Antivirusprogram på iPhone?
Hej! Bör man ha ett antivirusprogram på iPhone/iPad nuförtiden, eller är de fortfarande ganska säkra så länge man inte klickar på mystiska länkar etc?
Ska förlänga F-secure på min dator, och fick erbjudande om köpa till 3 enheter som inte var så väldigt mycket dyrare än till 1 enhet. Och iOS nämndes i erbjudandet. Så vad säger ni? Någon som har antivirusprogram på sin telefon/iPad? Fördelar/nackdelar?
- Redigerat 2023-11-17 12:16 av Efva
iPhone ska ha inbyggd antivirus enligt Apple store i USA när jag var där 2017 😅
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Nej det behövs inte.
Det absolut bästa anti-virus-programmet är "Sunt förnuft och kunskap". :)
- Klicka inte på länkar i meddelanden som du inte är säker på kommer från någon du litar på.
- Acceptera aldrig att installera appar som du inte själv valt via AppStore
- Acceptera absolut aldrig att installera "Profiler" om du inte vet vad dom innehåller. Dessa kan användas för bra saker för din arbetsgivare, men om uppmaningen kommer via en random sajt är det garanterat mycket mycket dåligt.
- Läs på om vanliga bedrägerier, som klassiska Postnord-scams där det påstås att du har ett paket som väntar men du måste betala först. Använd alltid Postnord-appen istället för att lite på SMS / mail.
Mvh // Johan

#2: Tack! Då fortsätter jag med ”sunt förnuft och kunskap” som jag alltid gjort! :-) Tänkte mest om det hänt något nytt på fronten som jag inte visste om, eftersom jag inte sett att F-secure listat iOS tidigare (men jag kanske inte har varit så uppmärksam…). Då får det bli en förlängning till min PC bara. Det är klart att dom försöker kränga fler licenser, men det är ju bara onödigt om det inte behövs.

#1: 👍