Annons:
Etikettappar
Läst 1920 ggr
_Fisken
2016-06-25 11:30

Swish/Mobilt BankID

Jäkligt konstigt. Swish ligger illa till hos Apple pga att Swish är beroende av Mobilt-BankID. Ialla fall, efter en sökning på svenska Apple Support om Swish/bankID kom inte ett enda sökresultat upp. Nu är inte jag påläst max på detta "ärende" men borde inte supporten skriva nåt om detta? Iaf dementera..eller klargöra.

Annons:
Record
2016-06-25 11:39
#1

Appen för Minmyndighetspost läggs ner. (Skatteverket mfl).

Kan det vara något samband för logg in där?

_Fisken
2016-06-25 13:44
#2

Ja. Eventuellt. Vilken annan orsak kan finnas? Hur som helst borde väl ett svar finnas på iPhones supportavtal.

Denna kommentar har tagits bort.
[Jens]
2016-06-25 15:33
#4

Apple backade nästan direkt efter påtryck utav Sverige. Det blir inga krav alls från Apple sida när det gäller Swish och Bank-ID.

Mobilt BankID är från och med idag och framöver undantagen från den regel som gjort att appar blivit avvisade i Apple app review… Det innebär att företag vars appar blivit avvisade med hänvisning till ovan nämnda regel för beroende till mobilt Bank-id får sina appar godkända”, sa Johan Eriksson (NTL) i ett skriftligt meddelande sent på tisdagskvällen (21/6  -16). 

NTL = Nordic Tech List

[Jens]
2016-06-25 15:35
#5

Apples ansvarige chef för App Store, Phil Schiller skrev:

– Efter att ha granskat er app och den unika situationen i Sverige har vårt team redan bestämt oss för att ge er app ett undantag från regeln, bara för användning i Sverige.

En av Krys grundare, Joachim Hedenius, fick dessutom bekräftat att undantaget gäller alla svenska apputvecklare som använder Bank ID. Hedenius säger till Breakit:

– Jag frågade om detta var ett generellt undantag för Bank ID, och de sa ja.

(21/6  -16).

_Fisken
2016-06-25 15:44
#6

Ok. Ja. Det ger ändå en fadd smak i munnen. Tänk om de kommer på att mp3 är skadligt och att det enda formatet är xxx?

Annons:
[Jens]
2016-06-25 15:54
#7

Fast jag gillar egentligen inte Bank-ID som en extern app. Apparna borde ha inbyggd säkerhet istället för att använda Bank-ID.

Jag tror att Apple kommer inse faran med Bank-ID och stoppa den i framtiden när de har kommit på en bra lösning på problemet.

_Fisken
2016-06-25 16:04
#8

För min del, som är programmare, så ser jag en stor vinst i att ha EN programvara för identifiering/nyckel. Ansvaret och gränsdragningen är tydligt.
Det går säkert att bygga in mobilt BankID i olika appar med någon form av API men DET kan öka osäkerheten och mer falerande appar. Dessutom kommer app-makarna  säkerligen att få bekosta olika godkännanden. Precis som de som konstruerar in en kortterminal i nån produkt.

[Jens]
2016-06-25 16:44
#9

Ja du kanske har rätt 🙂

[joab]
2016-06-25 21:50
#10

Min myndighetspost går över till webapp istället, som i regel sänker kostnaden för underhållet. Inloggning görs precis som tidigare med bland annat mobilt bankid.

_Fisken
2016-06-25 23:01
#11

Ja. Fördelen med webappar är just att man slipper konstruktionen (och underhållet) av en app. Att skriva en app till en iPhone är en bra mkt mer komplicerad procedur än till en Android, btw. 

Då är det bättre att skriva en websida som använder sig av redan befintliga webläsare. En bra tanke faktiskt.

adress
2016-06-26 10:46
#12

#11 Så har exempelvis WYWALLET gjort. Finns inte som app längre. Vad gäller BankID är Sverige inte ensamma om den typen av legitimation/konstruktion. Apple har aldrig sagt att den inte skulle tillåtas. Det var media som trodde/förutsatte det. Det konstiga i sammanhanget är att SWISH försvan som app under några timmar på App Store. Då satte allt fart med olika rykten. Fördelen med just Mobilt BankID - är ju just att den är mobil. Annars finns ju flera lösningar med filer på datan / dosor. Hoppas verkligen att ingen går in och rotar i Mobilt Bank ID. Vet inte hur många som använder det i Sverige - men säkert fler än som röstar i valen. Kan tänka mig att appen ligger som 1:a eller 2:a på svenska App Store. 🇸🇪

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Record
2016-06-26 15:31
#13

Borde kanske skrivit i mitt tidigare inlägg.

Att det gäller från den 27/9 -16, och där efter tas bort.

Annons:
_Fisken
2016-06-26 18:56
#14

#12. Det som förvånar mig lite är att Apple inte klargjorde detta under sin FAQ på support. 
Att sen media förstorar upp allt tillsammans med att Swish försvann på Apples nertankningsplats skruvade ju upp det hela lite.

adress
2016-06-28 21:02
#15

#14 Tror ärligt talat inte Apple var medvetna om det från start. Dom vill nog inte vidhålla det - men i alla fall. Slutet gott - allting gott. 👍

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Upp till toppen
Annons: