Låsa upp IMEI-skyddad iPhone
Hej
Har googlat runt lite men inte fått något riktigt svar! Är det någon som vet om man kan låsa upp en IMEI-skyddad iphone 5?
Tacksam för svar!
"Lev livet idag, imorgon kan det vara försent"
Kram
PTCina
Är telefonen alltså spärrad på grund av att den är stulen eller liknande?
Det vet jag inte, såg en anonns på blocket som säljer en IMEI spärrad iphone som ipod för 1000 kr så jag tänkte om det gick att låsa upp den? Han skrev att han själv spärrade den då han trodde den var stulen… Fungerar det på något sätt att låsa upp den?
"Lev livet idag, imorgon kan det vara försent"
Kram
PTCina
Jag tror att man får vända sig till sin operatör och fråga. Fast det bör nog han göra som kan bevisa att den inte är stulen. Att han inte gör det låter skumt. Jag skulle vara väldigt försiktig med att köpa en sån telefon.
Jag skulle absolut inte köpa en imeispärrad mobil. Den är nästan garanterat oärlig, för är det ens egen tar man ju bort spärren.
Alltså dessutom är den stöldspärrad måste den person som spärrat den även låsa upp den. Operatören kan (i alla fall Tele2 där jga jobbar) låsa upp en stöldspärrad lur (IMEI-spärrad) men då måste det komma in skriftligt, diverse säkerhetsinformation och diarienummer från polisnmälan när man spärrade den osv. Annars kan ju vem som helst som stulit den även låsa upp den! :) Förstår inte om han ändå ska sälja den om han själv skulle spärrat varför inte bara han låser upp den då med sin operatör. Så antagligen är det en stulen produkt han säljer!