Autofyll funkar inte i iPhone
Har en iPhone 4S som aldrig någonsin har kommit ihåg användarnamn eller lösenord någonstans. Jag står nu på inställningar för Safari och hittar bara "Tillåt alltid" som lämplig rubrik. Då står att jag måste slå på lösenkodslås "om [iPhone] ska tillåta autofyll för webbplatser som begär att lösenord inte ska sparas".
Vad då INTE ska sparas? Nåväl, finns det inget annat sätt? Jag använder helst inte lösenkodslås, och hur som helst har det inte fungerat tidigare heller, och framför allt, det fungerar inte även med lösenkodslås. Jag brukar kryssa i på själva sidorna att jag ska bli ihågkommen/inloggad automatiskt också, men det har ingen effekt.
Det finns webbplatser som av säkerhetsskäl begär att man inte ska spara deras lösenord. Det är det det handlar om. Då brukar inte Safari vilja spara lösenorden. Vad har du för inställningar under Inställningar > Safari > Lösenord och autofyll? Vad har du för inställning under Inställningar > Safari > Blockera cookies?
Lösenord och autofyll: Använd kontaktinfo - av. Min info - Ingen. Namn och lösenord - på. Sparade lösenord, ja där står det nåt om nåt wireless. 🙂
Tillåt alltid - just nu av.
Blockera cookies: "Från tredje part och annonsörer" (just den har jag inte rört).
Okej. Finns de webbplatser du inte lyckas spara lösenorden till i listan Sparade lösenord? Finns iFokus med?
Nej, där finns bara två adresser som börjar med "wireless". Jag är så gott som helt säker på att jag aldrig får frågan om jag vill spara lösenordet när jag loggar in någonstans. När jag loggar in på Facebook (alltså inte via appen) får jag varje gång frågan om jag vill "Spara webbläsare". Jag sparar och sparar… Det är som att Safari inte har något minne påslaget, så känns det. :-) Som att det är någon annan grundläggande inställning jag missat.