Annons:
Etikettfrågor-och-problemlösning
Läst 2701 ggr
[Kevg]
2015-10-26 17:32

Vad kan felet med ljudet i min iphone bero på?

Det är så att jag köpte en Iphone 6 samma dag som den gavs ut, alltså 26 september 2014. Den funkade fint till en början men efter ett tag så blev helt plötsligt ljudet defekt. Det låter bra när jag lyssnar i hörlurar, har högtalarfunktionen på, eller spelar upp musik. Men när jag pratar i telefon så är ljudet så lågt så jag inte kan höra någonting alls så måste idag alltid ha med mig mitt headset ifall någon skulle ringa. Det är som att ljudet vore inställt på det lägsta volymen fast att det är på högsta. Jag skulle kunna förstå det om jag hade råkat skada telefonen någon gång men jag har faktiskt ärligt talat aldrig tappat telefonen någonsin eller fått fukt på den eller liknande. Den saknar helt repor och har alltid haft skydd omkring den så gissar på ett mjukvarufel snarare.  Känner någon igen sig i problemet, vet vad det beror på eller hur jag kan lösa det utan att behöva lämna in för service för jätte mycket pengar. Tack på förhand.

Annons:
[Jens]
2015-10-26 17:41
#1

Jag tror säkerligen att du har nollställt telefonen helt ? Annars så tycker jag du ska prata med Apple support för visar det sig att det är fel på den så är det garantin som gäller. Med nollställning så menar jag att du sätter telefonen i återhämtningsläge (DFU) och inte det normala återställningsläget.

[Kevg]
2015-10-26 17:45
#2

Är det allmänt-nollställ-radera allt innehåll och inställningar som du menar? Jag har inte testat att nollställa den än.

[Jens]
2015-10-26 18:31
#3

Nej det är inte allmänt-nollställ-radera-allt-innehåll. Steg 1: Gör så här att du gör en säkerhetskopia på allt du har i telefonen. Sedan provar du att nollställa din telefon på det vanliga sättet och se om problemet är löst. Inställningar och tryck på Allmänt > Nollställ >Radera allt innehåll och inst. Om du aktiverade Hitta min iPhone kan du behöva ange ditt Apple-ID och lösenord. Steg 2: Är det inte det så ska du sätta din telefon i återhämtningsläge och sedan återställa telefonen på det viset. Att jag säger detta är att Apple kommer ställa kravet på att du måste göra dessa först innan du lämnar in telefonen. https://support.apple.com/sv-se/HT201263 Kom ihåg att göra en säkerhetskopia på telefonen innan du gör steg 1 och funkar telefonen efter det så behöver du inte göra steg 2.

adress
2015-10-26 19:13
#4

Kan ju vara så enkel att det kommit skräp i mikrofonen - eftersom det fungerar med olika tillbehör. Kolla det först. ( hålet bredvid uttaget undersidan )

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

[Jens]
2015-10-26 19:28
adress
2015-10-27 20:50
#6

@ Kevg. Hur gick det - fick du ngn ordning på mikrofonen ? Alltid roligt att få återkoppling - när man ber om hjälp. 😇

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Annons:
Niklas
2015-10-28 10:55
#7

Jag tolkade #0 som att det var högtalaren som inte fungerade som den skulle.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

adress
2015-10-28 19:39
#8

Läste bara att " det låter bra när jag har högtalarfunktionen på". Kanske får vi ett svar - vad problemet var/är……

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Niklas
2015-10-29 09:30
#9

#8: Jag läste att "Men när jag pratar i telefon så är ljudet så lågt så jag inte kan höra någonting alls …"


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

adress
2015-10-29 20:34
#10

#9 Vi kanske läste rätt båda två. Vi får väl höra vad trådskaparen kommer fram till. Kanske är skräp/smuts i både högtalare på ovansidan och mikrofon på nederkanten. Att bara högtalaren i underkant fungerar ok. Skall bli intressant att "höra" om trådskaparen återkommer……….

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

[Kevg]
2015-12-26 09:00
#11

Jag startade en chatt med Apples support och gjorde allting dem hänvisade mig att göra. Det hjälpte först men ungefär en dag senare så blev det likadant igen. Så har gett upp. Jag pratar i telefon med mitt headset istället för då funkar ljudet iallafall.

Upp till toppen
Annons: