Annons:
Etikettfoto-film
Läst 8552 ggr
marimu
12/19/15, 11:26 AM

Foton med filändelsen .aae

Jag har iPhone 5 med iOS 9.2. När jag för över mina foton till min dator med Windows 7 har en del foton fått filändelsen aae och går inte att öppna i datorn. Jag har googlar på detta men inte hittat hur jag ska kunna öppna dem eller konvertera till t ex jpg. Det är tydligen något nytt som Apple har hittat på. Någon som vet hur man löser detta?

Annons:
[Jens]
12/19/15, 11:40 AM
#1

Frågan är hur du för över dem till din dator? När du stoppar in USB-kabeln i datorn så poppar det upp ett fönster. Vad väljer du där? Importera filer med ett program eller går du in i mappen och markerar filerna och drar dem till en annan mapp i datorn? Det sistnämnda är det bästa alternativet.

marimu
12/19/15, 11:44 AM
#2

Jag stänger popupfönstret och går in i Filhanteraren och drar över bilderna till lämplig mapp.

[Jens]
12/19/15, 11:47 AM
#3

Ska nämna att aae-fil är ingen bildformat utan en textfil som innehåller xml-text. Att du endast ser dessa filer gör att min misstanke ligger i att du använder dig utav ett program för att föra över filerna och det är programmet i sig som gör att du inte kan se bilderna utan enbart aae-filerna.

[Jens]
12/19/15, 11:48 AM
#4

Kan du skärmdumpa en bild så jag får se var du är nånstans ? Då menar jag mappen i utforskaren.

marimu
12/19/15, 11:50 AM
#5

Jag använder inget program. Jag för över bilderna i Filhanteraren, från iPhone som jag öppnar i Filhanteraren till en mapp i datorn.

[Jens]
12/19/15, 11:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Så här ser det ut hos mig, se bild.

Annons:
marimu
12/19/15, 12:01 PM
#7

När jag öppnar iPhone i Filhanteraren har en del foton filändelsen .aae redan där, innan överföringen till datorn. Konstigt nog inte alla. aae-filerna är bara på 1 kB.

marimu
12/19/15, 12:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Så här ser det ut hos mig.

[Jens]
12/19/15, 12:10 PM
#9

Japp, då är det helt korrekt =) 

Sökte på internet och dessa AAE-filer är ett stöd till bilderna och de skapas när du t ex har 'jobbat' med bilderna i din telefon som t ex ändrat storlek, lagt till filter m.m. När du för över dem till datorn så kan du kasta aae-filerna.

marimu
12/19/15, 12:28 PM
#10

Tack för info! Ser nu att det är samma tidsangivelse på jpg-filen närmast ovanför. Det stämmer nog att jag har beskurit just de bilderna i iPhone.

[Jens]
12/19/15, 12:32 PM
#11

🙂👍

Upp till toppen
Annons: