Annons:
Etikettnyheter
Läst 665 ggr
[Jens]
6/30/15, 9:20 AM

Bättre garanti mot dåliga iPhone batterier

I USA, Storbritannien och i Tyskland har nu Applecare Plus lovat att att byta ut batterier som inte håller en viss laddning. Förut var det 50% kapacitet men nu har de ökat det till 80%. Det innebär att om ett batteri vars laddning går ned under 80% av den ursprungliga kapaciteten så täcks det av garantin. 

Garantin gäller endast telefoner som är köpta efter den 9 april i år och kunden erbjuds då en reparation eller ersättningsenhet. De svenska avtalen är i skrivande stund inte uppdaterade men det är troligen bara en tidsfråga.

Annons:
Niklas
6/30/15, 9:34 AM
#1

Vet du om man kan se själv vilken kapacitet iPhone-batteriet har?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Jens]
6/30/15, 9:45 AM
#2

Ärligt talat så vet jag inte. 🙂

Niklas
6/30/15, 9:50 AM
#3

Okej.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Record
6/30/15, 10:46 AM
#4

Intressant problem. men verkar oklart med procenten, tolkar det som att när batteriet från fulladdat går ner till 50/80 % av sin kapacitet. Detta kan dock inte vara ett stabilt värde då telefonens förbrukning/tidsenhet är olika för varje app. Även fulladdat är en okänd gräns, kanske i ett smalare intervall av indikatorn för laddning. Vi väntar på data för batteriets "C", och angiven laddnings-ström.

Niklas
6/30/15, 11:04 AM
#5

Jag tolkar det som att det är när batteriet bara kan laddas till 50/80 procent av sin ursprungliga kapacitet.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Jens]
6/30/15, 3:21 PM
#6

Ja, jag tolkar också som Niklas säger.

Annons:
Record
6/30/15, 3:32 PM
#7

#Niklas

Ok, det kan ja hålla med dig om, men då kan det vara ett värmeproblem vid laddning, att den stängs av vid en för hög temperatur som kan förstöra batteriet. När ja hade en dust med Apple och dess brandfarliga Laddare upptäckte ja att den första laddarens förlusteffekt var 5W och den nya de levererade var 1W. Laddningstiden blev också längre naturligtvis, vilka många tycker är en nackdel, utan att förstå att man inte kan trycka in hur mycket energi som helst på en gång.

B0d1n
7/3/15, 2:30 PM
#8

Man kan se kapaciteten med ett program till datorn som jag inte minns vad det heter just nu, annars funkar Batterylife men den appen är endast för jailbreakade telefoner.

Record
7/3/15, 3:46 PM
#9

Alla kokar de soppa på samma spik, när det gäller batterier för iPhone.

En bra beskrivning finns i länken, men en smal väg med begränsningar, vilka gör att garantin har undantag.

http://www.apple.com/se/batteries/

Upp till toppen
Annons: