Raderat nummer sparas i iPhone
Hej! När jag tar bort en kontakt sparas den ändå. Numret kommer upp på meddelanden men under namnet "annan". Hur kan man få bort det?
Du har tagit bort kontakten från adressboken men att sms:et finns kvar från denne person och du vill ta bort det?
#1 Nej, rensar konversationer… Om personen heter "Astrid" så kommer numret upp varje gång jag ska skicka sms till någon på A…
Aha, då förstår jag. Då är det så att du har flera som har tillgång till din kontaktbok. Det kan vara google, facebook, hotmail m.m. Det bästa är att endast använda dig av iCloud och inga andra och på så vis så har du full koll på din adressbok. Att ta bort detta gör du genom att gå till Inställningar > Integritetsskydd > Kontakter och väljer där på listan vilka som ska ha tillgång till kontaktboken.
Har du installerat email-konton till Mail som finns i iphone? Då ska du också ändra kontoinställningarna på varje emailkonto genom att gå till Inställningar > E-post, kontakter, kalender. Gå in på varje konto du har där och ta bort Kontakter som är igång. Behåll naturligtvis iCloud. Glöm ej att starta om telefonen efter de två tipsen jag skrev ovan.
Jag känner igen detta fenomen. När jag kollade upp det senast så var total Återställning av telefonen enda sättet att få telefonen att glömma kontakten helt. Räcker inte att ta bort kontakten ur Kontakter.
JensW; Har provat detta nu. Det är bara iCloud adressen som har tillgång. Annars finns det ingen mer som har tillgång till mina kontakter… Gick in på: Inställningar > Epost, kontakter, kalender. Sen finns det en "kategori" som heter iCloud där också, ska den vara kvar? Finns ju annars en som går direkt till iCloud kontot: Inställningar > iCloud Är det någon skillnad på dem?
#8 Numret finns kvar… När jag stänge av kontakter från inställningar > e-post, kontakter, kalender försvinner den även från iCloud… Så samma konto finns på två ställen? Inställningar > iCloud & inställningar > e-post, kontakter, kalender…
#10 Alla kontakter finns kvar, inklusive den raderade :/
Hmm ? Vad konstigt. För om du stänger av alla kontakter via din telefon så ska du ju inte kunna se några kontakter alls. Det ska ju vara tomt!? Det måste vara någon kontaktbok du har tillgång till som är igång. Starta upp synkningen igen till iCloud och sedan om du går till din dator och går till iCloud.com och loggar in där och kollar telefonlistan. Kan du ta bort den 'person som du kallar raderade' därifrån och Synka på nytt. Kan vara bra när du ändå är där att kolla extra om det är samma på iCloud.com som i telefonen? Annars vete sjutton.
#12 Men personen finns ju inte kvar på listan någon stans, bara vid sms… Där finns namnet + numret kvar,m (och det står "annan" under). Kanske har jag förstått dina instruktioner fel…? :/
Men radera konversationen . Det är sms som du pratar om ? Det gör du genom att switcha/dra fingret från vänster till höger.
Nu försvann alla kontakter från listan! Dock finns de kvar som "annan" vid sms…
Ja, men ta bort sms:et som jag beskrev ovan och återställ allt på listan som du visar ovan. Det ovan är synkroniseringen så det är viktigt att du har det igång =)
Du ser listan med alla sms från alla dina vänner och bland dem så ser du den som du vill ta bort. I det läget så drar du lätt med fingret från vänster till höger precis som du öppnar din iphone och då kommer det upp en ruta där det står radera.
#18 Alla konversationer rensade! Det var det från början.
Aja, struntar i det här nu… Mobilen är envisare än mig :) Men tack så jättemycket för hjälpen JensW! :)
#20 På något sätt så måste jag missuppfatta dig för du säger meddelanden och då tolkar jag det som sms men det kanske är fel. Men du säger att du har raderat alla och ändå så ser du någon av dem. Det förvirrar mig! =)) Kanske är det någon annan som kanske förstår dig bättre än jag! ;)
#21 Haha, nej! Om jag ska skriva ett NYTT sms och ska lägga till mottagare kommer de raderade kontakterna upp som förslag. :) Precis som de som inte är raderade gör… Antar att jag är rätt så förvirrande… ^^
Vi får se om någon annan har bättre förslag än vad jag själv har. 😉 I inlägg #5 kan vara ett alternativ.
Tack båda :)
Om du har kvar sms-konversationen! Gör följande.
Gå högst upp i konversationen och välj "lägg till" sedan "skapa ny kontakt".
Spara med exakt samma namn som tidigare.
Gå sen högst upp igen i sms-konversationen och välj "kontakt". Välj sen att ändra kontakten och radera telefonnumret. Sen trycker du "klar"
Radera sen hela konversationen och slutligen radera kontakten från kontaktlistan.
Detta borde lösa problemet.
Om du inte har kvar någon sms-konversation får du helt enkelt sms:a personen först med till exempel frasen, "oj, skickade fel" eller varför inte. "vill bara påminna dig om att du är död för mig"
Testa med en kompis kontakt först så slipper vi pinsamheter om det här inte skulle fungera! ;D
Annars, skriv om det funkar
Funkar inte tyvärr.
----
Det som fungerar är länken som finns i #24 Joabs inlägg plus att man måste ta bort alla säkerhetskopieringar på både iTunes och iCloud. Jag testade själv och det fungerade men vad jag var nervös för jag ville ju inte förlora någonting vilket inte hände.
Det jag skriver nu gör ni på eget bevåg:
När jag hade raderat allting från iTunes i dator, alla mina apple-enheter och sedan tog jag bort 'personen' som fanns dold. Sedan gjorde jag nya säkerhetskopieringar och sen lade jag återigen tillbaka personen på nytt och den lade sig i adressboken på korrekt sätt.
Synd 😕