iPhone iFokus

iPhone

Etikett: ios
Läst 6137 ggr
Niklas
0

iOS 8 till iPhone släpps i morgon, 17:e september

Se till att Synka med iCloud innan du uppgraderar. Du hittar uppdateringen under Inställningar > Allmänt > Programuppdatering. Förhoppningsvis dyker den upp under förmiddagen.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Niklas
0

Troligen blir det vid 19-tiden, svensk tid.

wille_wille
0

Törs man uppdatera till iOS 8 med en 4s?

När jag uppdaterade till iOS 7 blev hela telefonen skit. Allt möjligt slutade fungera, hängde sig osv. så jag fick göra en Återställning av mobilen, och då gick ju så klart inte säkerhetskopian att installera igen 😕

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[joab]
0

Historiskt har nya iOS-releaser orsakat en del bekymmer med äldre iPhone-modeller. Hade jag haft en iPhone 4S så hade jag låtit den breda massan uppdaterat först och efter någon dag googlat "iPhone 4S slow iOS 8". Det brukar ge en del träffar i bl.a. Apples egna diskussionsforum och ger snabbt en indikation på om telefonen orkar eller inte.

Niklas
0

Nu har nedräkningen börjat. En dryg kvart kvar. :-) Läs mer om iOS 8 här: http://www.apple.com/se/ios/ios8

[Jens]
0

Allt om uppdateringen kan läsas här: Den här uppdateringen innehåller hundratals nya funktioner, bland annat: Förbättringar i Meddelanden Använd ”Tryck för att prata” till att skicka en röstinspelning, video eller bild genom att svepa. I gruppmeddelanden kan du nu namnge en konversation, lägga till en kontakt, ta bort en kontakt eller lämna konversationen. Innehåller en ny detaljvy för Stör ej, platsdelning och bilagevy. Förbättringar i Bilder Innehåller smarta redigeringsverktyg som justerar ljusstyrka och färg med ett svep. Finjustera exponering, ljusstyrka, kontrast, högdagrar, skuggor och mycket mer med de nya reglagen. Sök bilder efter datum, plats eller albumnamn, eller använd smarta förslag. Innehåller smarta album för slowmotion-videor, bildserier, panoramabilder och tidsförskjutningsvideor. Filter och redigeringsverktyg från tredje part stöds nu direkt i Bilder. Alla bilder och metadata i iPhoto kommer att flyttas till Bilder. Böcker, dagböcker och bildspel kommer att konverteras till album som bara innehåller bilderna. iPhoto för iOS stöds inte på enheter med iOS 8 eller senare. Förbättringar i Kamera Lägger till nytt alternativ för tidsförskjutningsvideo. Har nu en självutlösare. Justera exponeringen med ett snabbt tryck för att göra bilden mörkare eller ljusare innan du knäpper. Lägger till bildserieläge för kameran på framsidan för iPhone 5s. Lägger till panoramaläge för iPad Air och iPad mini med Retina-skärm. QuickType-tangentbord När du skriver får du ordförslag som är anpassade efter din språkstil och anpassade baserat på mottagare och vilken app som används. Förslag vid skrift är tillgängligt för engelska (Australien, Kanada, Storbritannien, USA), franska (Frankrike, Kanada, Schweiz), italienska, portugisiska (Brasilien), spanska, thailändska och tyska (Schweiz, Tyskland). Innehåller stöd för tangentbord från tredje part. Hälsa Den nya appen Hälsa har en lättläst översikt över hälso- och konditionsdata. Innehåller möjligheten att ta del av hälsodata från andra appar för en mer överskådlig hantering av din hälsa och kondition. Gör det möjligt att skapa ett medicinskt ID, med information om allergier, sjukdomar med mera, som sedan finns tillgängligt från låsskärmen. Stöds på iPhone och iPod touch. Familjedelning Dela inköp från iTunes, iBooks och App Store med upp till sex familjemedlemmar. Betala för alla familjens inköp med samma kreditkort och godkänn barnens inköp med ”Fråga innan köp”. Dela familjens bilder, kalender, platser och mycket annat hur lätt som helst. iCloud Drive Lagra alla dina dokument på iCloud och ha tillgång till dem från din iPhone, iPad, iPod touch, Mac eller PC. Dela samma fil från flera kompatibla appar. Om du gör ändringar från en enhet uppdateras de andra enheterna automatiskt. Kontinuitetsfunktioner för ett ännu smidigare flöde mellan din iPhone, iPad och Mac Handoff låter dig fortsätta med det du håller på med, även om du går från en enhet till en annan. Ring och ta emot samtal och skicka och ta emot SMS och MMS på din iPad och Mac. Använd Instant Hotspot till att automatiskt använda din mobilanslutning som internetanslutning för dina andra enheter. Innehåller AirDrop-kompatibilitet med OS X Yosemite. Finns tillgängligt för iPhone 5 eller senare, iPad (fjärde generationen), iPad Air, iPad mini och iPod touch (femte generationen). Förbättringar i Spotlight Visar förslag från Wikipedia-artiklar, platser i närheten, biografer (endast i USA), populära webbplatser, App Store, iTunes Store och iBooks Store. Safari har också stöd för Spotlight-förslag utöver bästa sökträffar och sökförslag. Stöds för lokala språk i Australien, Belgien, Frankrike, Italien, Japan, Kanada, Nederländerna, Tyskland, Schweiz, Spanien, Storbritannien, USA och Österrike. Förbättringar i Mail Hoppa mellan utkast och inkorg med ett lätt svep nedåt på utkastet. Ger intelligenta förslag på tillägg i Kalender och Kontakter. Ger stöd för VIP-trådar. Förbättringar i Siri Förbättrar svarstid, stabilitet och precision. Innehåller alternativet att aktivera Siri genom att säga ”Hej Siri” när enheten är ansluten till en strömkälla. Röstigenkänningen visas flödande. Använder Shazam till att svara på frågor om vilken låt som spelas. Gör inköp på iTunes Store. Förbättringar i Safari Lägger till stöd för sökmotorn DuckDuckGo. Innehåller flikbaserad privat surfning. Prenumerera på RSS-strömmar i delade länkar. Skanna och ange kreditkortsinformation med kameran. Förbättringar i Kartor Utforska städer med Flyover-turer. Lägg till platskort från Kartor i Telefon och Kontakter. Kartvy och restidsnotiser visas för kalenderaktiviteter. Förbättringar i App Store Använd den nya fliken Utforska för lättare bläddring i kategorier. Trendande sökningar visas i sökfliken. Rulla bland sökresultaten. Titta på videoförhandsvisningar av appar. Brickor visas på rekommenderade appar. Snabb åtkomst till vanliga kontakter i Multitasking-vyn Interaktiva notiser för Meddelanden, Mail, Kalender, Påminnelser och aktiverade appar från tredje part Nya appen Tips för hjälp att kunna göra mer med iOS-enheter Appen iBooks inbyggd i iOS, nu med automatiskt nattläge och ny organisering av bokserier Appen Podcaster inbyggd i iOS Batteriförbrukning per app iCloud-nyckelring kan använda sparade webbplatslösenord för inloggning på associerade appar Samtal väntar för FaceTime-röstsamtal Formaterad text i Anteckningar Upptäckning och uppspelning med AirPlay Funktioner för företag Utökar dataskyddet för Anteckningar, Kalender, Kontakter, Meddelanden och Påminnelser utöver Mail och appar från tredje part. Innehåller e-postreglage för S/MIME per brev. Förbättrar gränssnittet och gör det enklare för användare att förstå fjärrhantering av deras enheter. Innehåller automatiskt svar i Exchange. Gör det möjligt att se om någon är ledig eller upptagen i kalenderinbjudningar. MDM-hanterade böcker kan skickas automatiskt till användare med push-teknik. Hjälpmedelsfunktioner Zoom har designats om och kan nu styras med en hand. Den har flera zoomlägen, inklusive bild-i-bild. Guidad åtkomst har nu inbyggd timer och stöd för Touch ID. Använd ”Läs upp skärm” till att få innehållet uppläst med en gest eller Siri-kommando. Innehåller VoiceOver-förbättringar, inklusive ett röstalternativ för Alex och stöd för punktskriftsinmatning. Innehåller nytt stöd för MFi-hörapparater som gör det möjligt att smidigt byta från en parkopplad iOS-enhet till en annan. Funktioner för Kina Introducerar vektorbaserade kartor. Innehåller steg-för-steg-navigering. Innehåller stöd för månkalender. Förbättrar förslag vid skrift. Förbättrar väderdata. Utökat språkstöd Lägger till stöd för diktering i 22 nya språk: svenska, danska, finska, grekiska, holländska, katalanska, kroatiska, indonesiska, malajiska, norska, polska, portugisiska (Brasilien), portugisiska (Portugal), rumänska, ryska, slovakiska, thailändska, tjeckiska, turkiska, ukrainska, ungerska och vietnamesiska. Innehåller nya tangentbord för bengaliska, engelska (Indien), filippinska, marathi, slovenska och urdu. Innehåller lokalisering för hindi. Kan nu ge en definition av markerat ord för ytterligare språk: ryska, portugisiska (Brasilien), thailändska och turkiska. Innehåller spansk-engelsk ordbok. Innehåller stavningskontroll för turkiska. Innehåller talsyntes och stöd för VoiceOver på hebreiska. Nya möjligheter för utvecklare Extensibility ger appar nya delningsalternativ och har möjligheten att skapa widgetar, fotofilter och redigeringsverktyg för Bilder, och nya tangentbord. Metal är en ny grafikteknologi för spelutvecklare som gör det möjligt att skapa 3D-spel av spelkonsolkvalitet för mobila enheter. SpriteKit och SceneKit används för förbättrade spel i 2D och 3D. HealthKit används för att dela data mellan dina hälso- och konditionsappar. HomeKit är ett nytt sätt för Siri att styra enheter i hemmet. Med hjälp av Touch ID kan du nu logga in på appar från tredje part med ditt fingeravtryck. CloudKit erbjuder en komplett och skalbar backend-lösning som hjälper utvecklare att eliminera behovet av att skriva serverkod och uppehålla servrar. Buggfixar En del funktioner kanske inte är tillgängliga i alla länder eller områden. Mer information om säkerhetsinnehållet i den här uppdateringen finns på http://support.apple.com/kb/HT1222?viewlocale=sv_SE

Niklas
0

Nu är nedladdningen påbörjad sen tio minuter. :-)

[Jens]
0

Jag har seg lina så det får ta sin tid. Den säger 15 minuter kvar av nedladdningen men sen tar det väl tid att installera det också men jag får kolla på film under tiden ;)

Jilina
0

För mig fungerar det inte alls att uppdatera. "kan inte söka efter uppdatering - Ett fel inträffade under kontrollen" får jag upp.

Niklas
0

#8: Prova igen. Det kan vara att Apples servrar är tungt belastade.

Jilina
0

Nu fungerar det.

Niklas
0

🙂

[Jens]
0

Nu har jag iOS 8 installerat på paddan. Nu återstår de andra två enheterna iPhone 5 och iPhone 5S =)

Niklas
0

Jag har hunnit uppdatera tre. En återstår.

[Jens]
0

Dagen efter och första inblick. Allt har gått bra men jag trodde att 'Hälsa'-appen skulle dyka upp på iPhone 5 men det gjorde den inte utan verkar bara ha stöd för 5S ?

Sedan så jag funktionen 'Aktivera 4G' under mobilnät på iPhone 5? Är det något som verkligen fungerar idag i Sverige. Vet att det står LTE på iPhone 5S men att iPhone 5 ska ha stöd för 4G/LTE ?

Nästa är bildström under Bilder. Var har den tagit vägen? Fick en chock när jag inte såg att den var kvar ! Däremot så ser jag att bilderna inte har försvunnit men varför har de tagit bort mappen 'bildström' ?

Det var lite tankar som dök upp igår kväll….

[joab]
0

Jag har Funktionen "Aktivera 4G" på iPhone 5 med iOS 7. Vad jag förstår ska det vara möjligt att köra 4G på iPhone 5 i stadskärnorna i Sthlm/Göteborg/Malmö och beroende på operatör.

Niklas
1

Jag antar att Senast tillagda är nya namnet på Kamerarullen och Bildström.

neasfotografier
0

Jag har en fundering. Laddade ner igår men kollade igenom litegrann imorse först. Reagerade också på att "bildström" är borta.
Men min fundering är det där med meddelanden. Jag får inte upp ordförslag eller nåt av det nya som ska finnas, har en iPhone 5s, är det bara till iPhone 6 som den funktionen kommer att komma?

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Niklas
0

Ordförslag finns om du väljer engelskt tangentbord i inställningarna. Till svenska finns det inte än.

neasfotografier
0

Okej, men det kommer att komma? :)

Niklas
1

Det förutsätter jag. 🙂

[Trevor_S]
0

Den uppdateringen kom redan i morse och har uppdaterat redan.

[Jens]
0

Den senast tillagda verkar inte vara bildströmmen. Det stämmer inte med antalet bilder som jag hade tidigare. Jag ska titta lite närmare på detta när jag kommer hem ikväll.

En sak till som är IDIOTISKT är den smarta SMS-funktionen. När telefonen är låst och någon skickar dig ett SMS så kan man svara direkt på SMSet utan säkerhet, dvs vem som helst kan svara på SMSet för att t ex jävlas. Hur tänkte Apple ???

[Trevor_S]
0

Fattar dock inte på mig hälsoappen hur den funkar. Men kul med att man kan skicka talsamtal till andra med iPhone. Har bara sett viber som har den funktionen så den var längtad efter.😉

neasfotografier
0

Den som heter Swiftkey? Den finns det inte till svenska :)

Niklas
0

Nej.

Arinya
0

Min telefon la av efter uppdateringen, har dock fått igång den igen 2 gånger nu men den vill inte hålla sig igång alltid (iPhone 5), har återställt den så  vi får se.

[Jens]
0

Jag vet inte om det är en bugg men jag har märkt att om man använder tangentbordets kortkommando så hänger det sig. Jag har t ex mkt = mycket och när jag skrev mkt så hänger sig safari och sen dör den.

Arinya
0

Jag har pratat med min operatör idag, iOS8 är inte optimerad för att fungera på iPhone 4, 4s, 5 (5s vet jag inte) då dessa telefoner är för "gamla" och långsamma.

[Jens]
0

Hmm, rolig operatör du har pratat med. 😃 Självklart så är ingen annan telefon än 6orna optimerad för iOS 8 men allt från 4S är kompatibla och kan köra iOS 8. Jag skulle dock inte rekommendera att köra iOS 8 på en 4S men det är helt okej med 5an och nyare.

Arinya
0

#29 Ja, dom är duktiga på sånt. Ska prata med Apple imorgon nere i stan istället.

Jag har haft stora problem med att den stänger av sig och dummar sig lite till och från.

[Jens]
0

Det är alltid lite bugg i början och jag har också märkt av en del saker. Däremot så tycker jag ändå du ska till Apple och prata med dem så de kan hjälpa dig ändå på bästa sätt.

sasha_setter
0

Har läst tråden nu, verkar ju inte vara några problem att uppdatera… Men är det något som man bör tänka på?😊 har en 5s :)

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

[Jens]
0

Ja, säkerhetkopiera telefonen först till datorn eller iCloud innan uppdateringen.

Niklas
0

#27: Det har inte jag råkat ut för. Fast å andra sidan slutade mina genvägar fungera med iOS 7.

[Jens]
0

Man får ge det en tid och sedan kommer allt vara bra. Ska bli intressant om jag får samma problem när jag väl har iPhone 6 i handen.

Niklas
0

#35: Även en Återställning skulle kunna lösa det.

[Jens]
0

Jag har tänkt på det men tänker inte göra det förrän jag får min nya telefon. Min äkta hälft ska ju överta min 'gamla' och då ska jag göra en fullständig systemåterställning.

Niklas
1

Okej.

[Jens]
0

😃

[Jens]
0

En fråga Niklas. Hur ser man veckonummer?

[Jens]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hittade … man var tvungen att aktivera det för att kunna se det. Fanns under Inställningar > E-post, kontakter, kalender > Scrolla ner och aktivera "Veckonummer"

Clementinbarn
0

Är det bara för mig batteriet går åt sjukt mycket snabbare nu efter uppdateringen? :s Det bara slurpas åt även om jag inte rör telefonen! Har en 5S som är köpt i juni.

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

[Jens]
0

Mja, jag har inte upplevt det så mycket men jag sitter ju och pillar på telefonen mycket för att lära mig mer av iOS 8 och då går det naturligtvis åt mer batteri.

Du har en inställning att titta på vad som drar batteri och det finner du här: Inställningar > Allmänt > Användning > Batterianvändning. Kanske finner du 'boven' där?

Clementinbarn
0

Det är inga konstigheter där tycker inte jag! Jag gör samma saker med iphonen som alltid, men nu håller batteriet inte ens från jag går upp tills jag ska sova! Batteriet brukade hålla typ 2 dagar innan :0 Men ja jag vet inte! Blir nog bättring vid nästa uppdatering isåfall :)

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

[Jens]
0

Okej, jag har inte snappat upp några problem på olika tidningar, forum m.m. angående batteritiden efter uppdatering till iOS 8 men nu har det ju bara gått några dagar men de brukar vara snabba på att rapportera problem. Jag har dock inte upplevt några problem med batteritiden i alla fall. Vad var det som låg först hos dig som drog mest batteri?

Niklas
0

#42: Nu vet jag inte hur länge du har haft iOS 8 men de första dagarna kan det gå åt mer ström när telefonen indexerar och organiserar alla data.

[Jens]
0

#44 Nu har jag faktiskt en idé om vad problemet är. När jag var på jobbet så hade en Medarbetare samma problem men när han gick till sin teleoperatörer (butik) så bytte de simkort och efter det så funkade telefonen som det skulle. Kanske är det samma problem som du har?

neasfotografier
0

Förstår fortfarande inte varför mina meddelanden ser exakt likadant ut som det gjorde i iOS 7. Får inte fram nån av de nya funktionerna. Oavsett om jag har iMessage igång eller inte. Förstår inte heller vad det är för uppdatering som #21 pratar om. Jag har inte fått nån uppdatering alls efter releasen av iOS 8.

[Jens]
0

När du skriver 'får inte fram nån av de nya funktionerna' så måste man reagera för visst har man fått massor med nya saker men kanske inte det som intresserar just dig. ;) Har du t ex inte Hälso-appen i din telefon?

Du pratar om att dina 'meddelanden ser likadana' ut och du inte får upp några ordförslag och då tror jag du tänker på det alternativa tangentbordet som inte har stöd för svenska tangentbordet ännu. Ett ex på det heter 'SwiftKey Keyboard' från App Store. Mina meddelanden ser likadana ut också men att jag har t ex en mikrofon till höger om fältet där jag skriver sms. Finns inte den hos dig?

Dessa nya funktioner som du undrar över som har kommit med iOS 8 är väldigt mycket men här är några exempel: 

http://www.99mac.se/artikel/5874-pa-upptacktsfard-i-ios-8

neasfotografier
0

Upptäckt vad problemet är. Mikrofonen t.ex syns inte eftersom att mottagaren också måste ha iMessage aktiverat. Och det är inte särskilt många av mina kontakter som har det :)

[oroligkaninägare]
0

Jag tycker min iPhonene 5s är lite seg men ja de är annars bra uppdatering

Martin
0

Apple drar tillbaka iOS 8.0.1 (uppdateringen till 8.0) efter stora problem med den.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19590489.ab

mvh Martin

[Jens]
0

Ja, jag hade problem med det också så nu har uppdateringen 'fastnat' och ligger kvar men jag skiter i det för jag ska ändå byta telefon och då ska jag nollställa denna telefon och det är inom kort.