iPhone iFokus

iPhone

Etikettövrigt-iphone-ipad-ipod
Läst 13488 ggr
Ololin
6

Problem med Iphon 4 och fabriksåterställning

Hej

Vi har nyss köpt en begagnad Iphon 4 av några bekanta.

Denna telefon skulle låsas upp från telenor då vi redan har abbonemang hos annan operatör.

Telefonen var inte fabriks återställd utan det skulle vi fixa.

Går in i telefonen och väljer fabriksåterställning och allt verkar frid och fröjd. När telefonen sen startar upp så ser det till en början ut som en ny telefon men efter man valt land och internet uppkoppling så vill den ha förra ägarens Apple:ID eftersom dom aktiverat Hitta min Iphone.

Vi fick uppgifterna av förra ägaren men då säger den hela tiden att dom inte är giltliga trots att förre ägaren inte har använt några andra Apple:ID tidigare utan har alltid kört på samma sen dom köpte denna telefonen.

Vi har gått in på iCloud och avvaktiverat hitta min Iphone funktionen på denna telefonen men inte det heller har hjälpt.

Så vad gör man nu?

Är telefonen körd eller kan man lura igång den på något sett??

Mvh Olof

iPhone4s
3

Hej!Prova göra en fullständig systemåterställning.Detta är ngt helt annat än systemåterställning.Gör enl följande:Gör först en säkerhetskopia i iCloud på datorn.Stäng sedan av telefonen helt,vänta 20sekunder,starta sedan upp den genom att hålla in hem och viloknapp samtidigt,koppla in usb-kabeln t datorn igen m hemknappen fortfarande intryckt,när iTunes visar telefonen som iPhone4 släpp hemknappen och klicka på Återställning.Låt iTunes jobba klart ca20-30min.stänga av telefonen och starta som vanligtDetta bör fungera.Funderingar?PM'a igen.

[Jens]
0

Mja, om man har 'Hitta min iphone' aktiverad så går det inte göra en fullständig systemåterställning.

iPhone4s
0

Ja,givetvis måste "hitta min iPhone"vara avaktiverat.Hade massa problem m en 4s tidigare men efter fullständig systemåterställning funkade den perfekt.Nu är ju ovan nämnda metod inget en certifierad verkstad eller Apple support informerar nåt gärna,dom vill ju tjäna en slant.Men jag menar att metoden är väl värd att testa istället för att leta sig tokig på nätet bland alla lycksökares mer eller mindre riskfyllda tips.

iPhone4s
0

Rättelse t fullständig systemåterställning:Säkerhetskopiera i iTunes enbart t datorn går givetvis också bra.Klicka i slutskedet av prosessen "ny enhet".

[Jens]
0

Problemet som TS har är att funktionen 'Hitta min iPhone' inte fungerar.

[Jens]
0

Olof, när du går in i telefonens inställningar för iCloud och väljer att stänga av 'Hitta min iPhone' så krävs det ett lösenord för att stänga av det. Har du det eller säger den att det är fel lösenord som använts?

Det går inte 'lura igång den' .

Ololin
0

Hej

Tack för alla svar men jag har redan provat allt som ni föreslår.

Det är inga problem att göra själva återställningen utan problemet kommer när telefonen startar upp igen då telefonen tror att den fortfarande är kopplad till den förre ägarens iCloud. det går inte att köra igång telefonen alls utan den accepterar inte att förre ägaren har släppt den från sitt iCloud konto. Förre ägaren fick en fråga i sitt iCloud om denna telefonen var OK att radera och dom klickade då i OK men det verkar som att den återkopplingen inte når telefonen av någon anledning.

Så telefonen går inte att få igång för att komma in i den och stänga av "Hitta min Iphone" eller ta bort förre ägarens Apple:ID.

Så just nu sitter jag fast vet inte hur jag ska komma runt detta fel.

//Olof

Bodin99
0

Startar inte telefon alls och har den gjort det innan?

[Jens]
2

Hehe, ibland undrar jag om ni läser var Olof skriver egentligen ?

Ololin
0

Jo telefonen startar utan problem men då som en "Ny" telefon dvs först sätter man Svenska som språk och sen väljer man Sverige som land.

Därefter väljer man ett nätverk och efter det så börjar problemen.

Istället för att gå vidare och aktivera telefonen så hänvisar den till förre ägarens Apple:ID slår man in det så säger den att det Apple:ID kan inte användas för att återställa telefonen trots att det är det enda Apple:ID som använts på denna telefon.

Går man in i tidigare ägarens iCloud så finns inte denna telefon med som enhet.

Dom har fått frågan där om den ska raderas från deras Apple:ID och det har dom godkänt men telefonen själv har inte fattat detta utan tror fortfarande att den är kopplad till dom tidigare ägarna.

Känns som att man sitter i ett moment 22 här nu det går inte att backa system återställningen så man kan använda den med tidigare ägares Apple:ID för dom har ju raderat den från sitt konto. Sen kan man inte aktivera den som en ny enhet eftersom telefonen tror att den tillhör tidigare ägaren.

Ingen som har något magiskt kommando typ hålla inne alla knappar vänta 2 sekunder släppa en knapp och trycka femton gånger på hem knappen osv?

MVH

Olof

[Jens]
0

Nej, så länge 'hitta min iPhone' är aktiverad så kan du inte göra något åt det. Den måste stängas av. Har du provat att logga in på den förra ägarens Apple-konto? Nu pratar jag inte om iCloud utan Apple-kontot.