iPhone iFokus

iPhone

Etikettfrågor-och-problemlösning
Läst 6348 ggr
Tokyo
13

Uppdatera iPhone 4 till iOS 5

Skulle uppdatera instagram för ett tag sedan och då stod det att appen kräver iOS 5, så jag gick till inställningar och klickade på Programuppdatering (eller vad det nu heter) och då hade jag tydligen för lite utrymme kvar för att kunna uppdatera. Då orkade jag inte "rensa" mobilen (dvs ta bort bilder, onödiga appar mm) så jag struntade bara i allt. Detta hände alltså för typ en månad sedan. Dock satt jag nyss och rensade mobilen för att sedan kunna uppdatera till iOS 5 (eftersom jag loggade ut från instagram och när jag skulle logga in igen stod det att jag var tvungen att uppdatera appen för att kunna logga in). När jag sedan var klar (tog riktigt lång tid :c) gick jag till inställningar - allmänt. Men nu finns det ingen knapp som heter "Programuppdatering" (om den ens hette så? haha) mellan "Om" och "Användning" högst upp på sidan. Vet någon vad detta kan bero på? Sökte på google men fick inga svar. Det är som om knappen bara försvunnit. Skumt. Tacksam för svar, vill också be om ursäkt för eventuella slarvfel eftersom jag skriver detta på min iPad. Och på tal om iPad, på den finns knappen där den ska vara. Och btw, jag är bara 12, så finns det någon helt uppenbar lösning så kan jag skylla på att jag är ung & dum, haha :) Tack på förhand!

Niklas
0

🙂 Har du provat att starta om telefonen?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Tokyo
0

#1 Om det vore så enkelt. 😕 Har testat flera gånger, men knappen är försvunnen.

Niklas
0

Du får ansluta den till datorn och göra uppdateringen via iTunes. Det där valet kom i iOS 5. Hade jag läst ordentligt hade jag förstått att du har iOS 4. 🙂

Tokyo
0

#3 När jag gick in på iTunes kom ett "meddelande" upp där det stod något i stil med "Vill du hämta och uppdatera iPhone till iOS 6.1.3" och då klickade jag på Uppdatera och Hämta (eller något sånt). Sedan kom en till ruta upp där det står 

"När du uppdaterar till iOS 6.1.3 raderas alla program och medier, inklusive inköp från iTunes store från iPhone. Du bevarar ditt innehåll genom att utföra den här uppdateringen på datorn som du använder att Synkronisera program, musik, videor och bilder. 

Uppdatering på den här datorn kommer endast bevara kontakter, kalendrar, sms och andra inställningar. Avbryt inte uppdateringen. Det kan ta en timme eller mer att slutföra."

Så alla mina bilder, appar, videor och grejer kommer försvinna nu?! Varför blir det så? Förstår inte riktigt. 😕 Så om jag klickar på Uppdatera kommer allt försvinna och iPhonen vara helt tom efteråt? Förutom kontakter, kalendrar, sms och andra inställningar eller vad det stod?

Tokyo
0

Men om jag säkerhetskopierar min iPhone, kommer den sedan återskapa den? Klickade på ett litet frågetecken i vänstra hörnet och då stod det som så:

"Som en del av uppdaterings- och återställningsprocessen kommer iTunes att (i denna ordning):

1. Säkerhetskopiera viktiga delar av enheten, såsom Kontakter, Kalendrar, Anteckningar och Kamerarulle1. iTunes kommer dock inte att Säkerhetskopiera mediainnehållet på iOS-enheten, såsom musik, program, böcker, filmer och TV-program.
  2. Uppdatera enheten till den senaste iOS-versionen.
  3. Återställ enheten från den senaste säkerhetskopian.
  4. Starta om enheten.
  5. Synkronisera tillbaka mediainnehåll från iTunes-biblioteket till enheten2."

Eller kommer den Säkerhetskopiera av sig självt? Men apparna kommer försvinna oavsett, eller? Har ju uppdaterat förut (när knappen fanns, så alltså inte via iTunes) och då gick det ju väldigt snabbt och inget försvann. Är det annorlunda bara för att man uppdaterar från datorn (iTunes) ?!

Niklas
0

För mig försvann inget när jag uppdaterade till iOS 6, fast jag gick i och för sig via iOS 5. Se till att Säkerhetskopiera med iTunes så borde du kunna få tillbaks det mesta. Musik och filmer har du väl redan i iTunes eller datorn?

Tokyo
0

#6 Säkerhetskopierade med iTunes och när uppdateringen var klar valde jag språk, land osv. Sedan kom det upp om jag ville återställa iPhone via iCloud eller iTunes, eller om jag ville ha en "helt ny iPhone". Jag återställde via iTunes och sms, anteckningar, kalendrar, kamerarulle, inställningar och bloggar och sådant som jag "sparat från Internet" eller vad man ska kalla det var kvar. Dock fick jag installera alla appar igen men det var inga problem.

Tack för hjälpen, gud vilken skillnad det var på iOS 4 och iOS 6. Snabbare blev den också. Problem solved! 😃

Niklas
0

Ja, hoppar man två generationer så där blir det väldigt mycket nytt. Snart är det dags igen, när iOS 7 kommer. 🙂

Tokyo
0

#8 Haha 🙂