Annons:
Etiketttips
Läst 1718 ggr
[Jens]
2016-05-15 08:44

Sluta tvångsavsluta appar !

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är en vana som många gör och tror att det är rätt sätt att göra det. Man dubbelklickar på hemknappen och sedan tvångsavslutar appar för att man tror att det sparar utrymme, minne och batteri men det är helt fel.

Operativsystemet iOS är designat för att användaren inte själv ska behöva stänga av appar. När en ny app öppnas försätts den tidigare i ett vänteläge, och kan om den öppnas igen fortsätta där den var. Om systemet behöver kan den dock när som helst tömma primärminnet för att ge plats åt de appar som används för tillfället. Det betyder att alla appar måste vara beredda på att när som helst sparkas ut från minnet, och skyddar data genom att automatiskt spara information.

Anledningen till att funktionen finns är att användaren ska kunna tömma ur minnet appar som inte fungerar som de ska, eller har hängt sig. Krånglar en app så kan man dubbelklicka på hemknappen och enbart avsluta appen som krånglar och låta de andra vara. 

Apparna som visas där är inte öppna i traditionell mening, utan befinner sig i ett pausläge. Raden av appar kan snarare ses som en historik över de tidigare använda apparna, ungefär som historiken i din webbläsare över de sidor du besökt. Det är också härifrån enkelt att snabbt bläddra tillbaka till en tidigare app utan att behöva gå tillbaka till hemskärmen.

https://support.apple.com/sv-se/HT201330

Annons:
StenErik
2016-05-15 13:19
#1

Intressant!
Jo, jag tillhör dem som gör så eftersom jag för flera år sedan fick rådet i min telebutik. :-) Ska sluta direkt!

[Jens]
2016-05-15 14:27
#2

Du är inte ensam om det StenErik. Jag gjorde det förr också men har lärt mig att inte göra det nu.

adress
2016-05-16 12:05
#3

#0 Helt rätt ! Men detta är ett bra tips - från idag på MacWorld. Minne är ju ett problem för många. http://macworld.idg.se/2.1038/1.657878/frigor-utrymme-lagring-iphone-ipad

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Upp till toppen
Annons: