Annons:
Etikettnyheter
Läst 2174 ggr
adress
2016-02-06 14:27

Bank ID via Touch ID

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta gillar jag. Att kunna logga in via BankID med fingeravtryck. http://www.99mac.se/artikel/8288-mobilt-bank-id-far-stod-for-touch-id.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Annons:
Zpookey
2016-02-06 23:39
#1

Jag tycker personligen att touch-id är lite löjligt när det gäller bank-idt…är det någon app man vill ha skyddad så är det just den. Att sno telefonen och sedan tvinga dit fingret är ju lättare än att få någon att säga koden. Och hur svårt är det att knappa in en 6-siffrig kod de gångerna man behöver använda appen? Inte speciellt. Så inget touch-id för min del på BankID-appen tack.

[Jens]
2016-02-07 08:20
#2

Jag ser bara fördelar med touch-id och det är inte så att man endast behöver klicka på touch-id för att komma in utan man måste uppge sitt personnummer också.

Zpookey
2016-02-07 17:19
#3

#2
Ja…om du ska logga in på webben ja.
Men inte i t ex Swedbanks app.
Där är ju personnumret redan ifyllt och i kombination med touch-id på BankID så skulle något "bus" kunna slå ner någon, låsa upp telefonen med offrets fingeravtryck, logga in på banken…igen med fingeravtrycket och sedan föra över pengar till valfritt konto.
Så för min del så har jag gärna ett lösenord på BankID….det går ju lika snabbt att knappa in som att hålla fingret på telefonen….någon gång måste ju människans lathet bromsas. 😎

[Jens]
2016-02-07 17:25
#4

Det där lät inte bra alls men på SEB så behöver jag skriva in personnr först men det hör egentligen inte hit. Fast å andra sidan så måste det finnas ytterligare en säkerhet tror jag. Vi får avvakta och se hur de tänker hantera det.

[joab]
2016-02-07 20:44
#5

Jag har fattat det som att endast själva inloggningen ska kunna göras med Touchid. Det följande steget, där man t ex ska bekräfta en överföring, ska fortfarande kräva kod.

adress
2016-03-23 23:22
#6

#1 Du måste ha både och - så risken är inte större - snarare tvärtom. På iPhone 6S och Plus kommer du direkt till inloggningen med SEB nya uppdatering av sin app. Smidigt om man vara vill kolla ett saldo. Man slipper ett moment.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Annons:
Upp till toppen
Annons: