Värt att jailbreaka iPhone?
Jag har en iPhone 4S och har problem med ett nummer som ringt mig i snart en vecka varje dag och jag vill till varje pris spärra numret men ingen app jag provat fungerar.
De där True Caller, spärrar inte numret helt då numret fortfarande kan ringa mig.
Min pappa och farbror anser att sista chansen är att jailbreaka mobilen för att sen kunna ladda ner en app ifrån Android.
Men jag har hört att man tar stora risker med att jailbreaka en mobil och att det kan gå illa.
Så nu vill jag ha era råd, skulle ni jailbreaka en iPhone och vad för risker medför det?
Eller vet ni något annat sätt att spärra ett nummer helt så den inte ens kan ringa till telefonen utan att jailbreaka mobilen?
Kram Janina :)
Råder dig att absolut inte jailbreaka. Då gäller ingen försäkring, du kan inte uppdatera telen mm.
Kontakta ditt telebolag. MAn ska kunna betala en summa och blockera nummer.
#1 Jag fick en dålig magkänsla så fort han sa att "vi ska jailbreaka den" och jag visste att det inte var bra men visste inte att man inte kan uppdatera telefonen efteråt så nu känns det som om jag verkligen borde undvika att göra det.
Tack för svaret! :)
#2 Jag hade turen som när jag bad en butik att jailbreaka min tele, då talade dom om för mig att man inte kan uppdatera något i den efter det, då "krashar" den.
Jag skulle inte jailbreaka min iPhone. Det är viktigt att den alltid fungerar utan att krångla och det litar jag inte på att den gör om jag mixtrar med den. Dessutom vet jag inget Jailbreak skulle göra som jag vill ha.
#3 Vilken snäll personal, är nog inte alla som skulle vara ärliga.
#4 Efter att ha funderat på detta under dagen så har du rätt och jag har bestämt mig för å inte jailbreaka den.
Har fortfarande garanti kvar och vill kunna lämna in den utan problem om något skulle hända.
Är det en säljare så lyft luren och be dem ta bort dig ifrån deras säljlista. Det måste de göra när man ber dem att göra det.

Visst kan man uppdatera en jailbreakad telefon. Men oftast inte förens någon vecka efter att uppdateringen kommer.
Vad är det för försäkring som inte skulle gälla? Garantin är ju visserligen förverkad, men varför skulle försäkringen upphöra?
7 för att du ändrat på telefonen på ett sätt som inte stöds av tillverkaren. Och den information jag fått är att man inte kan uppdatera den. Menar kanske garantin. Försäkringen känner jag inte till. Men om du ändrar på det som är försäkrat borde även den påverkas.

#8 Tyvärr så är det en regel som innefattar i stort sett allt. Om försäkringsbolagen eller Apple är på dåligt humör, kan de säga att du har förändrat telefonen med att sätta på ett copter repskydd för glaset. Jailbreak är ett sätt att modifiera mjukvaran. Det går att återställa, och det är precis det som händer ifall du uppdaterar via iTunes. Därför ska man låta bli att uppdatera en jailbreakad tills det kommer ett Jailbreak för den nya versionen, om man vill att den fortfarande ska vara jailbreakad. Jag säger inte att det är bra eller dåligt att jailbreaka, men det går otroligt mycket rykten om hur det mer eller mindre förstör telefonen. Så är det inte, och om det görs på ett vettigt sätt, så går det alltid att återställa.
Jag kan inte förstå att folk vill jailbreaka en telefon för den är redan bra som den är. Att t ex Apple stoppar uppdatering för t ex 3gs vid en viss Version av iOS är att de vill inte försäkra sig att telefonen funkar till fullo efter den Version de har stoppat uppdateringen ifrån. Jag brukar jämföra med en bil, t ex Volvo. Går du till handlaren och säger att du vill trimma bilen lite extra och sätta in andra saker som inte är godkänd av Volvo så är det en risk man får stå för själv. Det är klart att Volvo har egna trimsystem som är godkända av Volvo och då är det helt okej men sådant finns inte att tillgå av Apple. Jailbreak gör även att man öppnar för tredje part som inte är godkända av Apple själv och det är en risk också men det går att återställa telefonen men varför krångla till det när man kan ha en så bra telefon som den redan är. Iphone 4S har tillgång till 6.1.3 idag vilket är ett jättebra system. TS har fått bra förslag att stoppa numret och jag tycker det är det bästa. Håll dig vid den senaste versionen du har tillgång till för snart kan du uppdatera till iOS 7 och det kommer bli riktigt skoj att ta del av. :)
För den vanlige användaren finns det ingen nytta i att jailbreake, däremot om man finner det som ett intresse att ändra i telefonens mjukvara. Jag tycker sådant är kul och flera av tweaksen som jag installerar använder jag flera gånger dagligen. Dock så blir den segare och mer instabil. Till slut så är det lätt att man installerar för mkt och att den då kraschar. Jailbreak skadar inte hårdvaran och så länge man säkerhetskopierar ofta är det bara att återställa den för att få tillbaka allt till original. Då gäller också garantin igen.
Om man jailbreaker för att endast ändra en sak så är chansen väldigt liten att det skulle göra telefonen mer instabil. Men om man däremot inte är insatt i det så ska man kanske ändå undvika det.
Både hatar och älskar Jailbreak.
// Warney
Kolla gärna in på Ranhammar Racings team facebooksida ---------------------------------------> www.facebook.com/ranhammarracing
#11 Garanti omfattar inte Jailbreak men däremot försäkring men jag tycker det är fel. Har man suttit och pillat på egen risk med något man inte får göra och dessutom så är man medveten om att det är fel så ska inte försäkring gälla för en sådan sak. Jag tror att försäkring gäller dock i vissa fall men att den gemene man inte är ärlig nog att säga: jag har jailbreakat telefonen och då gick den sönder, gäller försäkringen då? Det skulle nog inte försäkringsbolaget acceptera. Det är vad jag tror. Det låter verkligen inget vidare med Jailbreak efter det du har skrivit och det är just det som jag vill att folk ska förstå, att man 'pressar på alla komponenter' och det medföljer slitage och som i sin tur förstör telefonen trots att man kan återställa telefonens mjukvara. Jailbreak förkortar telefonens livslängd.
#12 Hårdvaran skadas inte av Jailbreak, däremot kan mjukvaran krasha, något som en Återställning löser.
// Warney
Kolla gärna in på Ranhammar Racings team facebooksida ---------------------------------------> www.facebook.com/ranhammarracing
Med iOS 7 går det att spärra enskilda telefonnummer från att ta kontakt. Välj Inställningar > Telefon > Blockerade och lägg till de nummer eller kontakter du vill slippa.