Kalendrar i iPhone
Plötsligt uppätcker jag att jag har 3 kalendrar i min IPhone 5 (Kalender, Calender, Exchange). Det ligger olika information i dessa.
kan jag "sammanföra" dem till en kalender?(Har inget behov av 3 kalendrar- det räcker med 1)
när jag uppdaterar min Iphone (i Itunes) går inte all information (bl.a. Exchange) inte över i Outlook 2010 på datorn - varför?
Om jag har förstått det hela rätt så vill du fortfarande ha tre kalendrar med olika information på men bara ha tillgång till en som du kan läsa alla tre kalendrar på samtidigt? Informationen du ger är lite knapphändig för jag kan inte se om du har dina E-post konton på en app var för sig? Själv har jag alla mina E-post konton samlade under Apple egna mailfunktion >Mail. I den vanliga kalender-appen på iOS kopplas alla kalendrar ihop. Det du behöver göra är att gå till Inställningar > E-post, kontakter, kalendrar och lägga till dina konton igen. På varje konto så går du in i dessa och ställer in så att det enbart synkar din kalender om det är så att du har egna appar för dina E-post konton. På så vis kommer alla dina tre kalendrar att samlas under Apples egna app Kalender. Men är det så att du vill inte ha tre olika kalendrar med olika information så förstår jag inte varför det blev så från början :) själv måste jag ha delad kalender eftersom den ena är jobbet och den andre privat men att jag ser båda samtidigt med appen Kalender. Den sista frågan om Outlook 2010 kan nog jag inte direkt svara på. Själv så har jag outlook 2010 via jobbet och synkningen där fungerar bra men det har hänt att det har krånglat men oftast har problemet legat hos servern snarare än på min telefon. Men om jag tolkar det rätt så har du outlook 2010 i din dator? Och då borde du kolla dina inställningar på exchange ifall du har det inställt på POP3 i stället för IMAP? Det är IMAP du ska använda så att det synkas korrekt.
Tack Jens W för ditt utmärkta svar. Jag uppskattar att du tog dig tid att svara. Skall försöka svara på dina frågor. På jobbet använder jag Office 2010 och jobbets e-post går via Exchange/Outlook 2010. Använder inte kalenderfunktionen på jobbdatorn utan synkar enbart med hemdatorn. Där finns också min säkerhetskopia för IPhone via Itune.
1. "Calender" kommer från installationen av Outlook 2010 och innehåller det som jag lägger in manuellt på min (hem)PC (och därefter synkroniserar över till min IPhone).
"Kalender" är från min Iphone och innehåller den information jag lägger in i kalendern på min IPhone.
"Exchange" synkar mot min arbetsgivares server och (förutom e-post) läggs här alla inbjudningar (inkl tider, platser osv) till sammanträden/osv som jag får och som jag accepterar / avslår via mail.
Det är denna information som inte "syns" /sykas över till IPhone eller syns i kalendern på min hemPC.
På in hemPC har jag "Kalender" och "Calender" ibockade (och även rutan för "Mina kalendrar". All information från dessa 2 kalendrar syns på min hemPC OBS! Här finns ingen "Exchange" att välja.
På min IPhone har jag under kalender "Allt från min PC"+"Kalender"+"Kalender" förbockat. I en egen del (under rubriken Exchange" ligger "Calender" som också är förbockad.
Jag vill helst bara ha en (1) kalender på min Iphone /hemPC och min hemdator och där alla möten finns med. Det är inget val från min sida att ha flera kalendrar utan det här har programmen hittat på själva *smile*
När jag kollar kalendrar under "Inställningar" på min IPhone finns det något som heter "förvald kalender" och där kan man bara kryssa i ett alternativ.
Gjorde denna förklaring bilden klarare???
Absolut och då har du fått svar på dina frågor. 🙂
När du går till Inställningar > E-post, kontakter, kalendrar så går du in på alla dina konton och väljer att du även vill Synka dina kalendrar och på så vis så samlas alla i samma kalender som är iOS egna kalender.
Ditt datorproblem vet jag icke vad det kan bero på. Outlook med PC är jag inte så duktig på så där får någon annan hoppa in och svara på.
Stort tack för din hjälp! Hälsn Intrifast