iPhone-app som talar om klockslag?
Precis som rubriken lyder letar jag efter en app som talar om vilken tid det är. Jag vill ha en sån därför att jag ofta går till min sambos jobb då han slutar och varje gång måste jag krångla upp telefonen för att se klockan och sen ner igen med hörlurssladden. Jag har oftast ingen ficka så har telen antingen på armen eller i BHn (Vill helst undvika armbandsklocka då den är i vägen för tröjärm och det blir svettigt.) Jag vill veta tiden eftersom jag, om jag är tidig, ska gå en liten runda till. En app där man kan ställa in kanske att den säger tiden var 10 min, eller något som man kan ställa in själv, vore perfekt. Har letat lite men inte hittat någon och det är kanske bara jag som vill ha något sånt. Men det finns ju så mycket i världen så kanske har jag tur :).

Jag har kommit på en alldeles unik och sensationell uppfinning, en klocka på handleden så att man slipper att fippla med telefoner och andra mackapärer!
Jag tror jag skall kalla det för armbandsur?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#1 Det var en rolig kommentar :)
**Jag har kommit på en alldeles unik och sensationell uppfinning, en klocka på handleden så att man slipper att fippla med telefoner och andra mackapärer!
Jag tror jag skall kalla det för armbandsur?**
-----------------------------------------------------------
Jag skulle inte vilja ha en klocka som talade om tiden så ofta som du säger: keptak.
Så en armbandsklocka är nog den bästa iaf.
#1 Jag håller med #2 om att kommentaren var rolig men jag skrev i mitt inlägg att jag inte vill ha något armbandsur. #2 Nu skrev jag ju inte inlägget för din skull utan för min. Och det vore, för mig, väldigt bra.
Eller någon nedräkning som talar om hur länge det är kvar?
Om du aktiverar VoiceOver säger iPhone tiden när du väcker den med hem-knappen. Inställningar > Allmänt > Hjälpmedel > VoiceOver Om det inte duger tror jag tyvärr inte att det finns någon lösning för dig.
Det finns många appar som tidshjälpmedel. Gå t ex in på hjälpmedelsinstitutet och sök på kognition och appar som hjälpmedel. Kanske du hittar något där. Vissa appar kostar lite. Andra är gratis. Finns flera ställen man hittar appar som hjälpmedel men kag kommer tyvärr inte på några nu… Annars kan du väl använda påminnelser i kalendern. I min kalender (jorte) kan man ställa in fem påminnelser för varje händelse. "Bara" att lägga in tillräckligt många händelser med jämna mellanrum med fem påminnelser per händelse för att bli påmind tex var tionde minut. Jag har aldrig använt iPhones påminnelseapp. Kanske den funkar. Det måste finnas sätt att lösa ditt "problem" med tanke på hur många människor det finns som har svårigheter med tidsuppfattning. Lycka till
#6: Det svåra är att hon inte vill ta upp telefonen ur fickan.
När jag skriver in händelser i min kalender som alltså heter Jorte (gratis) kan jag lägga in upp till fem påminnelser per händelse. Varje påminnelse hörs som ett pling och en vibration. Det går säkert att ta bort vibrationen om man vill. Om jag lyssnar på ljudbok, pratar i telefonen eller något annat så hör jag plinget ändå. Jag behöver inte stänga av påminnelsen. Alltså behöver jag inte ta upp mobilen ur fickan. Däremot läses inte klockslagen upp. Det finns det andra hjälpmedel som gör. Tex för synskadade. Jag är säker på att det finns bättre sätt att få påminnelser om tiden utan synskadehjälpmedel. Det finns massor av smarta appar som hjälpmedel men jag vet bara inte hur man hittar dem för jag kommer bara på HI nu. Kanske det finns nåt där, men det får ts leta efter själv. Jag tror att man kan ha påminnelser i de flesta kalendrar, men jag är mest van vid jorte. Mycalender har oxå påminnelser men inte lika många som jorte tror jag. Om jag kommer på nåt annat skriver jag igen. 😄
Nu har jag kanske hittat något på appstore. Sök på speaking clock. Verkar finnas några talande klockor där. Än en gång lycka till!
#5 Tack så mycket för det seriösa tipset! Det kan ju vara användbart :). #6 (osv) Tack även till dig för ditt seriösa svar :). Du verkar ha koll på detta och jag ska verkligen kolla upp dina tips. Du gjorde mig glad nu ska du veta :).
Jag gjorde som #9 skrev och sökte på "speaking clock" i appstore och fick fram en hel del. Har provat några gratisappar nu och den jag nog kommer att använda heter "TalkingCFree". Där kan man precis som jag vill ställa in hur ofta man vill höra klockan. Den ska jag prova "på riktigt" senare när jag går :). Tack igen #9 :D.
#11: Berätta gärna om den säger klockan när telefonen är stängd och du har musiken på när du har testat.
#12 Den var på trots att jag stängde ner appen och det tog en stund innan jag fattade hur jag skulle göra för att stänga av den. Fattade till slut att det var att trycka på en ikon i mitten så stängdes det av. Jag gav mig sen ut på en promenad med musik i hörlurarna och jag ställde in att tiden skulle sägas var tionde minut. Detta gjorde den, musiken sänktes ner och tiden sas. Dock en aning lågt och jag tror inte den gick att höja utan att även musiken höjdes. Men gillar den verkligen ändå. Ska nämna att den är på engelska.
Hej keptak! Roligt att du hittade nåt som verkar funka! Om du letar vidare kanske du hittar nåt som är ännu bättre! Jag har fyra barn med olika funktionsnedsättningar, har själv diagnoser och jobbar inom funktionshinder och är därför lite insatt i det här med appar som hjälpmedel. Ha det bra Mvh Maninan
En sådan app kan vara bra för barn men att få det uppläst på engelska är inte så bra. Finns det en sådan app på svenska?
#14 Jag ska definitivt leta vidare. Okej, tack igen. #15 Om jag hittar något bättre och som är på svenska meddelar jag här i så fall.
Tack! =)
#13: Tack för beskrivningen!