iPhone iFokus

iPhone

Etikett: foto-film
Läst 53282 ggr
kalindas
68

Var tar bilder i iCloud vägen??

Detta är säkert en urdum fråga men jag hittar inte bilderna som ska ha säkerhetskopierats till min dator och kan inte heller se några bilder på iCloud. Obestämd

Jag har själv flyttat bilderna jag vill ha till en mapp på datorn. Men övriga bilder? Var hittar jag dem?

Det är ju bra att veta att de verkligen är kopierade om det händer nåt med telefonen eller datorn.

/Elisa

Niklas
0

Såvitt jag vet kan du inte gå och bläddra i säkerhetskopiorna i iCloud.

När du skriver säkerhetskopiering till dator, menar du då att du säkerhetskopierar med iTunes?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

kalindas
1

Jo, men iTunes.
Blir det krypterade filer så man inte kan se bilderna där?

/Elisa

Niklas
0

Om du säkerhetskopierar med iTunes antar jag att du inte har någon synkning med iCloud. Om du går till Inställningar > iCloud > Lagring, säkerhetskopiering ser du nog ifall du har ställt in att använda iCloud.

Under rubriken "Mär iTunes-säkerhetskopior lagras på datorn" på den här sidan ser du var säkerhetskopiorna lagras i olika operativsystem.

iTunes: Om iOS-säkerhetskopior

Det finns externa program som kan plocka fram bilder från säkerhetskopior, men jag minns inte namnet på något av dem.

kalindas
0

Jag synkar både med datorn och iCloud. Växlar lite mellan dem då och då. Glad

/Elisa

Niklas
0

Okej, jag trodde inte att det gick. Om du växlar mellan dem, vet du då var du ska leta om telefonen plötsligt kraschar och du behöver återställa den?

kalindas
0

Laddar den varje dag via daton, så där är den garanterat uppdatera.

/Elisa

AnnaMaja0
4

#5 "iClouds backup-lösning är en i raden av alla tjänster som iCloud erbjuder, och kan helt och hållet ersätta din vanliga iTunes-säkerhetskopiering. Du kan dock också göra en mix av de båda. Till exempel kan du aktivera säkerhetskopiering i iCloud, men välja att den inte ska Säkerhetskopiera din kamerarulle (då den snabbt kan bli rätt stor, min är på 2GB), och istället manuellt då och då Säkerhetskopiera till din Mac eller PC via iTunes. På så sätt slösar du inte på dina 5GB som du får gratis när du skaffar iCloud. Grundregeln är du måste göra ett val av en primär säkerhetskopierings-metod, antingen mot iCloud, eller mot din Mac eller PC via iTunes. Om du ännu inte aktiverat iClouds backup-tjänst är det fortfarande iTunes som sköter din automatiska säkerhetskopiering, precis som vanligt. Men så fort du aktiverar backup-tjänsten i iCloud på din enhet blir den automatiskt primär; dvs, nästa gång du synkar mot iTunes görs ingen automatisk säkerhetskopia. Du kan dock fortfarande manuellt trigga en iTunes-säkerhetskopiering (högerklicka på din enhet i iTunes och välj “Säkerhetskopiera”. Kontentan är att du inte kan ha automatisk säkerhetskopiering inställd mot både iTunes och iCloud samtidigt." Citat hämtat här: http://alltommac.se/artiklar/ios-5-sa-fungerar-iclouds-sakerhetskopiering/

Niklas
1

#7: Bra! Det gäller att veta vad man gör med andra ord.

Niklas
0

#6: Läs 7. Ser du till att Synka manuellt i iTunes ifall du har aktiverat iCloud?

kalindas
1

Den synkar via iTunes varje gång jag sätter i sladden i datorn. Sen brukar jag klicka på synkronsera en gång under tiden telefonen sitter ikopplad.

Har inte så mycket viktig på telefonen än så länge. Vill mest veta att bilderna inte försvinner. Men jag fortsätter som jag gjort innan och kopierar över dem till en mapp på datorn. Glad

/Elisa

Niklas
0

Okej.

Martin
0

Har jag missförstått det helt, eller är synkroniseringen via iTunes ingen backup? Jag har förstått det som att synkroniseringen synkar appar och program mm, men inte fotom osv.

mvh Martin

Niklas
0

#12: iTunes kan användas för säkerhetskopiering.

Martin
0

Ok. Tack. Får ta och kolla upp det då. Fast jag backupar visserligen via iCloud, så jag kanske inte behöver bry mig så mycket. Finns det någon fördel med det ena eller andra?

mvh Martin

Niklas
0

#14: Jag tycker att iCloud är bra eftersom det görs i bakgrunden utan att jag är beroende av att ansluta till Macen.

rumpino
0

lånar tråden. bilderna i bildströmmen, lagras de lokalt el nån annanstans?

Niklas
0

#6: Lokalt i iPhone, iPad, iPod touch, Macen och iCloud om du har det aktiverat överallt.

rumpino
0

aha okej. jag har en pc så de hamnar på den hd'n alltså?

trodde de hamnade på iCloud på nått sätt =)

tack!

rumpino
0

nu inser jag att jag inte riktigt förstod här.

mitt minne börjar bli fullt av alla bilder.

hur gör ni då?

trodde de per automatik hamnade på datorn (och iCloud?), så jag raderar vart efter på mofonen. men när jag sen kollar hur den nyttjar utrymmet så har jag en j*kla massa bilder på den.

nån med smart idé hur jag ska fixa detta?

ytterliggare en fråga är iCloud, det börjar också bli fullt .. mkt förvirrad över alla dessa olika lagringsgrejer

Niklas
0

Ett enkelt sätt att få bilder från iPhone till datorn är att använda Dropbox. Där finns en funktion som heter Camera Upload. Med den aktiverad kopieras bilder och filmer i iPhone till Dropbox. Om du har Dropbox installerat på datorn också kommer de att synkas till den.

Är det i Bildström eller Album du ser många bilder?

iCloud används för två saker. Dels att Synka data mellan olika enheter och dels för säkerhetskopiering. Om du har mycket data i iPhone kommer ditt utrymme i iCloud att bli fullt.

rumpino
0

aha, får kolla in Dropbox!!

det är när jag går in i iTunes, kollar hur mkt som används av olika saker det är 3ggr så många bilder som i kamerarullen. 

men jag har ju även en bildström med många fler bilder, det är detta som gör mig förvirrad. trodde bildströmmen backades upp på datorn enbart men så verkar ej fallet vara =)

nu skall den in på service o jag vill vara säker på att inget försvinner. 

om man tar Dropbox, kan man skippa den där bildströmmen helt då?

rumpino
0

tack för svar glömde jag skriva =)

Niklas
0

Bildström lagras i iCloud om du har det aktiverat. Det är dock inte en bra säkerhetskopia eftersom det dels bara innehåller de 1.000 senaste bilderna och dels inte håller dem i full upplösning. Däremot är säkerhetskopian i iCloud bra.

rumpino
0

skall man stänga av bildström helt? den verkar ta mkt plats osså kan man använda Dropbox istället?

Niklas
0

Jag har stängt av den. Som jag ser det är den mest ett sätt att dela bilder i lägre upplösning mellan ienheter.

fleures
0

När jag loggar in på iCloud.com syns epost, anteckningar etc men någon bildström syns inte.

Jag har aktiverat att bilder skall säkerhetskopieras på iCloud, men jag kan inte se några bilder på iCloud.com efter att ha säkerhetskopierat iphone?

Niklas
0

Du kan inte se det som ligger i säkerhetskopiorna i iCloud.

theresekallin
0

Hej! Men hur gör jag för att få bilderna från säkerhetskopian som ligger i iCloud till tex en pc? Tack på förhand!

Niklas
1

#28: iCloud-kopior kan du inte gör något själv med mer än att återställa till dem om du behöver.

theresekallin
0

Aha ok! Så om jag förstår det hela rätt så återställer jag bara säkerhetskopian och bilderna ramlar tillbaka? :-)

theresekallin
0

Hur får jag tillbaka det jag säkerhetskopierat? Jag gjorde en igår innan jag tömde bilderna ( tog för mkt plats) för att kunna uppdatera till iOS 7

Niklas
1

Tillbaka i telefonen ja. Det är ungefär som att backa tiden i iPhone till tidpunkten då kopian skapades. Du får alla inställningar, appar och annat som var där då.

theresekallin
0

Jepp, men har det ngn betydelse att jag säkerhetskopierade i iOS 6 och numer övergått till iOS 7? Vart plockar man fram säkerhetskopian? Är inne under inställningar, iCloud, säkerhetskopiering, hantera lagring, iphone (de som är intressant är kamerarulle på 2,0 gb) men hittar ingen återställningsikon. . …? Tack på förhand!

Niklas
0

Jag har aldrig gjort Återställning till en iCloud-kopia från en tidigare iOS-version så det kan jag inte svara på.

Vill du göra Återställning går du till Inställningar > Allmänt > Nollställ. Tänk på att det inte går att byta tillbaks igen (om du inte råkar ha en kopia av telefonen precis innan du börjar återställningen).

theresekallin
0

Har nu nollställt, men inga bilder trillar in? De som vart annorlunda var personliga inställningar. Man får lägga till nätverk, välja ringsignaler etc. Men allt annat är som vanligt! Åh! Vart kan bilderna vara? Hjälp!

Niklas
0

Då låter det som om de är borta. När såg du dem senast?

theresekallin
0

Innan uppdateringen till iOS 7 i förrgår :-( så himla trist. Tack för hjälp ändå!

theresekallin
0

Nu finns dem här! Tack för bra support!

Niklas
0

🙂 Plötsligt? Se till att Säkerhetskopiera dem ordentligt nu till en dator. Jag rekommenderar exempelvis Dropbox.

theresekallin
0

Fick ringa supporten och de guidade mig rätt. Absolut, Dropbox nästa!