Hur köper du tryggast begagnad iPhone 5?
Hej nästan alla som säljer på Blocket och tradera lämnar inte med kvitto på sina varor så som iphone iPad mm .📱
Och då tänker man ju direkt att det är lite konstigt att man inte har kvar sitt kvitto på en iPad mini eller iphone 5 …📱
Antagligen kommer dom att göra ett försäkrings bedrägeri vid ett senare tillfälle och då måste man ha original kvitto samt spärra via ime nr som är telefonens unika kod …📱
Nu till saken jag vill inte köpa en iphone 5 och tro att man gjort ett fynd och sen spärras den inom en månad av förra ägaren.📱
Så hur gör man för att kunna köpa en utan att behöva oroa sig ?
😭
Det finns en del som säljer med kvitto och garanti. Välj någon av dem tycker jag.
Det finns de som fortfarande har kvittot kvar till sin telefon. Jag köpte min iphone 4 för några år sen och då ville jag att denne person hade kvitto vilket han hade så det var inga bekymmer med köpet.
Dessutom bodde han på ett avstånd så jag kunde åka dit och göra affären. På det viset känner jag att det är tryggast att köpa en telefon på blocket eller tradera.
jo men har mailat dom som säljer nu ca 8 av 10 har inte sitt kvitto dom säger att det kommit bort i flytten mm
kan man inte typ efter man köpt slå *#06# så kommer ju IMEI nr fram
och så registrerar man sig som ny ägare eller nått sånt så att den gamla ägaren inte kan spärra den ?
#3: Du måste ju se till att få kvitto på köpet åtminstone. Annars kan du inte bevisa att du har köpt den.
okej men om han säger att han inte har kvitto då ?
Han ska skriva ett kvitto där det står att du har betalat x kronor för en iPhone 5 med serienummer zyx och vilket datum. Båda era namn och adresser ska stå med på kvittot och han ska skriva under med sin namnteckning.
jo det kan man ju begära men fins många skurkar på tradera som inte gör det även om man begär det säkert hmmm
men finns det inget säkert sätt att den inte spärras …
Då skulle jag aldrig köpa den. Då är det förmodligen något brottsligt.
Sant
Om man skriver ett kvitto så hindrar väl inte det personen från att spärra telefonen om han har serienumret?
Jag är nämligen i samma sits nu med att köpa telefon och personen jag har kontakt med nu har fått telefonen från firman men inget kvitto.
Självklart kan han spärra den ifall han har informationen som behövs.
Men har du ett kvitto som bevisar att just den telefonen är din så kan du låsa upp den.