det. men jag har ingen iPhone själv som sagt, så jag ska inte svära ed på att det går att göra.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Huygens
2018-11-11 15:37
#50

#49 Hmm, du väcker fler frågor än du besvarar.

Jag undrar därför om du kan besvara dessa två frågor:

1. Hur kan du skriva att du "förlitar mig på andra tekniknördar som äger både androidtelefoner och iPhones" när du också skrev i #13 att "det finns väl ändå ingen anledning till konspirationsteorier ang detta högst naturliga fenomen…" ?

Tråden har funnits ett tag så dina tekniknördar borde varit välbekanta med Apples avsiktliga mörkade och förnekade nedsaktningar plus att onaturligt åldrande av iPhone omtalats en hel del på nätet med videoklipp och engelskspråkiga foruminlägg.

Hur kan du både skriva att det inte finns anledning till "konspirationsteorier" samtidigt som du påstår att du får direktuppgifter från tekniknördar? Du stod även på dej i efterföljande inlägg att "konspirationsteorin" inte var verklig. Hur är det möjligt?

Åtminstone får jag ställa mej tvivlande till dina "tekniknördars" ev kunskaper (förutfattade meningar?).

Och min andra fråga:

2. Hur kan dina tekniknördar missa att även iPhone äldre än iPhone 6 är nedsaktade? Du skrev i #47 "…de avsiktligt nedsaktade iPhones från och med iPhone 6 tror jag det var? hursomhelst så har ju de här ryktena cirkulerat långt innan dess för tidigare modeller där detta inte gällde…"

Varför har du en sådan tro, att iPhone äldre än iPhone 6 ej drabbats när det finns gott om vittnesuppgifter att iPhone 4 nedsaktats (#48). Dessutom med funktioner som inte rör batteriet.

Ett exempel är textinknappning som blev plågsam efter en "uppdatering". Istället för att buffra och snabbt återge den inknappade texten, gjorde den "uppdaterade" iPhone 4S en paus efter varje knapptryckning, se #19.

På något sätt känns det som om du tror att hela nedsaktningen enbart hade att göra med batteriet och inte rör sej om försämrad programvara som tar effekt i äldre iPhone oavsett batterikvalitet. Är du fortfarande inställd på att "konspirationsteroin" inte existerar?

Apple har ju trots allt både ljugit och mörkat om nedsaktningen på samma sätt som president Bush, Donald Rumsfeld, Colin Powell och statsminister Tony Blair ljög om Iraks Massförstörelsevapen (WMD) som motiverade kriget i Irak. Samma personer som gett dej den officeilla historien om falsk flagga 911.

Är din inställning till "konspirationsteroin" om Apples avsiktliga nedsaktning av äldre iPhone att den inte riktigt finns? Anser du att Apples officiella förklaring är det som gäller, att nedsaktningen av äldre iPhone endast rör sej om en "batteriåtgärd"?

Niklas
2018-11-13 12:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

En månad efter att iOS 12 släpptes hade 50 procent av alla iPhone uppgraderat till den versionen. Det är mer än någon Version av exempelvis Android har. Android 8 hade 2 procent efter fyra månader.

Senaste Android-versionen, 8 (om jag ser rätt), lanserades publikt i augusti 2017. Den har en andel på cirka 26 procent nu. Android 7.0, som är den mest använda just nu, lanserades för två år sen. Den har en andel på cirka 28 procent. Android 6, från oktober 2015, har en andel på 21 procent.

iPhone 5S, som lanserades för mer än fem år sen, kan köra iOS 12.

Om Apple ville få människor att uppgradera sina mobiler oftare borde de lära av Android. De tycks vara mer eller mindre ouppgraderbara. ;-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Zpookey
2018-11-13 13:19
#52

Inget konstigt….
Folk vill ha både lång drifttid samt snabbhet.
Det går inte att få båda och majoriteten väljer att slippa behöva ladda så ofta.
Ett batteri försämras med tiden, det måste ju alla som är lite begåvade inse.
Om telefonen skulle vara lika snabb hela batteriets livslängd så kanske man till slut hade varit tvungen att ladda telefonen var 5:e minut….det tror jag inte att någon hade stått ut med. Däremot så står folk ut med att telefonen blir lite sämre i prestanda. Detta är inget Apple-specifikt. Detta gäller även batterier i Androidlurar. De blir sämre med tiden.
Och sedan är det upp till var och en att köpa en Apple-lur eller inte….det är ingen som tvingar någon.
Jag personligen använder iPhone för att anser att Apple har den mest stabila plattformen då de gör både mjukvara och hårdvara. Allt bara fungerar…och det fungerar j*vligt bra. Men det är som sagt bara min åsikt. Alla har rätt till sin egna.

Konstigt att ingen skyller på Apple när antalet försäkringsfrågor med "tappade" iPhones skjuter i höjden vid varje ny modell-lansering. Apple har säkert en inbyggd funktion som gör att telefonen hoppar ur fickor och händer varje gång de släpper en ny telefon.

Huygens
2018-11-13 19:29
#53

Apple fick i somras betala böter för en annan föreseelse.

Tydligen är det Right-To-Repair-rörelsen som vunnit en liten seger, dvs rätten att laga en produkt man köpt och som gått sönder. Flera hundra kunder lät under åren 2015 - 2016, laga sina trasiga iPhone hos alternativa reparatörer. När iPhone-ägarna senare gjorde en OS-"uppdatering", blockerades och låstes deras iPhones med texten "error 53".

Kunderna informerades av auktoriserade Apple-verkstäder att iPhone-ägarna inte kunde låta en extern reparatör laga deras iPhone eller iPad, för i så fall skulle Apple låsa mobilen eller plattan vid nästa uppdatering.

Australiens domstol slår nu fast att Apple får inte lura kunder och får inte låsa eller förstöra iPhone med "uppdaterad" programvara bara för att ägaren låtit en alternativ serviceverkstad reparera fel.

Apple döms därför till 9 miljoner dollar i böter. ABC News, 2018-06-19

Initialt ljög Apple om blockeringen av iPhone med "error 53" och påstod att låsningen var ett "fabrikstest". Domstolen gick inte på den valsen utan utdömde böter. Mac Rumors, 2018-06-18

Zpookey
2018-11-14 14:30
#54

#53
På tal om böter…

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/google-doms-till-miljardboter-av-eu
Och en annan liten nätt summa…
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/google-far-betala-2-42-miljarder-euro-i-boter

Sen finns det ju en annan anledning till att man väljer Apple….man slipper sånt här.
https://techworld.idg.se/2.2524/1.708641/android-trojan-hackare

Huygens
2018-11-14 15:21
#55

Nu byter ju tråden ämne ganska friskt. Jag förstod inte ens #51, annat än att Apple ofta velat uppdatera iPhone iOS, troligen för att åtadkomma successiva, gradvisa ("omärkliga") nedsaktningar av äldre iPhone.

Och Android är precis lika mycket Spyware. Din mobildata sänds till CIA, Langley, Virginia, USA (tråd), även när du inte är uppkopplad mot någon teleoperatör.

#54 Du menar att din iPhone inte kan hackas av ett SMS?

Tro på det. Business Insider, 2016-08-29

Att CIA/NSA producerar 10 000-tals virus och trojaner för både persondatorer, Android och iOS är ju led i den politik som dikteras från högre ort och CIA/NSA har avslöjats flera gånger av Wikileaks (t ex ransomware WannaCry). 

På samma sätt som CIA tvingade hårdvarutillverkarna att tillhandahålla Spectre, har CIA tvingat hårdvarutillverkarna att skapa en bakdörr där NSA:s spionverktyg Siri kan användas för att hacka din iPhone. Hacker News, 2016-11-16

Ja-ja, du tror kanske att det "säkerhetshålet" är fixat nu?

Tro på det.

Annons:
Zpookey
2018-11-14 15:28
#56

#55
Du länkar till gamla artiklar…mycket har hänt sedan dess.
Siri-"hacket" som du refererar till var en bugg som blev åtgärdad ganska snabbt (och du kunde själv inaktivera funktionen…och för att kunna utföra det så fick du ju ha fysisk tillgång till telefonen.

Huygens
2018-11-14 17:32
#57

#56 Det är precis vad makthavarna vill få dej att tro. Exakt på samma sätt som du kanske trodde på president George Bush och statsminister Tony Blair när dom sa att Irak hade Weapons of Massdestruction och därför måste anfallas. Eller som när svenska myndigheter säger åt dej att tro på att terrorattacken på Drottninggatan i Stockholm utfördes av Akilov.

Är din livsfunktion att invänta vad myndigheterna och vad lydmedia kommer att säga åt dej att tänka?

Hur kommer det sej att så få mediasajter ifrågasätter hur dessa konstiga "buggar" alls kan uppstå, såsom mellan Siri och iPhone? Eller att ett textmeddelande kan hacka din iPhone? Du har antagligen inte undersökt dessa saker. Enda sättet att få svar är att undersöka själv, istället för att vänta på vad lydmedia ska säga åt dej att tänka.

Zpookey
2018-11-15 11:12
#58

#57

Hur stor är din foliemössa? Som globen?
Du har inte frågat dig själv hur du kan tro på saker som står i Daily mail?

Och hur fan kan du dra upp Drottninggatan i ett iPhone-forum?

Självklart uppstår buggar….det är människor som programmerar och människor är inte felfria. Ingen kan skapa ett operativsystem som är helt felfritt från start och aldrig någonsin kommer att behöva uppdateras. Om du inte fattar det själv så lever du i en fantasivärld….vilket iofs kan förklara vissa av dina konspirationsinlägg.

Huygens
2018-11-15 11:34
#59

Du har inte undersökt saken.

Niklas
2018-11-15 12:21
#60

#55: Jisses, du är svår att diskutera med. Du uttrycker dig så slarvigt att mycket blir sensationellt när man läser det och blandar ihop olika ämnen som inte har med varandra att göra. Dessutom verkar du ofta blanda ihop saker.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Huygens
2020-02-07 23:43
#61

Rättsapparaterna mall väldigt långsamt, men nu kom en fällande dom i Frankrike för det olagliga nedsaktandet av iPhones. Sveriges Radio

Niklas
2020-02-09 11:15
#62

Nu läste du nog slarvigt. Det var inte ”olagligt nedslaktande” de dömdes för, enligt texten du länkar till:

”2017 bekräftade Apple att företaget gjorde äldre telefoner långsammare, men inte för att få kunderna att köpa nya, utan för att öka telefonernas livslängd.

Den franska tillsynsmyndigheten bötfäller ändå företaget med motsvarande 250 miljoner kronor, eftersom de anser att det inte tydligt klargjorts för kunderna.”

Fetmarkeringen är min.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Huygens
2020-02-09 11:41
#63

Ja, olagligt nedsaktande.

Det ger böter på 250 miljoner kr. Fransk lagstiftning. Gäller även för Apple. Kanske ser du med partiskt färgade glasögon?

Niklas
2020-02-09 17:51
#64

Då kan du säkert länka till där du läst det så att jag också får se.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Huygens
2020-02-09 18:56
#65

Det är implicit. Underförstått.

Du kanske kan säga om du tror att Apple inte behövt betala några böter ifall dom "informerat" sina kunder om nedsaktningen i förväg? Apple har rätt så många advokater. Jag antar att deras 100-tals juridiska experter räknat ut att dom kunde spara företaget 250 miljoner kr i böter, genom att Apple skrev ett snyggt prydligt meddelande till franska kunder:

"Hej, vi på Apple vill meddela dej att vi är dina vänner. Riktiga vänner, inte sådana du hittar på social media. Vi vill verkligen hjälpa dej. Din iPhone kommer automatiskt att saktas ner. Det är inget du kan göra något åt. Tänk dej så här, din iPhone är gammal och trött. Den behöver ta det lite lugnare för att leva längre. Hejdå! /Apple"

Snygg bonus.

Dom juridiska experterna som sparat Apple 250 miljoner i böter genom att företaget skickat ut det meddelandet, hade nog fått en redig belöning på bankkontot. Om det är så verkligheten fungerar. Fast knappast.

Så ja, olagligt nedsaktande.

Niklas
2020-02-10 12:11
#66

Eller också är det inte underförstått, utan domen grundas på det de skriver att den grundas på?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Huygens
2020-02-10 13:02
#67

Du svarade inte på frågan.

Niklas
2020-02-11 19:16
#68

Jag är typen som försöker utgå ifrån vad som står skrivet i stället för att hitta på underförstådda meningar som det inte finns belägg för (annat än underförstådda). Jag tror därför att domskälen är de beskrivna, vilket betyder att om Apple hade informerat i förväg hade de inte blivit dömda för att inte ha informerat i förväg.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Zpookey
2020-02-18 12:54
#69

Fantastiska att ett nästan 6 år gammalt inlägg fortfarande diskuteras? Dags att stänga denna kanske?

Annons:
Huygens
2020-03-03 20:35
#70

Fantastiskt att ett nästan 6 år gammalt rättsfall fortfarande ger förlikning i miljardklassen. SVT
Dags att betala beloppet kanske?

Upp till toppen
Annons: