Fel på batteri
Hej allihopa! Min iPhone 6 beter sig väldigt konstigt när det kommer till batteriet! Sommaren 2017 byttes orginalbatteriet (som då hade suttit i sen telefonen köptes) och enligt den familjemedlemmen som hade telefonen då funkade det ganska bra/hen märkte inte att batteriet laddade ur fort eller något. I september 2017 fick jag ta över telefonen och började genast märka hur sjukt fort batteriet laddades ur. Om man gick in på batterihälsa stod det bara ett streck. Nyss här blev jag så förbannad på telefonen att jag klickade hem ett ”iPhone 6 orginal batteri” och den teknikkunniga i familjen (telefonens förra ägare) bytte batteriet. Ingen skillnad. Batteriet laddar ur EXAKT lika fort. Batteriet laddar även ur/tappar många procent om jag inte ens använder den. Bild nummer 1 är en screenshot som jag tog innan jag la in mobilen i mitt skåp i skolan och gick till första lektionen. Som vi ser på bilden hade telefonen då 79%. Bild nummer 2 är en screenshot från när hag tog ut mobilen ut skåpet ca 2 yimmar senare. Som vi ser på bilden har användnings tiden ändrats lite, vilket som sagt är helt normalt på grund av notiser m.m Grejen är att batteriet nu ligger på 63% Mobilen låg lite svalt, men ändå! Den kan inte ladda ur 16% av att ligga stil! Om man går in på batterihälsa (Bild 3) ser man att den står på 100% Vad ska jag göra? Detta gör mig helt galen! Notera att telefonen laddade ur ca. 20% medans jag skrev detta. Telefonen köptes dagen iPhone 6 släpptes i Sverige
Har ni provat att Kalibrera batteriet?
#1 Nej, inte vad jag vet iallafall! Hur gör man det?
Hade ett liknande problem. Vi nollställde telefonen och installerade den som en ny telefon, ej återställa från backup, och installerade appar i långsam takt. Tids nog hittade vi en app som dränerade batteriet onödigt snabbt. Minns ej vilken.
Mvh // Johan
#2: Om du läser den här tråden via webben (inte appen) kan du klicka på ordet Kalibrera i #1 för att se en beskrivning.
#4 Nu har jag testat att Kalibrera två gånger. Har dock fått avbryta båda gångerna på grund av att telefonen efter 24 h laddning bara hade 53-54 procent (när jag startade den efter den avstängda laddningen)
Igår kväll hade telefonen 98% när jag la den vid nattduksbordet. Den hade då laddat ur två procent efter 6 minuters lugn användning av Instagram.(Bild 1) När jag vaknade på morgonen nu hade den 82%(Bild 2) och som vi ser på bilden har batteriet gått i en rak linje ner under natten. Vilka appar är det så som har dragit batteri under natten kan man fråga sig? Jo, inga. (Bild 3) Går man ner på vilka appar som använt sen senaste laddningen och hur mycket batteri de använt står det ett sträck :/ (Bild 4) Börjar ge upp snart? Vill inte lägga 400 spänn på batteribyte hos en genius bar (tror det heter så)när batteriet precis är bytt…
#7 iOS 12 👍🏻
Återställde den till fabriksåterställningarna. Problemet kvarstår vad jag ser iallafall😒
Det låter som om det är ett hårdvaruproblem i så fall. Tråkigt för jag misstänker att det inte lönar sig att lämna in den på lagning, men du kan fråga närmaste reparatör om de känner igen problemet.
Hej
Löste det sig? Kan tänka mig att det är fel på nya batteriet du köpt, kompatibla batterier till iPhone varierar mycket i kvalitet.
Mvh
Gregory
Precis som ngn skrev att kompatibla batterier varierar mkt i kvalitet. Kolla om du kan få tag i ett batteri från samma underleverantör som Apple har: Deishou, LGC, Dynapack, Templo. Testa även att stänga av appaktivitetrr i menyn (bakgrundsuppdateringar). Mvh iPhone