Annons:
Etikettövrigt-iphone-ipad-ipod
Läst 1949 ggr
CamillaS
2018-07-22 22:54

Borde jag köpa en iPhone?

Asså jag är så i valet och kvalet. Jag har en Apple iPad Pro och äger idag en Samsung s7 telefon. Jag har länge tänkt att när det blir dags för mig att byta abbunemang, (vilket är nu) och mobil så vill jag ha en iPhone av enbart anledningen att jag kan konfigurera bättre med paddan då. Som t.ex air drop och alla appar som man kan Synka mellan dom två enheterna. Jag kan såklart göra mycket med min android också men inte allt. Jag kan t.ex föra över bilder och videor med Google photo, Google drive osv mellan paddan och min Samsung. Men jag har fått för mig att det kommer gå så mycket smidigare och snabbare om jag skaffar mig en iPhone och även då att jag kan ha liknande appar på både padda och telefonen som då integrerar med varandra vilket inte går med androiden. Jag funderar fram och tillbaka hela tiden hur jag ska göra, vad är fördelar vs nackdelarna osv. Jag tycker egentligen mycket bättre om android men som sagt detta som jag rabblat upp här ovanför gör att jag överväger saken att skaffa en iPhone. Sedan kommer jag i så fall till nästa fundering, vilken iPhone skulle jag köpa? Har tittat lite på utbudet men det som gör mig mest besviken med dom är att dom förändras inte mycket alls när nyare generationer kommer ut på marknaden. Så då blir jag också förvirrad över vilken jag borde välja. Vill ha det så billigt som möjligt men endå ha det senaste hmm… Några tankar och ideer från er?

Annons:
DesK
2018-07-22 23:06
#1

Jag har velat precis som du. Jag vann min första iPad, här på iFokus, 2011 och va då en inbiten androidmänniska dbåvs, jag körde linux på min dator och android i mobilen. Ganska snart lärde jag mig att uppskatta min padda och det gick skapligt bra att få min mobil och paddan att Synka. Några år senare köpte jag en ny iPad 4, som verkligen blev min bästa datorkompis. Tidigare iår blev det lite kris med mobiler i familjen, så jag köpte mig en iPhone6s, det är nog det bästa jag har gjort. För någon månad sedan köpte jag en iPad Pro och nu är jag verkligen hemma. Allt fungerar så smidigt och enkelt och allt finns i båda enheterna, vilket jag uppskattar mycket. Faktum är att jag börjar fundera på att investera i en nyare modell av iPhone, men det får nog ses som lite av att jag har blivit så förtjust i min iPad Pro 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

nogo
2018-07-23 00:16
#2

#0

CamillaS, du skrev att du egentligen gillar android bättre… Om det är apparna och synkmöjligheter som är avgörande – testa att lista apparna du använder och vill kunna använda, och se vilka som absolut behöver iOS/iPhone, så kanske du får lite klarhet. 

AirDrop har fungerat rätt ok för mig med tidigare iPhone mot padda och mac, men tycker att Dropbox ofta har varit ett snabbare alternativ än både AirDrop (map att mobilen och padda/dator först ska hitta varandra) och iCloud (pga långsam synk som inte beror på uppkopplingen). 

Söker du billigt kanske du kan vänta till Apples nästa släpp av nya telefoner i höst? Då har du god chans att plocka upp en begagnad iPhone 8 från någon som vill ha nyaste nytt och uppgraderar till senaste modellen. Eftersom den inte hunnit bli gammal så torde både batteri och operativsystem fortfarande vara topp, prestandamässigt, förutsatt att första ägaren varit varsam med telefonen.

_

#1 

Åh, pro-varianterna av paddan är fantastiska. Mac'en har blivit liggandes ganska mycket sen jag blev med iPad Pro. Slår i princip bara upp datorn när det är tyngre bildredigering eller något grafiskt som ska göras till mitt extrajobb.

Har du testat på pennan som hör till också DesK?

_

Jag har velat åt andra hållet, gjorde slag i saken och testat på android senaste månaderna. Kommer definitivt gå tillbaka till iPhone, dels för att jag saknar iMessage-funktionen  och dels för att det inte går att justera ljudbalans höger-vänster när man vill lyssna på något i headset.  I övrigt tycker jag Android hittills har funkat över förväntan. 

Det var just den paddan som fick mej att börja fundera på android-telefon. När paddan ändå alltid är med så behövs telefonen just bara för att skicka sms, kolla upp snabba saker online, swisha och ringa nåt samtal och så. Dvs inte så stora krav på prestanda eller bra skärm. 

Just nu väntar jag på släppet av nya iPhone-modeller till hösten. Hoppas på en uppdaterad Version av iPhone SE 😉

johan
2018-07-23 14:32
#3

Apples produkter fungerar så bra tillsammans att jag tror verkligen att du komma få bästa upplevelsen om du har en iPhone också. Då har du ju dessutom fördelen att du kan installera samma appar på både telefon och iPad utan att betala dubbelt. 

Något som jag också gillar är att då kan iPad/Mac skicka vanliga SMS via telefonens abonnemang. Utan iPhone kan du bara skicka iMessage till andra Apple-användare. Det fungerar även för telefonsamtal.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

adress
2018-07-23 18:01
#4

Har haft alla modeller (8st) sedan den släpptes i USA först. Har nu iPhone X men den är ju dyr. Därtill har jag senaste iPad Pro 12,9” eftersom jag inte vill koppla på min iMac numera. Skulle jag råda dig - den som liknar X mest och dessutom kan laddas trådlöst - blev det iPhone 8. Några bekanta har köpt den - som redan hade iPhone innan - och är supernöjda. Sedan var - när - hur det är en annan fråga. Det kommer ju nya i höst och 8:an blir förmodligen lite billigare då. Om du vill vänta.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

CamillaS
2018-07-23 19:27
#5

Tack för alla era bra svar! Jag bestämde mig idag för en iPhone 8 då jag fick en ganska bra rabatt på den. :) 
Och som ni säger så tror jag att jag får ut mest av min padda om jag har en telefon av samma märke så dom kan synkas ihop tillsammans. 
Så nu dyker det snart upp en iPhone hemma om några dagar och jag hoppas att jag blir nöjd med det. :)

johan
2018-07-23 22:33
#6

#5: Kan nog inte komma på någon i min bekantskapskrets som ångrat att dom bytt från Android till iPhone. Däremot har jag haft några stycken som inte var så teknikintresserade och som blev galna på Android, men behöver betydligt mindre hjälp nu sedan dom bytt till iPhone. 

Jag har haft i princip alla modeller sedan iPhone 3gs och sedan får dom gå i arv till fru, barn, föräldrar, syskonbarn etc. Jag tror den äldsta som fortfarande används och fungerar bra är en iPhone 5 som min snart-80-åriga-mamma har. Så det är ju bra kvalitet på dom också!

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Upp till toppen
Annons: