Annons:
Etikettios
Läst 3580 ggr
sophiemadeleine
2016-10-28 22:34

iTunes återställning vs Nollställning

Fått lite strul med min iPhone 7 (troligtvis något som garantin kommer täcka) Varit i kontakt med AppleCare supporten och fick jättebra hjälp av en kille där, verkligen serviceminded på alla sätt, aldrig varit med om trevligare supportchatt :D Problemet är att hemknappen slutat fungera helt plötsligt, trots att telefonen inte blivit tappad alls en enda gång, den är i nyskick. Det finns också en liten vit-lysande prick ovanför hemknappen. Han förklarade att pricken talade om att hemknappen är ur funktion. Då jag själv provade nollställa den innan jag kontaktade supporten (utan framgång) så var nästa steg att uppdatera iOS till det nyaste som kom nu i veckan. Blev tyvärr inte någon skillnad, så det sista steget är att jag ska prova återställa med iTunes . Problemet är att jag inte har någon dator just nu, och vad jag förstått krävs det att man har en dator för att göra en sådan Återställning? Någon som tror det är värt att låna en dator för att prova detta, eller är det sannolikt att det inte kommer fungera eftersom vanlig nollställning inte fungerade? Blir att skicka in den till apple annars, han trodde absolut dom skulle fixa det, så det känns bra iallafall :)

Medarbetare på Chihuahua

Annons:
[Jens]
2016-10-29 08:42
#1

Tycker du ska lämna in telefonen för jag tror inte det kommer fungera med en Återställning

Intressant dock med pricken som säger att hemknappen är ur funktion. Det har jag inte hört tidigare men nu använder du en virtuell hemknapp? Om hemknappen på Iphone 7 slutar fungera kan iOS 10 känna av det och automatiskt aktivera en virtuell hemknapp på skärmen.

sophiemadeleine
2016-10-29 22:35
#2

Tack snälla Jens för ditt svar :) Känner också så, eftersom nollställning inte gjorde någon skillnad så är nog sannolikheten inte stor att det fixar sig med en iTunes Återställning heller. Men eftersom han i supporten tyckte det skulle göras så blev jag fundersam :).. Men tror du har rätt, jag hoppar nog över det eftersom jag inte har tillgång till dator :) Jaa visst lät det konstigt, funderar lite på om han tolkade "lysande prick" som assistive touch? Jag har också funderat lite på det där, annars är det nog en död pixel eller mura som jag förstått! Har förstått att Apple är rätt schyssta när det strular sig på underliga sätt, en killkompis fick t.om en helt ny när hans telefon blivit böjd och släppt i en kant.. tyckte det lät väldigt snällt, han själv var förvånad eftersom det lätt borde kunnat tolkats som oförsiktighet :)! "Nollställ den så hämtar vi en ny under tiden" hade dom sagt :) Så jag håller tummarna att det går på garantin då den är drygt 2v och i nyskick ännu:)..

Medarbetare på Chihuahua

[Jens]
2016-10-30 04:12
#3

Nu ska jag förklara skillnaden på nollställning och Återställning. Vill de på Apple att du ska göra en Återställning och det tror jag säkert för det är deras sista krav innan man får lämna telefon på service. I telefonen har du ett operativsystem. Vid nollställning så görs en ominstallation av det redan befintliga operativsystemet som du har i telefonen. Vid Återställning som måste ske via iTunes är för att när man gör en Återställning så laddas det ner en ny färsk operativsystem från Apples server och när nedladdningen är klar så tas allt det gamla bort från telefonen och den nya nedladdade operativsystemet installeras. Att jag sa att det är bättre att lämna in telefonen så lät det precis som hemknappen var fysiskt sönder men det verkar inte så? Isåfall så bör du göra en Återställning av telefonen genom att sätta fen i DFU-läge. Du frågade om någon har en dator men sa aldrig var du bor? Det måste finnas någon i din närhet som har en dator?

sophiemadeleine
2016-10-30 15:31
#4

Åh, tack för jättebra svar :) Jag upplever att hemknappen är fysiskt sönder, ja. Använder assistive touch för tillfället :) Men på supporten trodde han att det kunde bero på en bugg, men känner mig tveksam somsagt, eftersom den fått en lysande ljus prick i skärmen också, som inte borde finnas där. Jag frågade inte om att få låna en dator hehe, utan undrade om det var "värt" att låna en och hämta iTunes osv :D Jag kommer låna en dator och prova Återställning med iTunes nu ikväll, håller tummarna! Men är lite tveksam att det kommer hjälpa:) Men det skadar ju inte att vara säker liksom. Tack för all hjälp och superbra förklaring:)!

Medarbetare på Chihuahua

sophiemadeleine
2016-10-30 15:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här syns "ljuspricken", som dök upp i samband med att hemknappen slutade fungera (ovanför hemknappen)

Medarbetare på Chihuahua

[Jens]
2016-10-30 15:52
#6

Nu ser jag. Har aldrig sett det förut men bra att veta att pricken finns där av en orsak. Att utesluta allt innan inlämning är bra så det är bra att du gör en Återställning via DFU-läget.

Annons:
sophiemadeleine
2016-10-30 22:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Nu efter återställningen talade telefonen om för mig det jag befarade :P Tack Jens för all hjälp, nu får den åka till Apple :)!

Medarbetare på Chihuahua

[Jens]
2016-10-31 05:59
#8

Japp, det där får Apple ta helt enkelt men nu har du gjort allt de önskar! Bra jobbat !!

sophiemadeleine
2016-11-20 22:15
#9

Liten uppdatering :)! De skickade mig en ny ersättningstelefon direkt, och nu funkar allt som det ska:) Toppenservice, hade den bara efter några få dagar :)

Medarbetare på Chihuahua

Niklas
2016-11-23 11:21
#10

Vad bra. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: