iPhone iFokus

iPhone

Etikettövrigt-iphone-ipad-ipod
Läst 1299 ggr
perjoh
0

Vad har SIM-kortet för betydelse?

Min dotter har klagat på att hon inte får in 3G utan bara Edge, jag har inte reagerat på det eftersom vi har dålig täckning inomhus där vi bor. Det var först nu i helgen som det gick upp för mig att hon aldrig får in 3G, var hon än är, så vi gick igenom alla inställningar utan framgång. Efttersom telefonen åkt i golvet ett antal gånger så tog jag först för givet att något i telefonen var trasigt, hon har redan en trasig kamera. Sen kom jag på att hon kunde byta kort med sin syster, då stod det klart att det inte var fel på telefonen utan på kortet/abonnemanget. Ringde Tele2 för att kolla om kortet var spärrat för 3G eller ej men det var det inte utan de skulle skicka ett nytt., har inte kommit än. Jag har alltid betraktat kortet som en identifiering för operatören och förr även som minneskort för kontakter, men nu undrar jag vad kortet har för betydelse förutom det jag tidigare trott?

/\/\
>'x'<
 (\ /)~~

Niklas
0

Korten kan nog gå sönder så att inte allt fungerar. Operatörerna kan ju slå av och på tjänster, som 4G, och då antar jag att kortet också har betydelse.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

px47
2

Det kan givetvis vara fel på SIM-kortet men det kan även vara en äldre SIM-kortstyp där inte de nyare säkerhetsalgoritmerna som tillkommit efter GSM stöds. Operatören kan välja att tillåta eller förhindra dessa i 3G.

px47
0

PS! Att spärra ett gammalt SIM-kort görs inte på abonnemanget utan i nätet och det är inget som kundtjänst ser. Därför skulle man mycket väl kunna få svaret att "abonnemanget/SIM:et inte är spärrat för 3G"…

perjoh
0

Nytt kort och fungerande 3G, det får förbli ett mysterium varför just 3G slutade fungera medan allt annat fungerade.

/\/\
>'x'<
 (\ /)~~