Annons:
Etikettfrågor-och-problemlösning
Läst 6260 ggr
Lavine
2015-09-04 13:34

Problem med fabriksåterställning av iPhone 4S

Någon som varit med om detta? Lång historia, kan hoppas över: min iPhone 4S har länge hojtat om att den är nästan full. Jag har inte haft utrymme att uppdatera till iOS8. Häromdagen tyckte jag det var en bra idé att låta batteriet ladda ur för en gångs skull. Efter det hittade telefonen inte mobilnätet. Bestämde mig för att ta bort några riktigt stora appar, och lyckades skapa utrymme för att göra systemuppdateringen. Det gick inte. Försökte göra det via iTunes. Nej. Nu var telefonen helt låst och väck. Kort historia: nu står jag med en släckt telefon och det går inte att göra fabriksåterställning. Har Windows 7, har avinstallerat iTunes, installerat igen. Har fått felkod 1 alla gånger utom första försöket efter återinstallerat iTunes, då felkod 4013. Vad kan jag göra nu? Ska få testa en dator som har Windows 8 i kväll.

Annons:
adress
2015-09-04 14:52
#1

Har du satt telefonen på laddning efter hela denna historia ? Många ggr löser sig ett av problemen om den får ladda upp fullt. För att skapa utrymme för en uppdatering - räcker det med att - antingen ta bort några stora appar . Du kan installera dom igen när allt är klart. Eller också flytta över fotografier/ musik till datorn tillfälligt. iOS 8 tar ganska mycket plats vid uppdateringen - speciellt på en 4S. Senaste versionen är 8.4.1 - vilken kanske inte ens går att installera på 4S. Men börja med att ladda upp telefonen helt - och se om den startar upp då.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Lavine
2015-09-04 14:59
#2

#1 Den var fulladdad när jag kopplade den till iTunes i förrgår. Sedan dess har den bara suttit i datorn när den är "på". Jag ser inget annat än laddningssladdbilden när skärmen är annat än helsvart, men jag måste anta att den fortfarande är fulladdad. Tack för tipset, jag borde ha frågat om råd här för flera dagar sedan, men kunde inte tro att den skulle bli helt borta. :/

Lavine
2015-09-04 17:44
#3

Jag kanske var otydlig, jag lyckades alltså skapa utrymme för att kunna göra uppdateringen, men den gick inte att göra pga "ett okänt fel". Därför testade jag att göra den via iTunes, men samma där, okänt fel, och sedan dess är skärmen helt låst/svart. Försöken resulterar alla i "okänt fel", de flesta med kodfel 1. Jag vill nu fabriksåterställa den (eftersom iTunes föreslår det) men det blir samma sak, okänt fel.

adress
2015-09-04 19:33
#4

Men telefonen är på - men svart skärm? Har du provat att tvinga till Omstart - genom att hålla ner strömbrytare och hemknappen samtidigt ? Reagerar telefonen på ngt sätt då ? Gärna med laddaren ansluten till telefonen. ( inte via datorn)

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Lavine
2015-09-04 20:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4 Nej, "på" är kanske fel uttryckt. Så här ser den ut, fast jag lyckas inte fota den röda iTunessymbolen som lyser vit och rund på bilden. Har gjort det du föreslog #4, tvingat till Omstart alltså, och gjorde det igen nu för att vara säker, det enda som händer är att den bilden släcks eller tänds. Gjorde det med Laddare i väggen.

Lavine
2015-09-04 20:08
#6

Jag blir nog tokig på riktigt snart, haha, är just nu hos en annan dator med Windows Vista utan iTunes, som jag sålunda ska ladda ner. Det STÅR "för Windows XP, Vista eller 7" men ändå säger iTunes efter nedladdningsförsök att det kräver minst Windows 7. Jag ger upp för nu…

Annons:
adress
2015-09-04 21:49
#7

Du har ingen bekant som har en Mac dator med iTunes. Din telefon ber om att du skall ansluta den till iTunes. Förmodligen ligger felet där i Windows. Tycker inte iPhone och Windows är en 100% lösning. Oavsett borde det gå att tvinga telefonen till Omstart. Inte ansluten till datorn - bara laddaren /strömuttaget. Håller du ner båda knapparna till telefonen stänger av sig - och efter en stund startar upp själv ? Kan ta en stund.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Lavine
2015-09-04 23:18
#8

Jag har haft i laddaren, bara "i väggen", och hållit ner knapparna i säkert en minut. Äpplet syns i några sekunder, sedan får jag antingen upp bilden med laddaren, eller så har jag den sedan innan och den släcks. Jag har förstått när jag har felsökt att Apple anser att det bästa är att använda en Mac (ingen skräll såklart), tyvärr känner jag ingen med en sån. Ska försöka hinna till Applebutiken här i stan i morgon. Känns märkligt att jag inte ens kan fabriksåterställa den, men som du säger kanske felet ligger hos Windows.

adress
2015-09-05 20:08
#9

Apple butiken är ett bra val. Dom bör kunna hjälpa dig direkt. Fråga samtidigt vilket senaste iOS som dunkanmha i en 4S. Lycka till - och tala gärna om hur det gick.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

[Jens]
2015-09-06 19:47
#10

Felkoderna berättar att iTunes inte kommer åt portarna från Apples server. Jag har dock haft samma problem men har inte lyckats lösa det men ändå har jag lagt till alla rätta portar med hjälp av Apples support. Det jag gör nu när jag gör en ren ominstallation är att gå till någon annans dator som inte är i samma nätverk som jag använder själv och då funkar det fint.

Lavine
2015-09-06 20:16
#11

#9 Applebutiken sa att jag skulle sätta telefonen i DFU-läge http://iphoneguiden.se/guider/guide-hur-du-satter-iphone-i-dfu-lage/ . Nu när jag testat det i ett par dagar så undrar jag om han förstod att min telefon så att säga redan var det. Det hjälper i alla fall inte. Ska gå dit igen och påpeka att det är en 4S fullproppad i grejer… Tack för bra input.

Lavine
2015-09-06 20:20
#12

#10 Tack, lite skönt att höra ändå. Jag har haft samma tanke angående att min dator/mitt nätverk inte kommer åt det det ska, kanske har läst det i någon felsökning eller googling. I fredags åkte jag därför till en annan dator för att testa där, men det var som att den datorn och/eller uppkopplingen inte orkade alls. Jag hade inte tid att fortsätta då, men då kanske det är värt mödan att prova igen.

[Jens]
2015-09-06 20:45
#13

Ja det tycker jag du ska göra men problemet med DFU-läge är att du får återställa telefonen om kag inte minns fel, dvs inte få tillbaka saker som du har i telefonen nu så att säga. DFU är ett återställningsläge.

Annons:
Lavine
2015-09-06 21:06
#14

#13 Aha, alltså inte ens med säkerhetskopia i iTunes? Ja, det blir intressant att se var jag hamnar till slut! Det vore ändå en slags seger det med, vid det här laget. ;-)

[Jens]
2015-09-06 21:24
#15

Men testa en sak. Vad jag förstår så är din telefon nu i DFU-läge? Anslut din telefon med laddaren till datorn och telefonen är nu i DFU-läge? Håll ner hemknappen samtidigt som av/på-knappen i exakt 10 sek och sedan släpp av/på-knappen men håll kvar på hemknappen. Vad händer?

Lavine
2015-09-06 22:38
#16

#15 Ok, ska testa det i morgon eftermiddag. En dum fråga: hur vet jag att telefonen är i DFU-läge, kan jag se det? Den beter sig exakt likadant som sedan i tisdags även efter mina försök att sätta den i DFU-läge. Dvs är släckt och när jag trycker på powerknappen, alternativt kopplar till datorn, så kommer bilden jag visar i #5 fram.

[Jens]
2015-09-07 06:03
#17

Det finns inga dumma frågor för alla är vi nybörjare. Din telefon är satt i DFU-läge när bilden visas som i inlägg #5. Det tipset som jag gav dig kan kanske få dig att komma ur läget så att du kan ladda ner dina viktiga saker.

Jag var tvungen att dubbelkolla så att inget mer händer med din telefon utan den visas endast i DFU-läge.

Lavine
2015-09-07 19:56
#18

Det som händer är: detsamma som händer oavsett om jag trycker på något eller ej när jag stoppar telefonen i datorn. iTunes säger att denna telefon måste återställas, den går ej att uppdatera. (Förutom de gånger den säger att den hittat programvara som ska uppdateras.) Och så trycker jag OK och så jobbar den i tio minuter, och så säger iTunes att ett okänt fel uppstod. :/ Alternativt (men ovanligare) att iPhone ej kan hittas. Nu tar jag paus i försöken några dagar tills jag kan låna en annan dator på annan plats. Tack för era försök att hjälpa till! :)

[Jens]
2015-09-07 20:17
#19

Då finns det inget annat sätt att 'rädda' det som finns nu i din telefon. Försök att komma åt en dator på ett annat nätverk än det du använder dig utav nu så löser det sig. Det går naturligtvis bra att gå till en Apple-butik också och få hjälp och det tror jag är gratis.

Lavine
2015-09-07 20:23
#20

#19 Aha, ja det kanske de gör, skadar inte att fråga snällt i alla fall. :)

Annons:
Zpookey
2015-09-11 14:50
#21

Får du upp den bilden när sladden sitter i så måste man dra ur sladden och sätta i den igen så att den fattar att du satt i sladden.

Men att du får upp den bilden betyder också att telefonen är satt i "recovery"-läge för att man ska kunna skjuta in en ny iOS…eller en gammal.

Lavine
2015-09-11 15:55
#22

#21 Tack för tipset! Utan att veta om det har jag ändå gjort det cirka trettio gånger… ;) Har inte haft möjlighet att prova annan dator än, och har själv jobbat samma tider som Appleaffären. Har i stället börjat leta ny telefon. Är det gammalmodigt att köpa en iPhone 5S? :p

[Fyratassar12]
2015-09-12 04:12
#23

Nej det är inte gammal modigt har sätt flera fortfarande som har 5s och mindre av iPhone 6 :)

FjantYoda
2015-09-13 17:56
#24

#22 har hört folk som planerat att köpa 5s så nej det är det väl inte, men kan ju om det är möjligt vara klokt att vänta tills 6s släpps så kanske priset gått ner lite 😉

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Lavine
2015-09-13 18:46
#25

#24 Hm, ja det var ju en tanke förstås. :-)

adress
2015-09-13 19:48
#26

Det är redan klart att 5S blir instegsmodellen för iPhone. Enligt Apple kommer priset därför att sänkas rejält. iPhone 5S är en jättebra telefon med mängder av finesser - bla Touch ID - som kom på den modellen . Jag byter varje år - så nu är det 6S som gäller nästa månad. Men för er som vill ha mycket mobil för pengarna - köp iPhone 5S.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Lavine
2015-09-13 21:25
#27

#26 Tack för infon, jättebra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: