Använda iPhone i jobbet mm
Jag kommer snart att ännu en gång testa att ha en iPhone som jobbtelefon, och denna gång blir ett hundraprocentigt test då jag kommer att köra mitt privata simkort i den också - så jag inte kan falla tillbaka på min android när iPhone inte gör som jag vill. Är både nyfiken och nervös 🙂
En sak som måste fungera eftersom jag gör det såpass ofta från mobilen och som jag inte blir klok på hur man gör i iOS är att kunna ladda ner flera filer från en webbsida eller ett mail - och sen dels kunna både skapa ett nytt eller svara på ett mail där jag bifogar dessa filer, och dels kunna ladda upp dem till tex sharepoint. jag försökte ett tag ha en iPad som "mötesplatta" som komplement till min jobblaptop och lyckades inte få detta att fungera med den, så jag blev tvungen att byta ut den mot en surface pro.
men det verkar fullständigt orimligt att något så enkelt inte ska gå att göra, så jag förutsätter att det gör det men bara inte på ett sätt som känns logiskt och intuitivt för mig. så kan ni hjälpa mig med detta, var sjutton hittar jag filerna när jag vill bifoga dem??? jag tyckte verkligen att jag letade överallt, men gick ändå bet 🤔. OBS alltså att det gäller flera filer, en i taget duger inte - och att det måste även fungera att svara i en befintlig konversation.
en annan fråga gäller outlook, har hört kollegor med iPhone gnälla att de bara kommer åt de 20 senaste mailen i outlook. stämmer detta och finns det isf bättre appar för att hantera outlook och som saknar denna begränsning? eller är det bara en inställning och var hittar jag isf den? appen nine använder jag i mina androider för outlook-mailen, finns tex denna för iOS och är den isf även här överlägsen outlook-appen - eller finns det någon annan iOS-app för outlook ni kan rekommendera?
och hur beter jag mig för att inte få problem med iMessage om jag slutar använda iPhonen? jag vet att jag hört om problem men minns inte riktigt i vilket läge de uppstod - kan det vara om andra med iPhone har skickat iMessage till mig och jag slutar använda iPhone så försöker deras iPhone fortfarande skicka iMessage istället för att gå över till sms/mms och sålunda får jag inte meddelandet alls? är det isf kopplat till mitt/mina telefonnummer eller till mitt apple-ID? om det finns en risk att problemet kan uppstå, kan jag isf välja att inte vara tillgänglig för iMessage även under tiden som jag använder iPhonen?
jag skulle vilja använda continuity för att kunna läsa och besvara sms o dyl från min iPad, men nu är det så att dottern är också inloggad på sin iPad med mitt apple-ID, och på den vill jag ju inte att mina meddelanden ska dyka upp. måste det slås på i hennes iPad också för att de ska synas där eller är det bara i iPhonen som jag väljer att det ska eller inte ska synas, så att det blir antingen alla eller ingen som får dem?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här är ett sätt att hämta flera filer från en webbsida och bifoga i Mail-appen.
Tack för svar Niklas 🙂! Tyvärr fattar jag inte riktigt hur du menar att du gör när du samlar ihop filerna - det syns ju bara att de kommer farande och läggs i en liten bunt sas, men hur samlar du ihop dem?
en annan fråga, finns det något program jag kan använda för att läsa och skriva sms till/från en windowsdator? hittade något förslag när jag googlade, men recensionerna för den appen verkade inte lovande
Pekar, håller tills de ”fångas upp” och sen drar jag dem till där jag vill ha dem, vilket kan vara allt möjligt, exempelvis en annan app. Vill du lägga till fler filer när du redan håller i en är det bara att peka på dem med ett annat finger. Då läggs de till högen. Andra frågan förstod jag nog inte. Tänker du en iPhone-app som kan skriva sms från en Windows-dator? Det tror jag inte finns och jag ser inte vad den skulle tillföra. Kan du förklara? 🙂
det var så jag först antog att du gjorde men jag fick inte till den rätta knycken, måste nog öva 🙂.
ja det är precis det jag menar 🙂. haha menar du det 😃? jag använder det flera gånger dagligen, eftersom jag messar mycket och dessutom skriver rätt långa haranger, och sitter vid dator större delen av dagarna. då är det väldigt bekvämt och snabbt att knattra iväg på tangentbordet jämfört med att skriva så mycket i telefonen. och detta skulle jag dessutom ha ännu större behov av nu - eftersom jag alltid svepskriver i telefonen och hittills inte har lyckats hitta ett tangentbord för iPhone där just detta funkar lika bra som mina favorittangentbord för android.
Ah! Där kan jag nog inte vara till hjälp, tyvärr. Hoppas du hittar något som duger. 🙂
Du ställer hur långt bak i tiden du vill Synka din Outlook och inte hur många mail du kan se. Du kan sätta den att Synka alla dina mail om du vill det.
Däremot så har jag själv inte sett fördelen med att använda Outlook-appen istället för Apples egna mail-app. Apples egna fungerar alldeles utomordentligt tycker jag.
#6 tack jag vet det nu, det var nog kollegorna som inte hade nån riktig koll.
att använda den inbyggda mail-appen var dock inte ett alternativ, jag har aldrig tyckt om att ha alla mina mail i samma app. jag använder yahooappen för min yahoomail, gmailappen för min gmail - och för min outlookmail använder jag nine. (det visade sig att den inte bara fanns för iPhone, jag hade tom redan köpt den vid det tidigare tillfälle när jag försökte mig på att använda iPad lite i jobbet 😃)
Saker jag saknar mest i Apples Mail-app för iOS är alias och att kunna svara direkt till ursprungsavsändaren när man får något vidarebefordrat. Sen irriterar det mig väldigt att gesterna för att arkivera mejl är olika beroende på vilket mejlkonto de är skickade till. Sveper jag åt fel håll på ett mejl blir det raderat i stället för arkiverat. Dessutom är utskriftslayouten mycket fulare i Mail. Eftersom jag ofta behöver göra pdf-filer av mejl är det viktigt. Det är en del småsaker jag irriterar mig på också. Jag har precis börjat använda Mail i stället för Spark men det blir nog tyvärr att jag återgår till Spark.