iPhone iFokus

iPhone

Etikettfrågor-och-problemlösning
Läst 2819 ggr
Anterrabae
0

Konstigt telefonnummer i iPhone

Nu är jag i farten med mina knasiga frågor igen! När jag förbeställde min 5s, beställde jag även ett nytt abonnemang hos ny operatör. Detta skulle ligga vilande i tre månader och inte aktiveras förrän det gamla abonnemanget gått ut i tid och då skulle det gamla numret porteras till det nya abonnemanget. Är ni med så här långt? Nå väl, när bindningstiden löpte ut och det var porteringsdags så gick jag med två aktiverade iPhone-telefoner, med respektive abonnemang. Detta för att porteringen tog tid. Den gamla telefonen med telefonnumret som skulle sparas, den jag höll kontakt med omvärlden i, och den nya, vars telefonnummer jag inte skulle spara, och som jag mest använde för att lära mig min nya lur, tills numret var färdigflyttat. Ville inte sprida det "nya numret" för det skulle inte vara kvar. Porteringen gick bra, numret flyttades över och jag använder min nya 5s med mitt gamla nummer, i ett nytt abonnemang. Så till haken. Mina vänner som även de använder 5s och en med 5c (de andra iPhoneanvändarna har inte sagt något) säger att de får upp mitt "nya" nu,mer som jag inte har kvar längre, det ska ha försvunnit i och med porteringen, när jag smsar dem! Skulle de ringa detta nummer kommer det en telefonsvarare som säger att numret inte har en abonnent, eller inte används. När de ringer så måste de ringa det numret jag har, det gamla som jag porterade. Skickar de sms till det numret kommer det fram. Men när jag smsar så kommer det numret utan användare upp, och då kan vi fortsätta messa med 'fel' nummer. Kan någon kanske berätta vart felet sitter? Tycker att det är skumt att det bara drabbar iPhoneanvändare, kan det vara en ledtråd tro?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Jens]
3

Jag tror att operatören inte har gjort sitt arbete med att ta bort numret ur systemet. Men för att utesluta det andra så kolla gärna din telefon först genom att dubbelkolla om telefonnumret inte ligger kvar och skräpar:

Inställningar > Telefon > Mitt nummer
Inställningar > Meddelanden > Skicka och ta emot
Inställningar > FaceTime > Du kan nås för facetime-samtal på:

Se till att du endast har det telefonnummer som du vill använda dig av i inställningarna.

Hoppas jag tänker lite klart nu på morgonkvisten .. hehe.

Anterrabae
0

Tack! Jo det felaktiga numret låg och skräpade lite här och där i telefonen, och i paddan. Ändrat nu. Så får vi se ifall det räcker. Fattar inte riktigt hur det lagts till lite överallt.. Måste ha godkänt det vid något tillfälle? Eller sker sånt automatiskt?

//Ida

[Jens]
1

Tror det lades till när du hade det från början men sedan när det gamla numret blev aktuellt så lades det till också men att det gamla numret blev 'förvalt'. Hoppas det fungerar bra nu! 😉

Anterrabae
1

Det verkar så! 😊 de jag frågat som sett fel, sa att det blev rätt nu!

//Ida