Annons:
Etikettövrigt-iphone-ipad-ipod
Läst 744 ggr
BeaW
6/16/15, 12:30 PM

"Försvunnen" kontaktlista i iPhone 5

Alltså, jag har spöken i min iPhone5, å det så till den milda grad att jag byter snart till en android!!😡😡😡

Spök 1: min telefon har tappat kontaktlistan. När jag öppnar den står det "Inga kontakter". Dock finns alla kvar i iCloud och när någon ringer eller om jag slår numret på displayen så kommer det fram ett namn om vederbörande finns i listan. Första gången det hände så kom den tillbaka när jag säkerhetskopierade via Wifi under laddning, men sen har det inte funkat. Skicka sms funkar, då skriver jag bara namnet på mottagaren och numret kommer upp.

Spök2: Ibland "hänger" den sig. Det går inte fram några signaler, trots att det låter som att det går fram signaler och tillsist hamnar dom i mobilsvaret. Under den tiden tar den inte emot eller kan skicka sms heller. Jag kan dock ringa ut och märker alltså inte av "blockeringen" själv. Inte förrän efter några timmar, då det helt plötsligt plingar utav tusan och då har jag en drös med sms, varav en del säger: Nummer xxx-xxxxxxx har försökt nå dig 14 gånger, och en del säger: Du har ett nytt meddelande i mobilsvar från nummer xxx-xxxxxxxx.

Spök3: Den är omåttligt seg när den ska ta fram sms. Man "duttar" på smset man vill läsa och den bara väntar. I flera minuter ibland. Väl inne i smset så vill man kanske svara. "Duttar" på textrutan - och får vänta….. Inte alltid, men ofta som fan. Att dra på smset som kommer fram på displayen när den är låst funkar inte alls, då hamnar jag i "skriv nytt" läge utan något mottaget att läsa, så väljer man avbryt och då hamnar man på startsidan. 

😭😭😭

Jag får gråa hår!! Å inte blir jag mer sugen på att byta mig någon annan. TAcka vet jag 3Gs-en, den gick som en klocka!!

Förslag någon?

Jag har funderat på att fabriksåterställa den och sen lägga in säkerhetskopian igen, tror ni det funkar?

Annons:
BeaW
7/7/15, 8:25 PM
#1

Ingen??

Jag har i vart fall löst det där med att ingen kan nå mig och att den hänger sig, tror jag….

En kompis till mig som bor i Obygden har oxå en iPhone. Han måste ställa om inställningarna till att den ska gå på 2G för att fungera, hans blir nämligen likadan om han kör på 3 eller 4 G och passerar en svart fläck i mobilkartan - nåt man gör ganska ofta i Obygden….

Så jag ställde om från 4G till 3 och nu håller den ihop hyfsat i alla fall. 

Men vad tror ni om en återställare?

[Jens]
7/7/15, 9:13 PM
#2

En fullständig systemåterställning är aldrig fel men jag funderar på det där med varför den säger att din kontakt redan finns. I bakhuvudet så minns jag att jag hade samma problem för några år sedan och om jag inte minns fel så berodde det på att jag hade flera telefonkataloger att tillgå. Som t ex så hade jag outlook, jobbet e-post och även iCloud och när jag skulle lägga till en kontakt så krockade dessa trots att jag själv inte hittade den i adressboken. Men nu till frågan är hur jag löste det? Tror jag tog bort användaren i alla mina kontakter och sedan lade dit personen igen men bara i en av adressböckerna. Ahh, var det så att i t ex outlook fanns personen men med endast e-postadress men att namnet var lika och därför kunde jag inte skapa en ny… Tror det var så. Fullständig systemåterställning För att utesluta problem med systemåterställning så rekommenderar jag dig att stänga av brandväggen och virusprogrammet som du har i din dator. Det är för att inte stoppa åtkomst till Apples servrar. Den senaste versionen heter 8.4 och nedan kommer en beskrivning på hur du gör en fullständig systemåterställning: Till att börja med så gör du en säkerhetskopia till iCloud innan du gör en fullständig systemåterställning via iTunes. Att göra en fullständig systemåterställning så gör man så här: 1. Ladda ner senaste versionen av iTunes till din dator. 2. Stäng av telefonen. 2. Håll in hemknappen. 3. Koppla in sladden på din iPad samtidigt som du fortfarande håller hemknappen inne. 4. Koppla telefonen till datorn och följ instruktionerna.

BeaW
7/7/15, 9:47 PM
#3

Tack Jens! 

Jag ska prova detta, återkommer i frågan. Men - jag har säkerhetskopian i iTunes istället, för kopian i iCloud saknar alla anteckningar som finns i telefonen.

Däremot i iTunes finns allt… 🤔

[Jens]
7/7/15, 9:51 PM
#4

iCloud ska kopiera dina anteckningar också om du har det aktiverat under Inställningar > iCloud men jag föredrar iTunes också men gör till båda för säkerhets skull så jag har kopian på två olika ställen. Datorn kan ju krascha ;))

[Jens]
7/7/15, 9:53 PM
#5

Spök nr 2 och 3 kan vara problem hos din leverantör. Ev byta simkort också men avvakta med det tills du har gjort en fullständig systemåterställning.

Upp till toppen
Annons: