Annons:
Etikettfrågor-och-problemlösning
Läst 3191 ggr
lollynonna
2016-03-09 18:21

Ljudet funkar inte

Hej! Min "kompis" kastade min mobil i djupsnön tidigare idag, och nu funkar inte ljudet. Han sa att han vägrar betala om den ska in på lagning, finns det något att göra? Måste jag köpa en ny? Det är en iPhone 6

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Annons:
Sindri
2016-03-09 18:31
#1

Sätt inte på den! Ta isär allting, ut med batteri, simkort och ev. minneskort. Lägg allt på en torr och varm plats. Det kan ta ett par dagar innan allt är torrt.

Funkar den inte  ändå är din kompis (eller hans föräldrar) såklart betalningsskyldiga. Prata med dina föräldrar - och gör dig av med "kompisen".

Sindri
2016-03-09 18:33
#2

Fråga dina föräldrar om de råkar ha några såna där små påsar som brukar ligga i förpackningar för att dra åt sig fukt.

lollynonna
2016-03-09 18:38
#3

#1 Det går inte att ta ut annat än simkort, och det tänker jag ha kvar. Tar man ut det så slutar saker att funka sen igen då man sätter i det. Men hur vet jag när det är torrt? 

Jo jag vet, men hans föräldrar är väldigt obrydda om sånt här och vägrar betala. Kan man anmäla? Jag har redan pratat med mina föräldrar och de säger att de inte vet vad de ska göra för att få den att fungera.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Sindri
2016-03-09 20:10
#4

När man köper en telefon finns ju inte simkortet i. Klart du kan ta ut det och få den att funka igen.
Batteriet är jätteviktigt att ta ut. Vill du inte försöka rädda din telefon så vill du inte. Vad skall du göra med en telefon utan ljud?

Alla delar skall ligga varmt och torrt. Vänta minst två dagar och sedan kan du lägga allt i en tät plastpåse och stänga den och se om det bildas kondens efter en stund. Gör det inte det kan du prova att sätta ihop alla delarna och hoppas att det fungerar.

Anmäla gör man till polisen. De kan inte göra något, men du behöver bevis på att du anmält. Sedan när du har en polisanmälan kan du anmäla till ert försäkringsbolag.

Om telefonen är väldigt ny har du en chans att få ut lite pengar.

adress
2016-03-10 05:18
#5

#0 Gör ingenting - och då menar jag ingenting. Avslagen - ev skydd bort. Lägg den i en burk. Fyll på med okokt ris - ordentligt . Låt vara i minst 24 timmar - gärna 36. Prova att starta. Snö är bättre än vatten i alla lägen - vad gäller elektronik. Lycka till.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Niklas
2016-03-10 11:27
#6

Jag håller med #5 men skulle rekommendera att göra det i en vecka för att vara på säkra sidan. Om det är fukt kvar riskerar du att den blir kortsluten.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Sindri
2016-03-10 11:33
#7

För några veckor sedan tog min mobil (Sony Xperia) ett dopp i en ficka med vatten. Vi öppnade den, tog ut alla delar och lade på tork i två dygn.

Sedan lade vi allt i en plastpåse som vi stängde och kollade att det inte blev kondens, vilket det inte blev. Därefter satte vi ihop den och den funkar utmärkt.

Min Nokia som blev översvämmad för några år sedan var vi inte lika noga med, och den klarade sig inte lika bra. Batteriet började ladda ut sig efter bara ett par minuter.

Niklas
2016-03-10 11:37
#8

#7: Jag skulle inte lita på att jag kan se kondens med de små mängder fukt som kan räcka för kortslutning.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Sindri
2016-03-10 11:43
#9

Oj, då hade jag tur då!

adress
2016-03-10 22:09
#10

#7 Frågeställaren har en iPhone. Jag vet inte om du vet hur den fungerar - men det enda man kan ta ur - är simkortshållaren. Man kan alltså inte utan speciella verktyg och kunskap plocka isär den. Då återstår alternativet i #5 - och gärna så länge som möjligt. Chansen är ändå ganska stor att det klarar sig. På längre sikt är mera tveksamt - tror jag.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Sindri
2016-03-10 22:11
#11

Nej, hade jag ingen aning om. Låter jobbigt.

lollynonna
2016-03-11 17:07
#12

Den har legat på ett element nu sen jag skrev första inlägget, och som sagt går det inte att ta ut mer än simkortet. Jag provade starta den nyss och den funkar som den ska!

Jag har tappat min förra mobil i havet och den klarade sig i två år efter det som tur var. Den gick dock att plocka isär. Och nej min iPhone 6 är inte alls ny, köpte den ungefär 2 månader efter den släpptes.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Sindri
2016-03-11 17:57
#13

Slutet gott…… Vad bra att allt funkade. Jag hade ingen aning om att man inte kunde ta ut batteriet på in iPhone. Men det kanske är extra fuktskyddat.

Men kom ihåg om det händer något liknande så skall man inte sätta på mobilen alt. stänga av den. Det är när den är på som det kan bli kortslutning.

Annons:
lollynonna
2016-03-11 18:25
#14

#13 Jaha det visste jag inte! Jag la den iallafall på elementet och nu fungerar den👍

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

adress
2016-03-11 23:49
#15

#14 För att vara säker skulle jag ända stänga av den och lägga i en påse med ris ett par dagar. Kan finnas fukt kvar - som visar sig efter lite tid. Kanske i kameran eller högtalare - som inte märks förän senare. Riset kan du ju använda sedan……..😂 Ett billigt " för att vara säker " och kanske slippa problem framöver. En ny kostar ju några kronor.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Zpookey
2016-03-21 20:16
#16

#14
För framtidiga olyckshändelser så är det nog billigast för dig att bara byta kompis. :)

lollynonna
2016-03-22 11:36
#17

#16 Helt klart! Förstår inte riktigt meningen med att slänga andras mobiler i snön..? Efteråt sa han också "synd att den inte gick sönder haha" vad är det för fel på folk?!

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Upp till toppen
Annons: