Återaktivering efter att lagt in iOS 8
Innan jag laddade ner iOS8 gjorde jag säkerhetskopior i iCloud från iPad2, Air och iPhone4S. Paddorna gick igång med 8;an och tog in samtliga uppdateringar av apparna. iPhonen krånglade däremot med uppdateringarna och fick inte rätt kontakt med Appstore. Då nollställde jag mobilen för att hämta hem kopian. Nu finner inte mobilen aktiveringsservern. Mobilen är låst på Telenor och på Appleshemsida ser jag att det inte är några driftstörningar på servern.
Vad gör jag för fel?
Jag råkade också ut för det med en iPad och hämtade ner det via datorn i stället. Det gick mycket snabbare. Uppgradering via datorn tog mindre än en halvtimme och direktuppdatering tog en och en halv timme.
Tiden spelar ingen roll bara jag får igång mobilen igen. Har en PC med iTunes men vet inte hur jag skall göra. Ansluter jag mobilen till dator och slår på iPhone så kommer detta bra, men jag kommer inte åt att knappa in koden på mobilen.
Nu raderade jag mobilen via "Hitta min iPhone" eftersom det jag testade funktionen på Air när den var ny allt gick utan problem. Antog jag att det skulle fungera även på iPhone. är det skillnad på rader och återställa?
Radera rensar nog bara allt. Återställa kan man använda för att återställa en kopia i iCloud.
Kan du sätta SIM-kortet i en annan telefon och avaktivera SIM-koden?
Har bara en mobil, men åker till Telenor och ser om de kan hjälpa mig.
Telenor skickade mig vidare till Apple Store i Täby.
De aktiverade mobilen och sedan gick det bra att hämta iCloudkopian. Tydligen kunde man trycka på ett visst sätt när den är ansluten till Itunes och sedan aktiverades mobilen på 10 min. Efter en genomgång vad som hänt visade det finns en nya knapp i Hitta min iPhone som heter Radera, antog att det var samma sak som att nollställa., men icke…. Funktionen blir att den töms. Istället skulle jag valt Förlorad, då går de att återställa från iCloud kopian. Man lär sig……
Tack för att du berättade om lösningen!
Är det någon som har kört med: Hitta min iPhone i iOS8?
Förut var det så att via Förlorad tömdes enheten och så gick det att knappa in ett telefonnummer som visade när de slogs på till upphittaren. Därefter var det bara att återställa via iTunes/iCloud.
Nu har de ändrat så att Förlorad låser enheten utan att tömma den, men lägger in ett meddelande till upphittaren. Vill man tömma väljer man Radera iPad/iPhone men när jag gjorde det fick jag bege mig till App Store för att aktivera mobilen innan den gick att återställa. Tydligen skall man hålla inne bägge knapparna och sedan släppa i viss ordning då aktiveras den igen via iTunes.
Att jag "grottar ner mig" i detta är att i ett skarpt läge är man lite stressad när det osannolika sker, bättre att testa i lugn och ro… 😂
Det är väl så här du gör: http://support.apple.com/kb/HT1212?viewlocale=sv_SE
Tack, måste lära mig att söka i supporten, den som söker finner… Tack Niklas!
Oftast räcker det med en sökning på Google för Apples egna sidor hamnar i regel högt upp automatiskt.